Uutiset
Pajari - Mälkönen kaksikko tuplamestaruuteen rallin MM-sarjassa
24.11.2024
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
20.6.2022
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
FIA:n standardeiden perusasioita on, ettei FIA:n luokittelemaan tuotteeseen saa tehdä mitään muutoksia eikä niihin saa lisätä mitään laitteita tai lisävarusteita, joita ei ole hyväksytty käytettäväksi kyseisen tuotteen kanssa. Tämä koskee myös kypäriä. F1 kilpailuista on nähtävänä upeita kuljettajien kypäräkameroiden tallentamia videoita. Tämä saattaa erehdyttää autourheilun harrastajia asentamaan itse kameroita tai aerodynaamisia laitteita kypäriin. FIA muistuttaa, että tämä ei ole sallittua.
Lisävarusteita, joita FIA ei ole tuotteen luokituksen yhteydessä hyväksynyt, mukaan lukien hyväksymättömät kypäräkamerat, ei saa käyttää minkään FIA:n kansainvälisessä urheilukalenterissa lueteltujen mestaruuskilpailujen eikä AKK:n kalenterissa olevien kilpailuiden aikana. Tästä säädetään FIA:n liite L luvun III kohdassa 1.4 "Kuljettajien varusteet, kypärän muutokset". Kuten minkä tahansa muun lisälaitteen kohdalla, jos kameraa ei ole listattu FIA:n hyväksymänä lisävarusteena tietylle kypärälle, kypärää ei voida pitää FIA-standardien mukaisena kyseisen kameran kanssa.
Tätäkään päätöstä FIA ei ole tehnyt luulon perusteella. FIA:n turvallisuusosasto on testannut lukuisia erilaisia kypäräkameroita ja asennusvaihtoehtoja ja löysi turvallisuusongelmia kaikissa tutkimissaan ei-hyväksytyissä kameraesimerkeissä. Nämä kamerat heikensivät merkittävästi kypärän turvallisuutta ja muodostivat uhan käyttäjälle.
Luettelo FIA:n hyväksymistä FIA-standardien 8859-2015 ja 8860-2018 lisävarusteista on luettavissa jokaisen kypärämallin esittelylomakkeen (presentation form) kohdasta 3. Tämän lomakkeen voi ladata FIA:n teknisten listojen nro 49 ja 69 etusivulta.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi(ät)autourheilu.fi, 050-347 5177