Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
Flying Finn Tour 2025 - ennakkoinfo
10.12.2024
Muutokset liiton urheilutoimen työn järjestelyissä - lupahallinto keskitetään ja kilpailuprosessiin uudistuksia
10.12.2024
Flying Finn maailmalla: Tommi Hallman Skotlannissa
10.7.2024
Kuopiolainen Tommi Hallman toimii tällä viikolla Extreme E -autourheilusarjan testikuljettajana Skotlannissa, missä ajetaan kauden kolmas ja neljäs osakilpailu. Monipuolinen testikuljettajan rooli tässä sarjassa voi vaihtua myös kilpakuljettajan tehtäviin hyvinkin nopealla varoitusajalla.
Vuonna 2021 käynnistynyt autourheilusarja Extreme E on tullut tunnetuksi erityisesti siitä, että sarja pyrkii kaiken keinoin tekemään kansainvälistä autourheilua luonnon ehdoilla. Ympäristöasiat ovat merkittävässä roolissa kaikessa sarjan tekemisessä ja kilpailupaikoiksi on valittu erityisesti sellaisia alueita, joihin ilmastonmuutos on jo jättänyt jälkensä.
Suomalaisia Extreme E -sarjassa on tähän mennessä nähty kilpailevien kuljettajien osalta vain yksi, kun Heikki Kovalainen ajoi viime vuonna kaksi osakilpailua. Tommi Hallman, 23, nähtiin viime vuonna sarjan virallisen testikuljettajan roolissa Skotlannissa ja sama on tehtävä kuopiolaisella myös tänä vuonna. Jos oli viime vuoden Skotlannin keikka Hallmanille kirjaimellisesti hyppy tuntemattomaan, niin nyt lähtökohdat ovat huomattavasti selkeämmät.
- Tottakai nyt on helpompi mennä, kun on enemmän tietoa siitä mitä on luvassa. Edellisellä kerralla olin mukana reilun vuorokauden mittaisella varoitusajalla. Mitään muuta tietoa ei ollut kuin se, että minne lennetään ja että siellä joku tulee kentälle vastaan. Siinä vaiheessa, kun reissuun lähdettiin, niin ei siinä kauhean paljon tietoa ollut mitä oli tulossa, Hallman muistelee.
Vaikka Extreme E -sarja on Suomessa jäänytkin hieman vähäisemmälle huomiolle, on sarja kerännyt jo suurta kiinnostusta ympäri maailmaa ja tänäkin vuonna mukana kilpailemassa nähdään sellaisia autourheilumaailman tähtiä kuten muun muassa Johan Kristoffersson, Travis Pastrana, Mattias Ekström, Klara Andersson, sekä Andreas Bakkerud. Tiimien puolella edustettuina ovat muun muassa legendaarinen McLaren, sekä Nico Rosbergin ja Jenson Buttonin omistamat tiimit.
- Mukana on todella tunnettuja ja menestyneitä kuljettajia. Se, että pääsee mukaan tuohon sarjaan testikuljettajan roolissa, on uran kannalta erittäin tärkeää ja todella hieno mahdollisuus, erityisesti juuri runsaan medianäkyvyyden ansiosta, Hallman korostaa.
Hallmanin rooli Skotlannissa virallisin termein lausuttuna on Championship driver, jolle ei suoraa suomennosta löydy, mutta Hallmanin mukaan testikuljettaja toimii tässä kohtaa enemmän kuin hyvin.
- Paikan päällä ollaan kisaviikon ajan sarjan organisaation alaisuudessa. Tehtäviin kuuluvat muun muassa radan testaaminen ja siitä kuljettajan näkemysten antaminen, sekä varsinaisten kilpakuljettajien varakuljettajana toimiminen. Ja toki mukaan mahtuu paljon myös erilaisia mediatehtäviä, sekä vippikyydityksiä, Hallman taustoittaa.
Extreme E -sarjassa kilpaillaan niin, että jokaisen tiimin auton ajovuorot jaetaan mies- ja naiskuljettajan kesken. Jokaisessa kilpailulähdössä suoritetaan kuljettajanvaihto puolivälissä kilpailua. Mikäli jonkun tiimin mieskuljettaja sairastuu tai loukkaantuu kesken kilpailuviikonlopun, hyppää Hallman tuuramaan kyseistä kuljettajaa. Mikäli näin tapahtuisi, olisi haaste äärimmäisen kova, koska Hallmanilta ei tästä sarjasta aiempaa kilpailukokemusta löydy.
- Eihän se missään nimessä olisi mikään helppo tilanne. Tosi paljon tulisi uutta, kilpailutilanne on kuitenkin aina ihan eri asia kuin testaaminen. Mitä tulee valmistautmiseen, niin pitää vain koko viikon ajan seurata kaikkea sitä kilpakuljettajien tekemistä tarkasti ja olla mahdollisimman valmis sitä kautta sitten siihen tilanteeseen, jos se eteen tulisi, Hallman pohti.
Vaikka aiempaa kilpailukokemusta ei Hallmanilta tästä sarjasta löydykään, niin Extreme E -sarjan yksityyppiluokan nelivetoinen, sähköllä toimiva lähes 500-hevosvoimainen maastoauto, on Hallmanille toki jo tuttu laite viime vuoden Skotlannin keikalta.
- Silloin ajettiin useampanakin päivänä, että siitä jäi ihan hyvä pohja. Tietysti kilometreissä ei mitään valtavaa määrää, mutta kuitenkin sen verran, että sai hyvän tuntuman siihen laitteeseen, Hallman painottaa.
Hallman matkusti Skotlantiin Ruotsin Höljesistä, missä hän toimi viime viikonloppuna rallicrossin MM-sarjassa kilpailevan ruotsalaisen CE Dealer Teamin vieraskyydityksiä tarjoilleen auton kuljettajana. Ja jos on Hallmanilla riittänyt matkakiireitä, niin samaa voi sanoa myös autosta, jolla Hallman tulee kilpailemaan Nitro-rallicrossissa tänä vuonna. Auto lastattiin viime viikolla konttiin Turussa, mistä se matkustaa pitkän matkan meriteitse Yhdysvaltoihin.
- Auto saatiin siltä osin valmiiksi mitä nyt oli mahdollista. Noin viikkoa ennen kilpailua muutama minun mekaanikko menee paikan päälle rakentamaan auto loppuun. Vielä siinä riittää hommaa: moottori, vaihteisto, johtosarjat ja niin edelleen. Luvassa on tiukka setti ja varmasti pitkiä päiviä. Minulla on mekaanikkoihini kova luotto, he ovat olleet mukana jo pitkään ja aina on auto toiminut loistavasti, Hallman kehuu.
Nitrocross-sarjan kauden avaus ajetaan Richmondissa, Yhdysvalloissa 7.-8. syyskuuta. Hallman tulee kilpailemaan NEXT EVO -luokassa, mikä korvaa aiemmin sarjan kakkosluokkana toimineen NEXT-luokan. Myös autot uudessa luokassa menevät uusiksi. Pohjina tosin käytetään edelleen samojen NEXT-luokan autojen putkirunkoja, mutta teknisten muutosten myötä Lites-nimi autoissa vaihtuu (FC2). Suurimmat muutokset tulevat olemaan tehojen selkeä kasvu, sekä parempi jousitus.
Tommi Hallman, 23
Syntynyt: 20.8.2000 Kuopiossa
Seura: Koillis-Savon Urheiluautoilijat
Aloitti autourheilun jokamiehenluokassa vuonna 2015
2018 - Rallin nuorten SM-hopea
2019 - Rallicrossin RX Academyn hopea
2020 - Digitaalisen rallicrossin Suomen mestaruus ja MM-pronssia
2021 - Rallicrossin Pohjoismaiden mestaruus Supercar Lites luokassa
2021 - Digitaalisen rallicrossin MM-pronssia
2022 - Digitaalisen rallicrossin Suomen mestaruus
2022 - Nitrocrossin Euroopan mestaruus NEXT-luokassa
2023 - Nitrocrossin Maailman finaalin voitto NEXT-luokassa
2023 - Kaksi osakilpailuvoittoa rallicrossin MM-sarjan RX2e-luokassa
2023 - 1. suomalainen, joka debytoinut rallicrossin MM-sarjassa voitolla *
* = Kun huomioidaan kaikki MM-sarjan luokat vuosina 2014-2023
Teksti: Jari Hotti, Tommi Hallmanin tiedotus
Yhteystiedot
Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi