Uutiset
Seurakehitystiellä pohdittiin seura- ja tapahtumaviestintää
1.4.2025
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Rallin ja Rallisprintin rengassääntö kaudesta 2026 eteenpäin
21.3.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 2/25
14.3.2025
AKK:n luottamusryhmätoiminnan ja työntekijän välikohtauksen käsittely on saatu päätökseen
14.3.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 2/25
14.3.2025
Drifting lajiryhmän kokous 1/18
17.4.2018
DRIFTING LAJIRYHMÄ 1/2018
Aika: 9.4.2018, klo 13.00
Paikka: Ninan Keittiö, Tampere
Läsnä: Teppo Laukkanen (pj.), Juha-Pekka Kotala, Janne Veikkanen
Pekka Säynevirta (Lajipäällikkö)
KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS
Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
EDELLISEN KOKOUKSEN PÖYTÄKIRJAN HYVÄKSYMINEN
Hyväksyttiin edellisen kokouksen 4/17 pöytäkirja.
SÄÄNTÖASIAT
Lajisäännöt 2019 alustava käsittely
Lajiryhmä kokee äärimmäisen tärkeäksi saada lajille mahdollisimman homogeeniset säännöt ainakin Pohjois-Euroopan alueelle. Viime NEZ-kokouksen (Latvia 24.3.) yhteydessä pidettiinkin seminaari, jonka pääpainopisteenä oli tuomarointi. Tästä seminaarista saatiin hyviä kokemuksia. Lajiryhmä tutustuu tarkemmin muiden NEZ-maiden nykyisiin sääntöihin ja tekee niistä itselleen referoinnin. Tämän jälkeen tulemme tutkimaan eri maiden mahdollisuuksia sääntöjen yhtenäistämiseksi. Tällä tulemme vahvemmaksi tahoksi myös FIA:n silmissä edistäessämme globaalia säännöstöä kohti mahdollista MM-arvoakin tavoitellessa.
Drifting-auton rakentamiseen tulisi saada selkeämmät ohjeet. Janne Veikkanen esittää, että sääntökirjasta tulisi löytyä esimerkiksi ”turvakaaret for dummies”-tyyppinen kohta driftingin lajisäännöistä. Koetaan, että varsinkin driftingin harrastajat tarvitsevat selkeämmät ohjeistukset kootusti yhdestä paikasta.
Lajiryhmän esitys Tekniikan lajiryhmälle:
Pyydämme määrittelemään ns. minimivaatimuksen turvakaarille sekä luomaan sitä esittävän selkeän kuvituksen.
Lajiryhmän esitys hallitukselle:
Lajiryhmä tulee valmistelemaan uudet yhtenäiset lajisäännöt muiden NEZ-maiden avustuksella ja tekee lopullisen esityksen hallitukselle varsinaiseen sääntökokoukseen ja toimittaa valmiit lajisäännöt AKK:n hallitukselle tarkasteltavaksi 15.8.2018 mennessä.
VANTAAN SM-VIIKKO OSAKILPAILU
Kilpailupäiväksi on varmistunut perjantai 6.7. ja alustava paikka sijaitsee Vantaan Vauhtikeskuksessa. YLE on varautunut taltioimaan koko päivän kilpailutapahtumia ja esittää kilpailusta koosteen klo 19.45-20.30 YLE TV2-kanavalla.
ARVOSTELUTUOMARI KOULUTUS 2018
Tarkoituksena olisi järjestää 29.4. tai 5.5. arvostelutuomari koulutus Tampereella. Päivämäärä ja paikka varmistuu lähiaikoina. Kouluttajia toimivat Teppo Laukkanen, Jukka Kilpinen ja Janne Veikkanen.
TUOMARISTON PUHEENJOHTAJAT 2018
SM
Artukainen12.05. Esa-Pekka Järvinen
Kuopio 16.06. Esa-Pekka Järvinen
Vantaa 06.07. Esa-Pekka Järvinen
Seinäjoki 04.08. Teppo Laukkanen
Kemora 15.09. Juha-Pekka Kotala
NEZ Drift 18.8. Pekka Säynevirta
Kansalliset
EPUA Drift 26.5. Isto Kivipelto
Botniaring 09.6. Juha-Pekka Kotala
Motopark 22.7. Esa-Pekka Järvinen
Venetsia 25.8. Mika Virtanen
SAAPUNEET KIRJEET
Pääkatsastaja Heidi Hiltunen otti yhteyttä koskien tilannetta, jossa kuljettajan puoleinen sivuikkuna joko puuttuu tai on auki. Kirjeen ehdotus: Näissä tapauksissa kuljettajan käytettävä umpikypärää sekä käsihihnoja.
Lajiryhmän esitys Tekniikan lajiryhmälle:
Lajiryhmä haluaa tiedustella tällaisen järjestelyn mahdollisuutta driftingissä.
Maailmalla, mm. USA:ssa, tämä käytäntö on sallittu.
Heidi Hiltunen esittää kirjeessään myös, että hän saisi osallistua lajin tekniikka-asioiden käsittelyyn tulevaisuudessa. Lajiryhmä kokee ehdotuksen hyväksi ja aikoo käyttää Pääkatsastaja Heidi Hiltusta jatkossa konsultoivana apuna.
Jukka Hautanen halusi tiedustella mahdollisuudesta korvata OMT OMR:llä, tarkoittaen sitä, ettei jatkossa enää ajettaisi One More Timea molemmin päin, vaan tasapisteissä ajatettaisiin vain yksi One More Run johon kilpailijat eivät saisi vaihtaa renkaita. Paremmin lajitteluvaiheessa suoriutunut kuljettaja saisi päättää onko OMR:n johtava vai seuraava auto.
Lajiryhmä kokee, että viimeksi lajisääntöihin uudistettu OMT on paljon oikeudenmukaisempi ja jo menneellä kaudella erittäin toimivaksi havaittu.
Lisäksi OMR:ää testanneeseen IDC-sarjaan (Irlanti, Iso-Britannia) on oltu yhteydessä ja he ovat palanneet käyttämään OMT:tä johtuen OMR:n epäreiluudesta.
SEURAAVA KOKOUS
5.6. Tampere klo 13 alkaen.