Uutiset
Drift SM 2024 - sarjasääntöihin on julkaistu lisämääräys 2
17.7.2024
F-Cupin kilpailukalenteri 2025 – Viisi osakilpailua, kaksi talvella ja kolme kesällä
17.7.2024
Haetaan kolmea Historic Rally Trophy-osakilpailujärjestäjää kaudelle 2025
17.7.2024
Flying Finn maailmalla: Tommi Hallman Skotlannissa
10.7.2024
Rallicross ja crosskart -järjestäjien hakuaikaa jatketaan 16.8.2024 asti
9.7.2024
AKK haluaa nostaa esiin maailmalla menestyviä suomalaisia autourheilijoita
9.7.2024
FIA:n WRC-sarjan uusi monivuotinen Womens´s Programme -valmennusohjelma nuorille naisautourheilijoille – haku käynnissä nyt!
8.7.2024
Päätoimitsijalisenssin haltija! Lunasta henkilökohtainen rallipassisi Secto Rally Finland 2024 -tapahtumaan!
5.7.2024
AKK:n organisaatio uudistuu 1.7.2024 alkaen
26.6.2024
Kimmo Vainio johtamaan suomalaista autourheilua
26.6.2024
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2-2022
29.3.2022
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2/2022
Tekniikan lajiryhmä piti vuoden toisen kokouksensa. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
- Sääntömuutosesitykset 2023 koskien teknisiä sääntöjä tulee toimittaa tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi 10.4.2022 mennessä. Lajiryhmä käsittelee tulleet esitykset sääntökokouksessaan 23. – 24.4.2022.
- Keskusteltiin historic lajiryhmän esille ottamasta ongelmasta koskien rekisteröityjen autojen turvakehikoita. Traficomin uudistettu asetus ei enää ota huomioon FIA:n säännönmukaisuutta ja näin ollen FIA:n säännön mukaiset kehikot eivät kelpaa muutoskatsastuksissa. Asia on ajankohtainen nimenomaan historic autojen kohdfalla, sillä tämä vaikeuttaa suomikilpisten ralliautojen valmistusta. Tekniikan lajiryhmä tarkistaa vielä tarkemmin asetuksen tekstiä ja tutkii, millä ratkaisuilla voitaisiin täyttää laillisuusvaatimukset. Otetaan tämä ongelma myös esiin seuraavassa yhteispalaverissa Traficomin kanssa.
- Loppuvuodesta 2021 FIA:n Historic komissio julkaisi FIA bulletinin vuodelta 1971, jossa on ollut tarkistetut minimipainot muutamien autojen osalta. Nämä painot koskee autoja vuosilta 1971-1975. Passeissa on vääriä painoja. Tekniikan lajiryhmä toteaa, että auton passin tulee vastata autoja joten passit tulee päivittää bulletinin mukaiselle painolle. Historic lajiryhmä määrittää tavan, jolla haluavat passin päivityksen tehtäväksi.
- Rallicrossiin tullut muutamia sääntömuutosesityksiä koskien Autokrossia ja SRC:tä. Järjestetään ennen sääntökokousta avoin Teams kokous harrastajille. Lajipäällikkö kutsuu koolle.
- Keskusteltiin TCR -rataluokasta, jota on suunniteltu Suomeen tuotavaksi. Ollaan asiasta läheisessä yhteydessä ratalajiryhmään ja otetaan säännöt työn alle, mikäli asia aktivoituu.
- Rallin ryhmän F / Pro F säännöistä on esitetty seuraavat tulkintapyynnöt:
- Saako etunavan ja olka-akselin vaihtaa toiseen ns. aftermarket-osaan, joka on tehdasvalmisteinen ja tarkoitettu kyseiseen automalliin kilpakäyttöön
TLR: Etunavan ja olka-akselin tulee olla toisesta autosta kuten sääntö sanoo.
- Tukivarret, takasilta, takanapa, olka-akseli
TLR: Tukivarsissa ja takapään osissa voidaan säännön mukaan käyttää aftermarket osia
- Kardaanitunnelin takaosan laajennus
TLR: Laajennuksen tekoa ei suoraan määritetä säännössä, mutta taka-akselin tuentaa varten välttämättömät korimuutokset on sallittu. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
- Lokasuojan poistaminen levikkeen alta
TLR: Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Käsitellaan kohta 3.4.5. sääntökokouksessa
- Tarvikeosien materiaaleista on esitetty seuraavat kysymykset koskien V1600 -luokkaa:
TLR: Helmalevikkeessä sallitaan lasikuidusta teollisesti valmistettu osa korvaamaan alkuperäistä muoviosaa olettaen, että ulkomuoto ei muutu
- Muovimateriaalin määritelmä
TLR: Muovin tulee olla seoksen pääaine. Lasikuidussa hartsi luetaan muoviksi. Kuidut ovat tälle muoville tukiainetta, mutta kaikkien tukiaineiden määrä ei saa ylittää hartsin määrää.
- ABS / ajonvakautus V1600
TLR: Jatketaan aiheen selvittämistä. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä