Uutiset
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Liittovaltuuston syyskokous - ajankohtaisina asioina toimintasuunnitelma, jäsenvalinnat, ehdollepanotoimikunta
2.11.2024
Rallisprint-harrastajien keskustelutilaisuus lauantaina 16.11.2024 Ellivuoressa - Ilmoittaudu mukaan!
1.11.2024
Rallin Lajiyhmän kokous 3/19 20.5.2019
11.6.2019
Rallin Lajiryhmä piti vuoden kolmannen kokouksensa maanantaina 20.5.2019 Vantaalla
Kokouksessa läsnä:
Markus Silfvast puheenjohtaja
Toni Mäkinen jäsen
Timo Rintakoski jäsen
Toni Gardemeister jäsen
Henrik Frank Lajipäällikkö / esittelijä
Lajiryhmän jäsen Jani Paasonen oli estynyt osallistumaan kokoukseen.
Kokouksessa käsiteltiin mm. Seuraavia asioita:
SÄHKÖPOSTILLA KÄSITELTYJEN ASIOIDEN TOTEAMINEN
Erivapausanomukset PR-Racing/AutoGlym Ralli
Käsiteltiin PR-Racingin tekemä anomus koskien kilpailuluokkia autoille, jotka eivät täytä AKK:n sääntöjä, mutta ovat jonkun maan autourheiluliiton hyväksymien sääntöjen mukaiset.
Lajiryhmän päätös:Hyväksyttiin anomus, ehdoilla että näihin luokkiin osallistuvien kuljettajien pitää kilpailla muun kuin AKK:n myöntämällä kilpailijalisenssillä, ja autojen pitää ollu jonkin tietyn maan sääntöjen mukainen ja täyttää AKK:n kilpailujen turvallisuusmääräykset.
ESITYKSET MUILTA LAJIRYHMILTÄ
Tekniikan Lajiryhmän toimeksianto, koskien mahdollisia vierasmoottoreita rallissa:
Käsiteltiin tekniikan lajiryhmältä saatu toimeksianto laatia raamit uusille tekniikkasäännöille, jotka mahdollistaisi ns. ”vierasmoottorin” käytön.
Rallin Lajiryhmän esitys tekniikan lajiryhmälle: Pyydetään aloittamaan sääntöjen työstäminen seuraavilla ”raameilla”
- Autoille oma luokka (”F-Open”)
- Auto moottoria lukuun ottamatta F-ryhmän säännön mukainen
- Auton rungon pitää olla samaa merkkiä moottorin kanssa
- Moottorin pitää mahtua alkuperäiseen moottoritilaan, ainoastaan tarvittavat muutokset esim. ”tulipeltiin” voidaan toteuttaa
- Ei ns. ”billet-osia”
- Iskun pituus vapaa
- Sylinterimäärä ei voi nousta, samoin moottorin tyyppi säilytettävä
- Paino kuutiotilavuuden mukaan, huomioitava painotaulukko esim. 5000 cc saakka
- Suurimmasta mallisarjaan luokitellusta moottorista kuutiotilavuus voi nousta alle 1600cc Max 30% ja yli 1600cc Max 15%.
Lisäksi esitetään tekniikan lajiryhmälle:
- Nykyisiä F-Ryhmän sääntöjä muutettaisiin siltä osin, että kaikki saman mallisarjan autot (esim. BMW E36) katsottaisiin jatkossa yhdeksi ja samaksi autoksi, yhdellä luokitustodistuksella
- Lisäksi esitetään, että sallitaan muut kuin peltiosat (lasikuitu, kevlar, hiilikuitu yms.) puskureihin, lokasuojiin, konepeltiin ja takaluukkuun. Alkuperäinen muoto on säilytettävä. Ovet oltava edelleen metallia. Materiaalin vahvuus on määritettävä säännöissä. Koskee F-Ryhmää, FIN-R 2WD ja FIN-R4WD.
Esitykset AKK:n koulutustyöryhmältä:
Todettiin koulutustyöryhmän esitys lisenssin uusimisesta. Todettiin, että ensinnäkin rallissa käytetään vain rallin päätoimitsijalisenssiä, näin ollen Turva-lisenssin käyttö ei koske rallia. Muilta osin hyväksyttiin esitys. Tärkeintä on, että lisenssin uusiminen hoituisi mahdollisimman monella eri tehtävällä.
HARRASTAJAKYSELY
Käytiin läpi Rallin Lajiryhmän toteuttama rallin harrastajakysely ja sen vastausaineisto. Vastauksia kyselyyn saatiin n. 760 kpl.
Todettiin, että vastaajien määrä on varsin positiivinen. Kyselyn vastaukset hyödynnetään tulevan vuoden sääntökehityksestä.
Lajipäällikkö laatii aiheesta erillisen tiedotteen, jossa koostetaan asiat julki.
RALLIN ARVOSARJAT
Ralli SM
Sääntömuutosesitykset kaudelle 2020:
Käsitetiin Ralli SM-sporttityöryhmän esitykset koskien sarjasääntöjä.
Lajiryhmän päätös ja esitys hallitukselle:
Ralli SM-luokkajako kaudella 2020:
SM1: R5, S2000, FIN-R 4WD
SM2: FIN N, FIA N, FIA R4
SM3: FIA R2 (myös vanhentuneet luokitukset), FIA R1
SM4: V1600
Lisäksi Suomi Cup-mestaruudesta ajetaan F-Ryhmän/FIN-R 2WD sekä R3-luokan autoilla, yleisen luokan kuljettajille.
Lisäksi todettiin ja hyväksyttiin seuraavat sääntömuutosesitykset:
- Lähtöjärjestys jatkossa niin, että se perustuu mahdollisimman hyvin yleiskilpailun (oletettuihin) lopputuloksiin
- Rengasmäärien vähentäminen (esim. 2 rangasta pois/osakilpailu, tai Rovaniemellä n. 210 km/14 rengasta)
F-Rallisarja/Kansallinen arvosarja
Sarjan käytännön toteutus:
Todettiin, että Lajiryhmän toteuttama haku mahdollisesta uudesta kansallisesta rallisarjan toteutuksesta ei tuottanut tulosta, ja yhtään hakemusta ei saatu.
Lajiryhmän päätös: Jatketaan hakuaikaa kesäkuun loppuun asti, ja pyritään löytämään toteuttaja kansallisesta rallisarjasta, joka kohderyhmältään asettuu Ralli SM-kokonaisuuden ja Historic-sarjan ”väliin”, toteuttamaan F-Rallisarjaa vastaava kilpailullinen harrastuskilpailusarja.
Mikäli ulkopuolista toteuttajaa ei löydy, kehitetään nykymuotoista F-Rallisarjaa lajiryhmävetoisesti. Heinä-elokuussa pyritään saamaan kasaan kuljettajakokous, johon kutsutaan sarjan aktiivikilpailijoita suunnittelemaan sarjan tulevaisuutta.
F-Rallisarjan palkintolahjakortit kaudella 2019
Todettiin, että lajiryhmä on luvannut julkaista ennen kesäkauden alkua listan yrityksistä, mihin kilpailijat voivat kauden jälkeen palkintolahjakorttinsa lunastaa.
Lajiryhmän päätös:
Todettiin, että kilpailija voi itse esittää sen kohteen, mihin lahjakortin haluaa lunastaa. Kilpailijan tulee kertoa lahjakortin kohde kahden viikon kuluessa sarjan päätösosakilpailusta.
Toisena vaihtoehtona on lunastaa palkinto verollisena tulona.
Muut arvosarjat
Todettiin, että RSJM sarja on jatkossa osa SM-sarjan kokonaisuutta ja HRT toteutetaan edelleen Historic Rally Club Finland ry:n toimesta.
RSJM-sarjasta poistetaan kaudella 2020 nelivetoiset autot.
KALENTERIASIAT
Ralli SM (sis. RSJM)
Lajiryhmän päätös:
Käsiteltiin hakemukset ja päätettiin Ralli SM-sarjan 2020 kalenterista seuraavaa:
Päätettiin, että lähtökohtaisesti kaudella 2020 ajetaan kuusi Ralli SM-osakilpailua. Tällä hetkellä kalenteriin voidaan nimetä viisi osakilpailua, ja tämän lisäksi etsimään yksi osakilpailujärjestäjä lisää sarjan päätösosakilpailuksi.
Käsiteltiin alustava Ralli SM-kalenteri kaudelle 2020:
16.-18.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
7.-8.2. SM Vaakuna Ralli, Mikkeli (RSJM)
28.-29.2. Itäralli, Joensuu (RSJM)
5.-6.6. Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki (RSJM)
4.-5.9. Oili Jalonen Ralli, Laitila (RSJM)
11.-12.10. Avoin (RSJM)
Julkaistaan haku Ralli SM kauden päätösosakilpailun järjestäjästä. RSJM-sarjapisteistä ajetaan kaikissa muissa, paitsi kauden avausosakilpailussa.
F-Rallisarja/Kansallinen arvosarja
25.1. JMK Ralli, Jämsä
15.2. XIX Kangasniemi Ralli
12.6. (?) Orimattila Ralli (päivämäärä pitää vahvistaa)
29.8. Koillis-Savo Ralli, Tuusniemi
3.10. XLIV Rantaralli, Naantali
Historic Rally Trophy
11.1. Kiuruvesi Ralli, Kiuruvesi
1.2. Historic Ralli, Ähtäri
22.2. Lammi-ralli
16.5. Mäntsälä Ralli
12.9. Historic-Ralli, Urjala
lokakuu Avoin
Etsitään yksi HRT-osakilpailun järjestäjä sarjan päätöskilpailuksi.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-534 9977