Uutiset
Offroadin lajiryhmän kuulumisia 1/25
21.1.2025
Ura-autoilun lajiryhmän kuulumisia 1/25
21.1.2025
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 1/25
21.1.2025
AKK on ryhtynyt toimenpiteisiin välikohtauksen johdosta
20.1.2025
Karting SM sarjasäännöt julki - sarjailmoittautuminen aukeaa perjantaina 24.1.
20.1.2025
FIA Karting Academy Trophy valinnat - Suomen edustajiksi esitetään Junioreihin Oiva Vettenranta ja Senioreihin Otto Sakala
20.1.2025
Rovanperä ja Lappi tähdittämään Arctic Lapland Rallyn juhlakilpailua
20.1.2025
AKK:n johtamismallit – selkeä ohjaus toimintamme tueksi
19.1.2025
AKK ja Volkswagen Hyötyautot jatkavat pitkäaikaista yhteistyötään
15.1.2025
Hae mukaan! Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
14.1.2025
FIA -akkusäännön voimaantulo Suomessa
26.10.2016
Tekniikan lajiryhmä muistuttaa kilpailijoita FIA - akkusäännön voimaantulosta myös kansallisesti 1.1.2017. Sääntö kertoo, että mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa, akun tulee olla ns. kuiva akku. Kuiva akku termistö on selvitetty FIAsta. Kuivassa akussa (VR-tyyppinen akku) ei ole vapaata elektrolyyttiä vaan happo on sidottu geeliin tai imeytetty lasivillaerottimeen (AGM). Tämän tyyppisiä akkuja on saatavilla akkuja myyvistä liikkeistä eikä hinnat sanottavasti eroa perinteisestä märästä akusta. Ns. kuivalla akulla ei siis tarkoiteta ainoastaan kalliita kilpa-akkuja tai Litium akkuja. Tästä syystä tekniikan lajiryhmä on päättänyt toukokuussa seurata FIA.n sääntöä kuitenkin niin, että sääntö otetaan kansallisesti voimaan 1.1.2017.
Tämä ns. kuiva akku vaaditaan seuraavissa ryhmissä ( mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa) :
Ryhmät A, N, R, FIN N 4WD, FIN R 4WD, F, sekä rallicross autoissa.
Lisätietoja tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177