Uutiset
Kartingin lajiryhmän kuulumisia
17.5.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
16.5.2024
Perheen yhteisenä harrastuksena karting – Kytölän mimmit Minä olen -haastattelussa
16.5.2024
Offroadin lajiryhmän kuulumisia
15.5.2024
Karting SM yhteistyöhön MTV Katsomon kanssa - koostelähetys jokaisesta kilpailusta MTV Katsomoon
15.5.2024
Indy Junior -Akatemia Suomi-USA - hae mukaan ainutlaatuiseen moottoriurheilumahdollisuuteen
14.5.2024
Suomalainen lahjakkuus nousemassa parrasvaloihin Pohjois-Amerikassa – Tommi Hallmanin matka jokamiesluokasta kohti Nitrocrossin huippua
14.5.2024
Tietoa FIA-Historic-passin hinnoista ja maksukäytännöstä
13.5.2024
Rallicrossin kaudesta 2024 on tulossa tiivis ja vauhdikas kausi
13.5.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta
10.5.2024
Tapaaminen FIA Rallin Historic EM-sarjaa ajaville kuljettajille 6.6.2018
18.6.2018
AKK:n Historic Lajiryhmä järjesti tapaamisen kaikille FIA:n Rallin Historic EM-sarjasta kiinnostuneille kuljettajille keskiviikkona 6.6.2018.
Tilaisuudessa oli läsnä seuraavat henkilöt:
Juha Liukkonen
Paavo Virtanen
Harri Toivonen
Pentti Veikkanen
Risto Laine
Sverre Norrgård
Timo Jaakkola
Jukka Aromaa
Ralf Pettersson
Antti Pellinen
Klaus Wilkman
Henrik Frank, lajipäällikkö
Tilaisuudessa käsiteltiin seuraavia asioita:
FIA:n JA AKK:n TOIMINTAMALLI JA ORGANISAATIORAKENNE
Esiteltiin FIA:n ja AKK:n toimintamalli, organisaatio sekä päätöksentekoprosessi. Samalla vastattiin tarvittaviin tarkentaviin kysymyksiin.
Todettiin yleisesti, että suomessa valittu tapa, jossa asioita viedään yleisesti eteenpäin keskitetysti lajiliiton toimesta, on ainoa oikea ja asioita eteenpäin vievä tapa toimia.
Todettiin myös, että FIA:n ja sen jäsenistön ulkopuoliset ryhmittymät eivät ole osa kansallisten- tai kansainvälisen lajiliiton päätöksentekoprosessia.
KAUDEN 2018 KILPAILUJEN PALAUTE
Todettiin yleisesti, että sarjasta on annettu myös positiivista palautetta.
Todettiin että ”sarja on makea”, ja FIA tuo siihen uskottavuuden. Ennen kaikkea EM-arvo tuo sarjalle sen ison arvon, ja tämä nimenomaan FIA:n mahdollistamana.
ESITYKSET FIA HISTORC RALLIN SUB-KOMISSIOLLE
Keskusteltiin pitkään tällä hetkellä paljon puhuttavasta ongelmasta, koskien rallien ennakkotutustumista. Tällä hetkellä kulttuuri on varsin kirjavaa eri kilpailuissa, ja valitettavasti tietyissä kilpailuissa varsinkin paikalliset kuljettajat eivät noudata sääntöjen määrittämää ennakkotutustumisaikataulua.
Todettiin, että käytännössä ainoa aukoton tapa ennakkotutustumisajan valvonnan toteuttamiseen, on valvonnan toteutus seurantalaitteilla. Tutustumisajan ulkopuolella tapahtuman sääntöjen vastaisen ennakkotutustumisen valvonta on nykyisellään käytännössä mahdotonta.
Nostettiin esille vaihtoehdoksi, että nuotitus vapautettaisiin tietyksi ajanjaksoksi, eli ei esim. rajata erikoiskokeiden ajokertoja.
Todettiin, että yleisesti suomalaiset kilpailijat ovat huolestuneita tilanteesta.
Esitys FIA:n Rallin Historic Sub-kommissiolle: Esitetään, että tulevaisuudessa jokaisessa osakilpailussa ennakkotutustumisaika on määritelty samalla tavalla (kisakohtaiset erot huomioiden). Esimerkiksi niin, että ennakkotutustuminen aloitetaan aina kilpailuviikolla samana tiettynä päivänä, ja päättyy samana tiettynä päivänä (2 päivää). Tämän ajankohdan välillä, ennakkotutustuminen on vapaa.
Pyydetään FIA:n ohjeistamaan osakilpailujen järjestäjiä, että tämän ajankohdan ulkopuolella tapahtuvaa ennakkotutustumista tulee valvoa ja velvoittaa järjestäjiä toimimaan asian edellyttämällä tavalla.
Ennakkotutustumisen aikana erikoiskokeen ajaminen rallin ajosuuntaa vastaan tulee kieltää, ja järjestäjiltä tulee vaatia selkeät ennakkotutustumisajan reitti-ohjeet (nuottiajan piirros)
Kilpailuista tulee myös vaatia aina yksi selkeä suuri reittikartta, johon piirrettävä kilpailun koko reitti (sekä tutustumisajan reitti, jos eroja kilpailun reittiin), ei ainoastaan erikoiskokeet.
Esitys FIA:n Rallin Historic Sub-kommissiolle: Esitetään, että jatkossa ei kilpailujen säännöissä enää velvoiteta kilpailijaparia olemaan paikalla kilpailun katsastuksessa. Sääntö, jota ei valvota, on turha.
Esitys FIA:n Rallin Historic Sub-kommissiolle: Esitetään, että EM-sarjasta poistetaan rengasrajoitus (lukumäärä), ennen kaikkea turvallisuus ja kustannussyistä. Huomioitava se, että nykysäännöllä ei voi käyttää enää käytettyjä renkaita.
Esitys FIA:n Rallin Historic Sub-kommissiolle: Esitetään, että jokaisesta kilpailusta olisi kilpailijoiden mahdollista esittää palautetta esim. standardin kyselylomakkeen muodossa. Lisäksi kyselyiden tulokset käytäisiin aina läpi Sub-komission toimesta kokouksissa.
Kilpailuissa FIA:n toimihenkilöiden toiminta:
Keskusteltiin eri toimihenkilöiden rooleista kilpailupaikalla ja kilpailun aikana. Lisäksi käytiin läpi esim. vastalauseita koskeva prosessi, ja miten esim. epäkohtiin tulisi kilpailuissa puuttua ja toimia.
MUUT ASIAT
Keskusteltiin FIA:n luottamustoimissa olevien henkilöiden raportoinnista. Todettiin, että keskeneräisistä asioista ei anneta kirjallisia lausuntoja, mutta toki asioista voidaan keskustella epävirallisella tasolla. Toki yleisesti noudattaen FIA:n (ja AKK:n) ohjeistusta asioiden tiedottamisessa.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977