Uutiset
Pajari - Mälkönen kaksikko tuplamestaruuteen rallin MM-sarjassa
24.11.2024
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Hallituksen kuulumisia - huhtikuu 2024
8.4.2024
Hallitus kokoontui huhtikuun kokoukseen Kellokukantielle. Kokouksessa oli merkittävässä roolissa urheiluvaliokunnan käsittelemien asioiden läpikäynti.
Urheiluvaliokunta
Urheiluvaliokunnan roolina on toimia lajiryhmien valmistelemien asioiden osalta esikäsittelevänä ja muun muassa lajien välisen arvioinnin varmistavana toimielimenä ennen asioiden viemistä hallituksen käsittelyyn. Hallitus käsitteli lajiryhmien pöytäkirjat ja esitykset urheiluvaliokunnan 20.3.2024 pidetyn kokouksen esikäsittelyn pohjalta.
Urheiluvaliokunnan kokoonpanoon kuuluu liiton lajipäälliköt, pääsihteeri Anssi Kannas, toimitusjohtaja Kimmo Vainio (1.7.2024 alkaen) sekä hallituksen toinen varapuheenjohtaja Tomi Jääskeläinen, joka toimii myös urheiluvaliokunnan puheenjohtajana.
Hallitus käsitteli urheiluvaliokunnan käsittelyn pohjalta seuraavia lajiasioita. Sääntömuutokset ja -tarkennukset sekä hyväksytyt sarjasäännöt julkaistaan kokonaisuudessaan erikseen liiton verkkosivuilla.
Digitaalisessa autourheilussa järjestetään Secto Rally Finland -kilpailun aikana myös Digital Racing eSM finaalikilpailu livenä. Finaalia ennen on kevään aikana kolme eri karsintakilpailua.
Kartingin osalta hyväksyttiin kaudelle 2024 lajiryhmän tekemä esitys ottaa käyttöön FIA:n WET RACE -sääntömalli. WET RACE sääntö mahdollistaa kilpailijoiden valita itse sade- tai kuivankelin renkaat kilpailun osaan Wet Race -kyltin ollessa esillä lähdön järjestelyalueen portilla. Mikäli kilpailun johto katsoo, että kilpailijan valitsema rengas on väärä ja auto on liian hidas tai vaaraksi muille, voidaan kuljettaja liputtaa pois radalta tekniikkalipulla. Tarvittaessa voidaan kilpailukohtaisesti määrittää kilpailun säännöissä, että kilpailujohtajalla on oikeus määrätä sadekelin renkaat, erityisesti pienten luokkien alue- ja harjoituskilpailuissa.
Jokamiehenluokan esityksen pohjalta muutetaan lajisääntöjen kohtaan 10.5 Turvavarusteet kaudelle 2024 sanamuotoja liittyen auton etupään suojaukseen ja koriin liittyen. Etupään suojausta koskeva sääntö pysyy ennallaan ja kaikki nykyiset etupään suojaukset ovat edelleen sallittuja. Sääntökirjaan sanallisten tarkennuksien lisäksi lisätään autojen merkkilistaukseen Skoda ja Jalta sekä tarkennuksena tieto siitä, että etupään suojaus ei ole pakollinen kilpa-autoihin, joiden vetotapa on muutettu takamoottoriseksi.
Lajisääntöjen kohtaan 10.3. Kori tarkennetaan takaovia koskeva lisäys. Näin ollen auton korin ulkomuodon tulee säilyä alkuperäisenä lukuun ottamatta myös takaovia.
Myös jokamiehenluokanistuimia koskeva sääntömuutos hyväksyttiin kaudelle 2024. Sääntömuutoksen perusteena on varmistaa auton turvallisuutta myös istuinten osalta. Istuimen tulee olla rakenteeltaan ja verhoilultaan ehjä ja sen voi korjata verhoilua vastaavalla materiaalilla tai nahalla.
Jokamiehenluokan sääntöihin hyväksyttiin lisättäväksi takaisin painoluokka 1350 cm3 630 kg.
Hallitus vahvisti Jäärata SM 2024 sarjatulokset.
Offroad SM-/CUP-sarjasäännöt hyväksyttiin.
Pienoisautoilun lajiryhmän puheenjohtajaksi hyväksyttiin lajiryhmän tekemän esityksen perusteella Anna Borg, joka aikaisemmin lajiryhmän varapuheenjohtajana. Lajiryhmän aikaisempi puheenjohtaja jatkaa lajiryhmän jäsenenä.
Hallitus hyväksyi lajiryhmän esittämät pienoisautoilun SM sarjasäännöt; M2-10 ja M4-10, LSOR, R8, M8 ja M8e sekä LS5. Lisäksi hallitus hyväksyi lajiryhmän esityksen ROA-autojen SM-sarjasääntöihin esitetystä muutoksesta, jolloin loppupisteisiin lasketaan järjestetyt kilpailut -1, paitsi mikäli kilpailuja on kolme tai vähemmän, jolloin lasketaan kaikki kilpailut.
Muiden käsiteltyjen lajien osalta ei hallitukselle ollut tullut esityksiä ja hallitus merkitsi pöytäkirjat tiedoksi.
Kouluttajaoikeuksia
Hallitus hyväksyi alueiden aluevaltuustojen esittämistä kouluttajaoikeuksista:
Alue 6: Matti Jukarainen, päätoimitsijakouluttajaoikeus (nopeus)
Alue 7: Erkki Keskinen, päätoimitsijakouluttajaoikeus (nopeus)
Alue 8: Matti Jukarainen, päätoimitsijakouluttajaoikeus (nopeus)
Liittovaltuuston kevätkokous huhtikuussa
Liittovaltuutetuille järjestetään kokousta edeltävänä päivänä AKK:n viestintäpäällikkö Katja Lindmanin vetämä viestintää koskeva työpaja. Työpajan tavoitteena on kerätä valtuutettujen näkemyksiä liiton ja alueen viestinnästä sekä mahdollisista kehityskohteista.
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
Hallitus käsitteli FIA HTP -passien kansallisia käytänteitä historic lajiryhmältä pyytämäänsä lausunnon ja Historic Rally Club Finlandin ja Historic Race Finlandin AKK:n hallitukselle tekemään vetoomuksen pohjalta. Hallitus päätti lajiryhmän esitykseen pohjautuen FIA HTP -passien kansallisesta voimassaolon lisäajasta, joka on toistaiseksi voimassa oleva. Käytännössä jatkossa 1.5.2024 alkaen FIA HTP -passi on kansallisesti voimassa passin kansainvälisen voimassaolon päättymisen jälkeen. Kansainvälisissä kilpailuissa autoilta edellytetään kansainvälisesti voimassa olevaa FIA HTP -passia (voimassaoloaika merkittynä FIA HTP -passiin).
Mikäli FIA HTP -passin uusimista haetaan, se tulee tehdä FIA HTP -passin varsinaisena kansainvälisenä voimassaoloaikana. Mikäli FIA HTP -passin uusimista haetaan sen varsinaisen kansainvälisen voimassaoloajankohdan jälkeen, on kyseessä uusi FIA HTP -passihakemus,
jossa toteutetaan uuden FIA HTP -passin voimassa olevaa hinnoittelua. Uusien FIA HTP -passien hakemukset toteutetaan normaalin passitusprosessin ja voimassa olevan hinnoittelun mukaisesti. Asiaa seurataan ja tarvittaessa tarkennetaan kansallisen toimintamallin osalta.
Uusia jäseniä liittoon
Finndrift Oy on hyväksytty liiton kilpailuja järjestäväksi kannatusjäseneksi
Drift Madness Track ry on hyväksytty liiton varsinaiseksi jäseneksi
Dirty Racing Finland ry on hyväksytty liiton varsinaiseksi jäseneksi
Kokouskalenteri vuodelle 2024
AKK-Motorsport ry:n hallituksen kokouskalenteri
25.4.2024
13.6.2024
29.8.2024
10.10.2024
28.11.2024
Liittovaltuuston kokouskalenteri
27.4.2024 Liittovaltuuston kevätkokous, Tampere
2.11.2024 Liittovaltuuston syyskokous, Joensuu
Yhteystiedot
Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi