Uutiset
Sääntökirjoja vielä tilattavissa
7.3.2025
Savonlinnan Ralli SM -osakilpailu tuo huipputason kilpailua ja nuoria tähtiä estradille - ralli katsottavissa FlyingFinn.TV:ssä
6.3.2025
AKK ja Moottoriliitto yhdessä edistämässä turvallista urheiluharrastamista
4.3.2025
AKK:n hallituksen helmikuun kokous - uusia avauksia ja päätöksiä autourheilun kehittämiseksi
28.2.2025
Rata-ajon ja endurancen tuomariston puheenjohtajien koulutus 23.3. - ilmoittaudu
27.2.2025
Skenaariotyöskentelyllä suuntaa tulevaan – AKK:n strategiatyö käynnistyy
27.2.2025
Tervetuloa koko seuraväen voimin pääsiäisenä American Car Show´n edulliseen jäsenhintaan!
26.2.2025
Haetaan aktiivisia Rallisprint-harrastajia kehittämään lajin arvosarjakokonaisuutta
25.2.2025
Yhdessä oppien vahvempaan seuraviestintään – Seurakehitystien viestintäosio
24.2.2025
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
FIA -akkusäännön voimaantulo Suomessa
26.10.2016
Tekniikan lajiryhmä muistuttaa kilpailijoita FIA - akkusäännön voimaantulosta myös kansallisesti 1.1.2017. Sääntö kertoo, että mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa, akun tulee olla ns. kuiva akku. Kuiva akku termistö on selvitetty FIAsta. Kuivassa akussa (VR-tyyppinen akku) ei ole vapaata elektrolyyttiä vaan happo on sidottu geeliin tai imeytetty lasivillaerottimeen (AGM). Tämän tyyppisiä akkuja on saatavilla akkuja myyvistä liikkeistä eikä hinnat sanottavasti eroa perinteisestä märästä akusta. Ns. kuivalla akulla ei siis tarkoiteta ainoastaan kalliita kilpa-akkuja tai Litium akkuja. Tästä syystä tekniikan lajiryhmä on päättänyt toukokuussa seurata FIA.n sääntöä kuitenkin niin, että sääntö otetaan kansallisesti voimaan 1.1.2017.
Tämä ns. kuiva akku vaaditaan seuraavissa ryhmissä ( mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa) :
Ryhmät A, N, R, FIN N 4WD, FIN R 4WD, F, sekä rallicross autoissa.
Lisätietoja tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177