Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - autosuunnistus julkaistu
11.3.2025
Oikaisu YLE:n Rallin SM: Savonlinna -ohjelmassa 9.3. esitettyyn virheelliseen tietoon
10.3.2025
Sääntökirjoja vielä tilattavissa
7.3.2025
Savonlinnan Ralli SM -osakilpailu tuo huipputason kilpailua ja nuoria tähtiä estradille - ralli katsottavissa FlyingFinn.TV:ssä
6.3.2025
AKK ja Moottoriliitto yhdessä edistämässä turvallista urheiluharrastamista
4.3.2025
AKK:n hallituksen helmikuun kokous - uusia avauksia ja päätöksiä autourheilun kehittämiseksi
28.2.2025
Rata-ajon ja endurancen tuomariston puheenjohtajien koulutus 23.3. - ilmoittaudu
27.2.2025
Skenaariotyöskentelyllä suuntaa tulevaan – AKK:n strategiatyö käynnistyy
27.2.2025
Tervetuloa koko seuraväen voimin pääsiäisenä American Car Show´n edulliseen jäsenhintaan!
26.2.2025
Haetaan aktiivisia Rallisprint-harrastajia kehittämään lajin arvosarjakokonaisuutta
25.2.2025
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.