Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
Flying Finn Tour 2025 - ennakkoinfo
10.12.2024
Muutokset liiton urheilutoimen työn järjestelyissä - lupahallinto keskitetään ja kilpailuprosessiin uudistuksia
10.12.2024
Kansallisen säännön mukaiset autot Neste Rallissa 2020
3.3.2020
FIA antaa MM-rallien järjestäjille mahdollisuuden muodostaa omat luokat kunkin maan kansallisten teknisten sääntöjen mukaisille autoille. Kilpailijoiden tulee noudattaa samoja FIA:n MM-sarjan sekä Neste Rallin sääntöjä kuin muidenkin kilpailijoiden, mutta kilpailun sääntöjen liitteeseen kirjataan sallitut poikkeukset.
Kilpailun järjestäjä esittää vuosittain FIA:lle listan autoista, joilla kilpailuun saa osallistua. Tämä lista, johon FIA siis voi ennen kilpailun sääntöjen julkaisua tehdä haluamiaan muutoksia, on tällä hetkellä seuraava:
Luokka NAT4:
Luokitustod.nro. Merkki Malli
A-5629 Mitsubishi Lancer Evolution VII
A-5660 Mitsubishi Lancer Evolution VIII
A-5673 Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR
A-5688 Mitsubishi Lancer Evolution IX
A-5718 Mitsubishi Lancer Evolution X
A-5656 Subaru Impreza WRX STi (2002)
A-5676 Subaru Impreza WRX STi (2004)
A-5695 Subaru Impreza WRX STi (2005)
N-5714 Subaru Impreza WRX STi (2007)
N-5732 Subaru Impreza WRX STi Spec (2009)
A-5738 Subaru Impreza WRX STi (2010)
A-5758 Subaru Impreza WRX Sti (2015)
A-5729 Ford Fiesta S2000
A-5721 Skoda Fabia S2000
A-5720 Opel Corsa OPC S2000
A-5691 Fiat Grande Punto S2000
A-5705 Peugeot 207 S2000
Lisäksi kaikki Espanjan ASN:n R.F.E de A. luokittelemat N5-ryhmän autot luokitustensa mukaisina
Luokka NAT 2:
Luokitustod.nro. Merkki Malli
A-5646 Honda Civic Type R (EP3)
A-5710 Honda Civic Tyre R (FN2)
A-5681 Ford Fiesta ST
A-5636 Renault Clio 1,6 16V
A-5637 Renault Clio Sport 2,0 16V
A-5659 Renault Clio RS 2,0 RS
A-5672 Citroen C2 Gt (C2 R2)
A-5721 Skoda Fabia R2
Yllä olevan listan autot ovat sallittuja seuraavin ehdoin:
- Autojen tulee täyttää Autourheilun Sääntökirjan 2020 FIN N 4WD, FIN R 4WD tai FIN R 2WD säännöt. N5 autojen tulee täyttää Espanjan autourheiluliiton säännöt (FIA:n esittämät muutokset mahdollisia).
- Lisäksi on pakollista, että autot täyttävät FIA:N turvallisuusmääräykset (Liite J artikla 253):
- Turvavyöt FIA 8853-98 tai 8853-2016 mukaisesti, kansalliset jatkoajat eivät voimassa
- Sammutusjärjestelmä FIA standardi 1999 tai 8865-2015 mukaisena (FIA:n tekninen lista numero 16 tai 52)
- Käsisammutin kuten Autourheilun sääntökirja Turvallisuusmääräykset kohta 7.3
- Turvakehikko joko Autourheilun sääntökirjan kohdan 253.8 mukaisesti tai ASN / FIA luokittelema. Luokitellusta kehikosta vaaditaan sarjanumerolla yksilöity sertifikaatti.
- Ikkunat tieliikenteeseen hyväksytyt, josta merkintä lasissa. Kirkkaat sirpalekalvot pakolliset sivu- ja takaikkunoissa
- Päävirtakatkaisin pakollinen Autourheilun sääntökirjan turvallisuusmääräysten kohta 13 mukaisesti
- FIA FT3 1999, FT 3.5 tai FT5 turvallisuuspolttoainesäiliö on pakollinen. Säiliön päällä tulee olla tulelta suojaavasta materiaalista valmistettu vuotamaton suoja. Säiliön merkinnät ja voimassaolo autourheilun sääntökirjan turvallisuusmääräysten kohdan 253.145.1.1 mukaisesti. Kansallinen lisäys ei ole voimassa.
- Istuimet FIA standardin 8855-1999 tai 8862-2009 mukaisia. Asennus ja kiinnitys autourheilun sääntökirjan turvallisuusmääräysten artikla 253.16 mukaisesti. Kansallinen lisäys ei ole voimassa eli istuinten kiinnityksen tulee olla kuvan 253-65B tai kuvan 253-65 mukainen.
- Huomioi autojen tankkaus kilpailun aikana:
- Mikäli käytät autossasi huoltoasemilta saatavaa 98E tai 95E bensiiniä, tankkaus suoritetaan normaalisti huoltoasemilla eikä autossa tarvita FIA-pikaliittimiä tankkaukselle. Jos pikaliittimiä käytetään huoltoasematankkauksen yhteydessä, niin autossa tulee kuljettaa mukana adapteria, jonka avulla tankkaus suoritetaan. Tämä adapteri tulee esittää myös kilpailun katsastuksessa.
- Huomioi, että tankkausvälit Neste Rallissa ovat pidemmät kuin AKK:n sääntökirjassa mainittu 40 ek-km ja 60 siirtymä-km; pisin väli pumppubensalla ajaville on 56/60 (ek/siirtymä) ja FIA-bensalla pahimmat ovat 41/71 ja 37/131
- Mikäli käytät autossasi FIA-polttoainetta, tankkaus suoritetaan kilpailun sääntöjen mukaisesti järjestäjän osoittamalla paikalla. Tankkaaminen omista säiliöistä huoltoasemilla tai muualla on kielletty. Myöskään etanolin käyttö ei ole sallittua. FIA-pikaliittimet ovat pakolliset. Polttoainetoimittaja Total käyttää Staubli SPT12 pikaliittimiä.
Lisätietoja: NAT 4 ja NAT 2 luokasta antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, 050-347 56177, iiro.palmi@autourheilu.fi