Uutiset
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Liittovaltuuston syyskokous - ajankohtaisina asioina toimintasuunnitelma, jäsenvalinnat, ehdollepanotoimikunta
2.11.2024
Rallisprint-harrastajien keskustelutilaisuus lauantaina 16.11.2024 Ellivuoressa - Ilmoittaudu mukaan!
1.11.2024
Hallituksen marraskuun kokous – käsittelyssä myös Karting SM:n kehityssuunnitelma
1.11.2024
Kalle Rovanperä ja Tuukka Taponen ehdolla Vuoden Sykähdyttävin Urheiluhetki -palkinnon saajiksi Urheilugaalassa
1.11.2024
Karting SM -sarja uudistuu vuonna 2026 – kohti tasaväkisempää kartingia
1.11.2024
Vuoden 2024 seura, kilpailunjärjestäjä ja toimitsija – anna äänesi ja ehdota autourheilun tähtiä!
30.10.2024
Äänestä Vuoden Autourheilija 2024!
30.10.2024
Rallin Lajiryhmä päätös - SM O.K. Auto Ralli EK7 Tapahtumat
25.9.2020
Rallin SM-Sarjan kauden neljännessä osakilpailussa, SM O.K. Auto Rallissa Kouvolassa sattui erikoiskokeella no. 7 tapahtumasarja, joka on herättänyt paljon keskustelua eri kanavissa.
Tilanteessa oli osallisena kaksi kilpailijaa (numerot 17 ja 18).
AKK:n Rallin Lajiryhmä kokoontui keskiviikkona 23.9.2020 ja käsitteli asiakokonaisuuden, jossa kilpailija no. 18 osui erikoiskokeella kaataneeseen kilpailijan no. 17 autoon ja samalla aiheuttaen vaaratilanteen kaatanutta autoa nostaneiden katsojien kanssa.
Käsitellessään asiaa, lajiryhmä huomioi kaikki asiasta saadut kirjalliset lausunnot, seuraavilta tahoilta:
- Kilpailija No. 17
- Kilpailija No. 18 (1- ja 2-ohjaaja)
- Kilpailunjohtaja
- Paikalla ollut lähin toimitsija
- Varoittamaan mennyt katsoja
- Erikoiskokeen maalitoimitsija
- Kilpailunjohtaja
- Johtokeskuksen päällikkö
Lisäksi asian käsittelyssä huomioitiin kaikki saatavilla olleet videotodisteet.
Käsittelyssä todettiin, että kilpailija no. 18 aiheutti selkeästi vaaratilanteen, ja huolimatta osumisesta kanssakilpailijan autoon, kilpailija ei reagoinut osumaan tai pysähtynyt osuman jälkeen vaan jatkoi kilpailemista. Lajiryhmän näkemyksen mukaan, kilpailija syyllistyi tilanteessa selkeään vaaratilanteen aiheuttamiseen sekä epäurheilijamaiseen käytökseen.
Lajiryhmän päätös: Kilpailijalle no. 18 annetaan varoitus (18 kk) epäurheilijamaisesta käytöksestä ja välinpitämättömästä toiminnasta toista kilpailijaa ja katsojia kohtaan. Lisäksi asiassa huomioitiin se, että kilpailija ei ole maininnut selkeästä vaaratilanteesta mitään erikoiskokeen maaliin saavuttuaan.
Lajiryhmä haluaa korostaa, että tulevaisuudessa vastaavissa tilanteissa myös ulosajaneella kilpailijalla on oma vastuunsa mahdollisten vaaratilanteiden ja lisä-onnettomuuksien ehkäisyssä, mm. varoituskolmion käytöllä ja kanssakilpailijoiden varoittamisella.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977