Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
Muutokset liiton urheilutoimen työn järjestelyissä - lupahallinto keskitetään ja kilpailuprosessiin uudistuksia
10.12.2024
Flying Finn Tour 2025 - ennakkoinfo
10.12.2024
Flying Finn maailmalla: GT-kuljettaja Nikolas Pirttilahti kahdesti podiumille Etelä-Koreassa
23.7.2024
Nokialainen moottoriurheilulupaus, Nikolas Pirttilahti, rakentaa menestyksekkäästi uraansa Aasian Lamborghini Super Trofeo -sarjassa. Heinäkuun puolessa välissä ajetussa Etelä-Korean osakilpailussa Nikolas sijoittui ajoparinsa kanssa kahdesti Pro Am-luokassa toiseksi.
Pirttilahti ajaa Hong Kongissa majapaikkaansa pitävässä DW Evans GT -tiimissä, ajokaverinaan Thomas Yu Lee. Kilpailukulttuuri ei juurikaan eroa eurooppalaisesta menosta.
- Toiminta sarjassa yleisellä tasolla on hyvin samanlaista kuin Euroopassakin. Tiimit tekevät työtä ammatikseen ja sarjaa operoidaan laadukkaasti. Itse kilpaileminen on hyvin aggressiivista ja kovatasoista, Nikolas kertoo.
- Yhteistyö DW Evans GT -tiimin kanssa lähti asioidenhoitajani kautta. Tiimiä vetää Daniel Wells sekä Josh Evans. Molemmat ovat huipputyyppejä ja kovan luokan ammattilaisia. Yhteinen sävel löytyi heti ja sopimukseen pääsimme nopeasti. Tiimissä on hyvä henki ja menestymisen mahdollisuudet korkealla, Pirttilahti jatkaa.
Viikonlopun osakilpailu ajettiin Etelä-Koreassa, Inje Speediumin radalla. Rata oli uusi tuttavuus Nikolakselle, joten harjoitukset menivät rataan tutustumiseen ja linjojen opetteluun. Kilpailuviikonloppuna ajetaan kahdet viralliset harjoitukset, kaksi aika-ajoa sekä kaksi kilpailulähtöä.
- Injen rata on todella haastava ja harjoitukset menivät rataa opetellessa. Löysin kuitenkin hyvät linjat ja aika parani koko ajan, mikä nosti odotuksia aika-ajoon, joka sitten menikin omalta osaltani hieman penkin alle. Nopeimmat kierrokseni hylättiin ratarajojen ylittämisen takia ja lähtöpaikka huononi muutamalla sijalla, tiivistää Nikolas.
Itse kilpailulähdöt olivat Pirttilahden autokunnalle tasaisen varmaa ja nousujohteista suorittamista. Nikolas pääsi näyttämään ohitustaitojaan sekä kellottamaan nopeimpia kierrosaikoja:
- Ensimmäinen kilpailulähtö oli kokonaisuudessaan ihan onnistunut. Injen radalla on vaikea ohittaa ja jäin parin auton taakse liian pitkäksi aikaa, mutta maalissa olimme hienosti oman luokan kakkonen. Toinen kilpailulähtö oli omalta osalta kauden parasta ajoa. Ajopari tuli vaihtoon sijalla 12. ja onnistuin nousemaan kuudenneksi ja oman luokkamme toiseksi. Tasaisen varmaa ajoa ja nopeimpia kierrosaikoja. Niihin pitää olla tyytyväinen.
Kokonaisuudessaan Etelä-Korean viikonlopusta jäi positiivinen tunne sekä tiimille että kuljettajille. Parannettavaa toki löytyy, mutta nyt jo on tiedossa, että Nikolas ajoparinsa kanssa ajaa sarjan kärkisijoilla.
- Viikonloppu oli hyvä kahdella podium-sijoituksella. Itselle jäi parannettavaa varsinkin aika-ajossa mutta uskon, että pääsemme tavoittelemaan sitä korkeinta paikkaa jo seuraavassa osakilpailussa, sanoo Nikolas.
Seuraava osakilpailu ajetaan 16.-18.8. Fujin radalla, Japanissa. Pitkät lennot ja suuret aikaerot vaativat veronsa, jonka johdosta sekä palautuminen että valmistautuminen pitää olla systemaattista.
- Matkustan kisoihin aina Suomesta, joten aikaero on ollut keskimäärin noin 6 tuntia. Kyllähän se vaatii totuttelua aina kisapaikalla, mutta näillä mennään. Kisojen välillä teen fysiikkaharjoittelua sekä ajan simulaattorilla. Sarjan kaikki radat ovat uusia minulle, joten simulaattoriharjoittelu on isossa roolissa. Fujissa koitetaan nousta korkeimmalle pallille, Pirttilahti päättää.
TULOKSET / INJE:
Aika-ajot:
Aika-ajo 1 - Nikolas Pirttilahti, Pro Am P2 (total P10)
Aika-ajo 2 - ajopari Pro Am 3 (total P10)
Kilpailu 1: Nikolas aloitti P10, vaihtoon P7, ajopari jatkoi – tulos: Pro Am P2 (total P8)
Kilpailu 2: Ajopari aloitti P10, vaihtoon P12, Nikolas jatkoi – tulos: Pro Am P2 (total P6)
Teksti: Nikolas Pirttilahti tiedotus Petri Pirkola
Yhteystiedot
Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi