Uutiset
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Liittovaltuuston syyskokous - ajankohtaisina asioina toimintasuunnitelma, jäsenvalinnat, ehdollepanotoimikunta
2.11.2024
Kalle Rovanperä ja Tuukka Taponen ehdolla Vuoden Sykähdyttävin Urheiluhetki -palkinnon saajiksi Urheilugaalassa
1.11.2024
Formula nelosten kausi käynnistyy Ahvenistolta
8.5.2015
Uuden formulasarjan kuljettajarosterista löytyy kolme lahjakasta suomalaiskuskia
SMP F4 -mestaruussarja on uusi FIA:n F4-konseptin mukainen formulasarja, joka ajetaan kaudella 2015 Suomessa, Venäjällä ja Virossa. Sarjan operaattorina toimii Koiranen GP yhteistyössä AKK-Motorsportin kanssa, joka vastaa sarjan hallinnoinnista FIA:n Pohjois-Euroopan alueella.
Kaudella 2015 sarjan kilpailukalenterissa on seitsemän osakilpailua: kisoista neljä ajetaan Venäjällä, kaksi Suomessa ja yksi Virossa. Jokaisena viikonloppuna käydään kolme kilpailua, joten nuorille kuskeille on luvassa paljon rata-aikaa. Sarja alkaa Suomesta Hämeenlinnan Ahvenistolta toukokuun puolivälissä, toinen Suomen osakilpailu ajetaan elokuun puolessa välissä Alastarossa. Osakilpailut järjestetään kotimaisen Rata-SM -sarjan yhteydessä niin, että perjantaina ajetaan harjoitukset ja lauantaina yksi ja sunnuntaina kaksi kilpailulähtöä.
SMP F4 -mestaruussarjan kuljettajalistalta löytyy kolme suomalaisnimeä: Niko Kari, Niclas Nylund ja Aleksanteri Huovinen. Yhteensä sarjan debyyttikaudelle odotetaan 20 kuljettajaa.
Vuoden karting-kuljettajan tittelin kausilla 2013 ja 2014 saavuttanut tuusulalainen 15-vuotias Niko Kari odottaa alkavaa kautta innolla:
- On hienoa päästä taas radalle tositoimiin! Nyt alkava sarja on minulle iso haaste. Työskentely Koiranen GP:n rautaisten ammattilaisten, Marko Koirasen ja Afa Heikkisen, kanssa on ollut erittäin opettavaista jo tähän mennessä, toteaa ensimmäistä kauttaan formula-auton ratissa aloittava Kari.
Sarjan toinen suomalaiskiinnitys, 18-vuotias Oulussa asuva Aleksanteri Huovinen voitti Formula Fordien SM-hopeaa viime kaudella. Se kaikkein kirkkain mitalikin oli lähellä, Huovisen keskeytys viimeisessä kisassa pudotti miehen pistejohdosta kakkoseksi.
- SMP F4 -mestaruussarja on ajetaan FIA:n pohjoisella alueella, joten kisat tulevat olemaan kohtuullisten matkojen päässä. Sarja on varsin kustannustehokas ja aivan varmasti opin kauden aikana paljon. Tämä on tärkeä askel tulevaisuuden uraani ajatellen, kertoo Huovinen.
Samoilla linjoilla on sarjan tuorein suomalaiskiinnitys, vuonna 2012 kaksi Suomen mestaruutta kartingissa voittanut Niclas Nylund. Aiemmin F4-sarjaa Ranskassa ajanut 19-vuotias kuljettaja odottaa innokkaana kauden avausosakilpailua Ahvenistolla:
- On hienoa päästä ajamaan tätä sarjaa, jossa menestyminen avaa varmasti ovia tulevaisuudessa. En millään malttaisi odottaa kauden avausta!
Koiranen GP:n toimitusjohtaja Afa Heikkinen on tyytyväinen sarjan suomalaiskiinnityksiin:
- Meille on tärkeää saada mahdollisimman paljon suomalaiskuskeja SMP F4 -mestaruussarjaan. Aleksanteri, Niclas ja Niko edustavat nuorten suomalaisten ehdotonta parhaimmistoa, ja tavoitteemme on auttaa heidät kansainväliselle ammattilaisuralle. Sarjan ainutlaatuinen palkintorahasto, joka auttaa lahjakkaita nuoria etenemään ja rahoittamaan autourheilu-uraa, on luotu juuri tätä tavoitetta silmälläpitäen.
Sarjan kausikustannus on 150 000 euroa kuljettajalta joka on merkittävästi alhaisempi kuin Keski-Euroopan pikkuformulasarjojen keskimääräiset kustannukset. Kaikilla kuljettajilla on täsmälleen samanlainen auto, eli kyse on siis ns. yksityyppiluokasta. Autot tekee Tatuus ja moottorit Abarth. Tämä yhden operaattorin malli takaa kaikille tasapuolisen ja kilpailukykyisen kaluston, eli kuljettaja on se joka ratkaisee kokonaisuudessa eniten.
Menestyneille on tarjolla uskomattomat palkinnot, joilla halutaan tukea SMP F4 -sarjan tavoitetta olla kartingista siirtyville kuljettajille ensimmäinen askel formulaluokissa. Voittaja saa maineen, kunnian ja kaikkien aikojen ensimmäisen SMP F4 -sarjan mestaritittelin lisäksi 350 000 euron stipendin, jonka turvin hän voi ilmoittautua FIA F3 Euroseries -sarjaan kaudella 2016.
Myös seuraaville on luvassa huippupalkinnot: sarjan loppupisteissä toiseksi sijoittunut kuljettaja saa paikan Koiranen GP -tiimissä joko F4- tai FR 2.0-sarjassa kaudelle 2016. Eikä kolmanneksi parhaankaan tarvitse jäädä nuolemaan näppejään, hänelle kustannetaan ilmoittautumismaksu Italian F4 Championship -sarjaan.
FIAlle uusi formulastrategia
Kansainvälinen autoliitto FIA on valmistellut viime vuodet formulapuolelle uutta strategiaa, jonka tarkoitus on karsia päällekkäisyyksiä ja selkeyttää urheilijan polkua kartingista formulauralle. Tulevaisuuden pyramidi on F4, F3, F2 ja F1.
Pyramidin alimman tason jalkauttaminen alkoi pari vuotta sitten, kun FIA julkaisi Formula 4 -konseptin. Konsepti on yksityyppiformulaluokka, joka on eri valmistajien saatavilla. Tällä hetkellä FIA F4 -luokituksen mukaiset laitteet on tehnyt ja hyväksyttänyt kolme runkovalmistajaa ja viisi moottorivalmistajaa. Kuhunkin FIA:n hyväksymään sarjaan valitaan vaihtoehdoista yksi moottori ja yksi runko, eli sarjassa ajetaan yksityyppikalustolla. Globaalisti Formula 4 ajetaan saman säännön sisällä eri maissa ja maanosissa.
Kaudella 2014 ensimmäinen FIA F4 -sarja ajettiin Italiassa. Toinen aalto tuo kaudelle 2015 mukanaan sarjat NEZ-alueen lisäksi Australiaan, Kiinaan, Saksaan, Japaniin sekä Britteihin.
FIA:n F4 -sarjat toteutetaan yhden operaattorin mallilla, eli valittu sarjaoperaattori vastaa koko sarjan toteutuksesta kalustoineen ja oheistoimintoineen. Auto on yksinkertainen ensivaiheen formula, ollen silti todellinen kilpa-auto hiilikuitumonokokkeineen ja rattivaihteineen. Tehoa F4-luokan kilpurissa on noin 150 hevosvoimaa ja sen rattiin on mahdollista päästä 15-vuotiaana.
FIAn Single Seater -komission entisen puheenjohtaja Gerhard Bergerin mukaan FIA on sitoutunut tähän pitkäjänteiseen projektiin, jonka tarkoitus on tarjota nuorille hyvä ja turvallinen ponnahduslauta järkevin kustannuksin.
- Jotta FIAn luoma pyramidiajattelu toimii tulevaisuudessa mahdollisimman hyvin, on meidän puhallettava yhteen hiileen eri maissa ja maanosissa. Tällä hetkellä konsepti näyttäisi vetävän erittäin hyvin eri maissa, mikä on tietysti hyvä ja oikea suunta, toteaa AKK:n toimitusjohtaja ja NEZ-alueen puheenjohtaja Jani Backman.
- Myös autonvalmistajat näyttävät oivaltaneen miten kehitämme lajin tasoa ja kuljettajien mahdollisuuksia globaalisti. Hyvä osoitus tästä oli viime vuonna saatu uutinen, jonka mukaan Ford jättää kauan palvelleen Formula Ford konseptin taka-alalle ja lähtee mukaan F4-luokitukseen jo tällä kaudella, Backman jatkaa.
Teksti on julkaistu AKK-Motorsport -jäsenlehdessä 2/15 (ilm. 8.5.)