Uutiset
Kartingin lajiryhmän kuulumisia
17.5.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
16.5.2024
Perheen yhteisenä harrastuksena karting – Kytölän mimmit Minä olen -haastattelussa
16.5.2024
Offroadin lajiryhmän kuulumisia
15.5.2024
Karting SM yhteistyöhön MTV Katsomon kanssa - koostelähetys jokaisesta kilpailusta MTV Katsomoon
15.5.2024
Indy Junior -Akatemia Suomi-USA - hae mukaan ainutlaatuiseen moottoriurheilumahdollisuuteen
14.5.2024
Suomalainen lahjakkuus nousemassa parrasvaloihin Pohjois-Amerikassa – Tommi Hallmanin matka jokamiesluokasta kohti Nitrocrossin huippua
14.5.2024
Tietoa FIA-Historic-passin hinnoista ja maksukäytännöstä
13.5.2024
Rallicrossin kaudesta 2024 on tulossa tiivis ja vauhdikas kausi
13.5.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta
10.5.2024
FIA -akkusäännön voimaantulo Suomessa
26.10.2016
Tekniikan lajiryhmä muistuttaa kilpailijoita FIA - akkusäännön voimaantulosta myös kansallisesti 1.1.2017. Sääntö kertoo, että mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa, akun tulee olla ns. kuiva akku. Kuiva akku termistö on selvitetty FIAsta. Kuivassa akussa (VR-tyyppinen akku) ei ole vapaata elektrolyyttiä vaan happo on sidottu geeliin tai imeytetty lasivillaerottimeen (AGM). Tämän tyyppisiä akkuja on saatavilla akkuja myyvistä liikkeistä eikä hinnat sanottavasti eroa perinteisestä märästä akusta. Ns. kuivalla akulla ei siis tarkoiteta ainoastaan kalliita kilpa-akkuja tai Litium akkuja. Tästä syystä tekniikan lajiryhmä on päättänyt toukokuussa seurata FIA.n sääntöä kuitenkin niin, että sääntö otetaan kansallisesti voimaan 1.1.2017.
Tämä ns. kuiva akku vaaditaan seuraavissa ryhmissä ( mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa) :
Ryhmät A, N, R, FIN N 4WD, FIN R 4WD, F, sekä rallicross autoissa.
Lisätietoja tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177