Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
Flying Finn Tour 2025 - ennakkoinfo
10.12.2024
Muutokset liiton urheilutoimen työn järjestelyissä - lupahallinto keskitetään ja kilpailuprosessiin uudistuksia
10.12.2024
JM-Lajiryhmä tiedottaa
20.9.2017
JM-Lajiryhmä käsitteli 11.8.2017 kokouksessaan mm. 2018 sääntöjä ja alla on esitettynä kohtia, joihin on jotain tarkennuksia tai muutoksia tulossa.
Saapuneet kirjeet on käsitelty lopussa.
1. Tuomaristoon saa nimetä yhden järjestävän seuran toimitsijalisenssin omaavan edustajan silloin, kun käytetään neljää (4) tuomaria.
2. Ratavalvontapisteessä voidaan käyttää lippujen tilalla tai lisäksi myös merkinanto valoa. Tämä on ennenkin ollut sallittua, mutta tarkennuksena on nyt lisätty sääntöihin, että jos radalla aiotaan käyttää merkinantovaloja, on valomerkinantolaitteiden koko ja sijoitus hyväksyttävä radantarkastajalla radantarkastuksen yhteydessä. Tämän hetken säännöissä sanotaan, että ne tulee olla vain selkeästi näkyvät. Mitään minimi mittoja tai valon tehoja ei ole määritetty.
3. Kilpailulähtöjen pituus finaaleissa oli ennen määritelty säännöissä vähintään oltava 3 kierrosta. Nyt on oltava yli kaksi kierrosta, mutta kuitenkin vähintään 1800m. Muissa lähdöissä edelleen järjestäjän harkinnan mukaisesti.
4. Pisteajo
Kilpailun järjestäjä voi halutessaan ajattaa kilpailun alkuerät pisteajona.
Alkuerien määrä on järjestäjän päätettävissä. Tasapiste tilanteessa ajetaan tarvittaessa erotusajot. Mahdolliset semifinaalit ja finaalit ajetaan kuitenkin pudotusajona.
Ajotapa on ilmoitettava kilpailun säännöissä tai viimeistään kilpailija tiedotteessa, kun ennakkoilmoittautuneiden määrä on selvillä.
5. Vilppilähtö
Jos ei järjestäjä kykene päättämään lähdön aikana tapahtuiko vilppilähtö, niin ei sitä aleta lähdön jälkeen kenellekään tuomitsemaankaan. Vilppilähtö on ilmoitettava päälippupisteessä kilpailulähdön aikana.
Lisäksi kirjallinen vilppilähtöilmoitus laitetaan tästä päätöksestä ilmoitustaululle.
6. Ostotarjousmenettely:
2018 vuoden alusta alkaen sallitaan alle 18v ikäisellä olla mukana täysi-ikäinen henkilö ostotarjouskehässä.
Tämä koskee molempia osapuolia, sekä myyjää että ostajaa.
7. JM SM EVK:
JM SM EVK kilpailu järjestetään toistaiseksi JM SM Nuorten ja JM SM Naisten kilpailun yhteydessä. Kilpailun järjestäjällä on mahdollisuus ajattaa kaikki luokat limittäin tai erillisinä päivänä.
8. Painotaulukko:
Painotaulukkoon on esitetty lisäyksiä ja keskeneräisyyden vuoksi painotaulukkoa vielä korjataan ennen lopullista päätöstä.
Lisäpainojen sijoituspaikka on auton kuvitteellinen matkatavaratila ja/tai ohjaamo. (matkatavaratila määritelmä esitetty myöhmmin kohdassa 12.)
9. Kori:
Kardaani- ja etuvetoautojen takaosan suojaaminen korin sisäpuolelta on sallittu vahvemmalla materiaalilla kuin 1 mm, kuitenkin max. ainevahvuus 4 mm.
Vetokoukku kiinnikkeineen pitää poistaa.
10. Moottoritila:
Autot on varustettava vähintään 3 litran kokoisella öljynkerääjällä. Pois lukien alkuperäinen suljettu kampikammiojärjestelmä.
11. Räjähdyssuoja:
Teräksinen räjähdyssuoja, vähintään 6 mm teräslevyä, pakollinen EVK-autoissa, joissa on paloseinä siirretty tai muutettu alkuperäiseltä paikalta.
Räjähdyssuojan tulee olla leveydeltään vähintään 150 mm ja sijaittava vauhtipyörän/kytkimen linjalla.
Suojaus tulee tehdä koko ohjaamoon kohdistuvalle alueelle . Lisäksi vauhtipyörän/kytkimen alue on suojattava vähintään 10 mm paksulla 150 mm leveällä kudoskumilla laittamalla kudoskumi vaihdelaatikon päälle. Kudoskumi on pakollinen kaikissa kardaanivetoisissa ja etuvetoisissa autoissa.
12. Matkatavaratila:
Matkatavaratilalla tarkoitetaan kaikkea sitä tilaa, joka on erillään ohjaamosta ja moottoritilasta ja sijaitsee auton sisäpuolella.
Tämä tila on rajoitettu pituussuunnassa kiinteällä rakenteella, jonka valmistaja on toimittanut, ja/tai takaistuinten selkänojan takaosalla ja/tai jos on mahdollista selkänoja on kallistettu enintään 15° pystysuorasta taaksepäin. Tämä tila on rajoitettu korkeasuunnassa kiinteällä rakenteella ja/tai irrotettavalla osalla, jonka valmistaja on toimittanut, tai näiden puuttuessa tämän tilan rajoittaa vaakasuora taso, joka kulkee tuulilasin alareunan korkeudella
Mikäli akulle ja polttoainesäiliölle tehdään oma tila tähän kuvitteelliseen matkatavaratilaan, pitää ne erottaa tiiviillä väliseinällä ja tehdä oma tuuletuksensa. Mikäli akku ja polttoainesäiliö sijaitsevat alkuperäisellä paikalla ohjaamon ulkopuolella, ei tällöin erillistä tilaa tarvitse rakentaa.
13. Turvakehikko:
Etu-ja pääkaarien jatkaminen kielletty. Autoihin joihin on hankittu katsastuskortti 1.1.2014 jälkeen on turvakehikon kaikkien putkien jatkaminen kielletty. Pois lukien takamoottoristen autojen etupäänsuojaus.
14. Kuljettajan puoleisen tuulilasipilarin vahvistus:
Tuulilasipilarin vahvistus (253-15) pakollinen mikäli mitta ”A” on suurempi kuin 350mm.
Putkea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen, että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253- 52 mittauksesta) ja enintään 150mm etukaaren tai sivukaaren kiinnitysjalasta.
15. VW KUPLA:n vaihtoehtoinen etupään rakentaminen:
Sääntö koskee vain VW Kuplia, joista on alkuperäinen etupukin kiinnitysholvi poistettu.
Alempi putki kiinnitetään etupääkaaren aluslappuihin auton alla, samalla lailla kuin esim. fiateissa tehdään. Ylempi putki hitsataan etupääkaareen. Materiaali turvakaariputkea 42,4x3,2. Putket liitetään toisiinsa kahdella väliputkella .Ylä- ja alaputket hitsattava kiinni etupukkiin.
Yläputken vaihtoehtoinen rakennus:
Hitsataan poikittaisputki (vähintään 50x30x3) ohjausakselin alapuolelle rintapeltiin. Siitä hitsataan suorat putket etuputkiston yläputkeen, vähintään turvakaariputkesta (42,4x3,2) Tässäkin mallissa alaputki on myös pakollinen.
16. Vierasmoottorisääntö:
2019 vuodesta eteenpäin, ei EVK-luokan auton korin vuosimallilla ole merkitystä vierasmoottorisäännössä.
17. Akselistot:
Akselivälin muuttaminen on sallittu +- 5 cm rajoissa. Etu- ja taka-akseleiden paikka on vapaa. Vuonna 2019 akseleiden paikkaa tullaan rajoittamaan. 20 cm siirto sallitaan alkuperäiseltä paikaltaan. Akseliston tyyppi on vapaa.
Tuomariston PJ raportit:
Someron radalla järjestetyissä kilpailuissa tullut raporttien mukaan paljon kaatoja ja tästä johtuen lajiryhmä ehdottaa muutoksia rataan. Lähtösuoran shikaani on saatava jollain tapaa korjatuksi, jotta vältyttäisiin ns. autojen ajautumiselta sumppuun lähtötilanteissa.
Saapuneita kirjeitä:
1. Jorma Peltokosken sääntöesitys turvalipun siirtämisestä ostotarjous tapahtuman läheisyyteen.
Todettiin, että säännöt sallivat tämän siirtämisen tällä hetkelläkin ja ei ole syytä säännöllä pakottaa järjestäjää siirtämään lippua, jos se on kilpailussa muutenkin näkyvällä paikalla.
2. Outi Väätäisen kirje koskien vastalause käsittelyä.
Tuomariston PJ koulutuksessa tullaan käsittelemään mm. kuinka vastalauseet tulisi ottaa vastaan, käsitellä ja kuinka sen yhteydessä tehtävät kuulemiset tulisi hoitaa.
3. Tapio Tuomisen kirje sääntöesityksestä kilpailujen järjestämiseen.
1. Osanottomaksut yhtenäiseksi – minimi 50 euroa.
Poikkeuksen voi tehdä ainoastaan nuortenluokan kohdalla, minimi siinäkin 30 euroa.
2. Yksipäiväisessä kilpailussa saa ajaa enintään kaksi yleisen luokan kilpailua, jos ne ajetaan limittäin.
3. Yksipäiväisessä kilpailussa muut kuin yleiset luokat ajettava limittäin.
Lajiryhmä ei halua vielä säännöillä pakottaa järjestäjää vaan jättää asian toistaiseksi järjestäjän harkintaan.
4. Jose Viljavan kirje koskien katsastuksen toiminnasta Kassun Juhannus JM kilpailussa.
Lajiryhmä on kuullut molempien osapuolten vastineet asiasta ja toteaa ettei ole aihetta jatkotoimenpiteisiin.
5. Jukka Yliketolan kirje koskien ostotarjousäännön ostotarjousmenettelyä.
Ostotarjouskehään tultaessa on henkilöllä oltava ostotarjous kuitti ja auton hinta mukana.
Tämä sääntö on ollut tällainen sen takia, että ostotarjoukset etenisivät ripeästi ja järjestäjällä olisi resursseja valvoa, että auton hinta löytyy ja, että auto vaihtaa omistajaa.
6. Juho Sutisen kirje koskien JM auton ostotarjous säännössä määrätty hinta ja sallitut renkaat.
Lajiryhmä keskusteli pitkään auton hinnasta. Lajiryhmä ei muuta vielä auton hintaa, sillä lajia tehdään lähes 5000 harrastajalle eikä tässä lajissa vähemmistönä rahalla pelaaville harrastajille. Epävirallinen jokkis.net sivustolla tehty gallup näytti edelleen, että suurin osa haluaa auton hinnan olevan n.1400€. Tänä päivänä kilpailun järjestämiseen liittyvät kulut ovat isot ja isommalla auton hinnalla tarjousmäärät putoaisivat, joka saattaisi johtaa siihen, ettei ole enää järkevää järjestää kilpailuita, kun ne eivät tuota seuroille mitään. Suuremmalla ilmoittautumismaksulla ei todennäköisesti tule myöskään kilpailijoita ajamaan.
Jokamiehenluokan pitäisi olla halpa aloitusluokka ja siihen saa panostaa rahaa kukin niin paljon kuin haluaa .
Lajiryhmä saa ehdotuksia rengaslistaan ja käy ne läpi ennen hyväksyntää. Rengaslistan muuttaminen on mietinnässä.
Lisätiedot:
Lajipäällikkö Timo Lampinen 040-8470155 timo.lampinen@autourheilu.fi