Rallin SM-sarjatyöryhmän kokous 1/18

7.2.2018

« Takaisin

Rallin sarjatyöryhmän kokous 1/18 1.2.2018

AKK:n Rallin SM-sarjatyöryhmän kauden 2018 ensimmäinen kokous pidettiin keskiviikkona 1.2.2018.

Kokouksessa oli läsnä kaikki sarjatyöryhmän jäsenet:

Jari Tuomisto              puheenjohtaja

Teemu Asunmaa         jäsen

Mikael Korhonen         jäsen

Hannu Lehessaari       jäsen

Riku Seppä                 jäsen

Heikki Poranen           jäsen

Jari Jakonen               jäsen

Vesa Laurell               jäsen

Markus Tankka           jäsen

Erkki Hemminki          jäsen

Raimo Leino               jäsen

Jarkko Hosike             jäsen

Jussi Koivunen            jäsen (ei äänioikeutta)

Juha Eronen               jäsen (ei äänioikeutta)

Kai Tarkiainen            AKK Sports Oy

Sami Heiskanen          AKK Sports Oy

Henrik Frank               AKK-Motorsport ry

Kokouksessa käsiteltiin seuraavia asioita:

Kauden avauskilpailun palaute

Käytiin läpi kauden avannen Arctic Lapland Rallyn palaute. Kilpailijoilta ja tiimeiltä esille tullutta palautetta:

  • Perinteinen, erittäin hyvä kilpailu
  • Kilpailijamateriaalit olivat jaossa ajoissa
  • Katsastus toimi tänä vuonna erittäin hyvin
  • Katsojia oli reitin varrella näköhavainnon perusteella aikaisempia vuosia enemmän
  • Yhden erikoiskokeen lähtöä siirretty taaksepäin nuotituksen jälkeen niin, että erikoiskokeen mitta kasvoi ja kuljettajilla ei ollut siirretylle matkalle nuotteja
  • Kilpailutoimiston henkilökunta, yhdyshenkilö ja huoltoalueen päällikkö todella osaavia
  • Päivän 2 lähtöluettelon julkaisu oli myöhässä (n. 2 tuntia), ensi vuodelle muutettava sääntöä lähtöluettelon laadinnassa niin, että luettelon pitää olla valmis aikaisemmin
  • Nostettiin esille ongelma koskien etähuoltoa, ja todettiin että pelkkä renkaan vaihto voisi olla riittävä tulevaisuudessa

Tulevien osakilpailujen tilannekatsaus

 Mikkeli:

  • Kilpailu kahden viikon päästä, tiet loistokunnossa
  • Kilpailussa sama osallistumismaksu, kuin vuonna 2017
  • Kilpailussa yksi huoltoparkki, yksi etätankkaus

Joensuu:

  • Kilpailun reitti on valmis, viimeisiä valmisteluja tehdään
  • Yksi keskitetty huoltoalue, Joensuun keskustan tuntumassa teollisuusalueella
  • Kilpailussa 2 lenkkiä, välissä huolto

Kouvola:

  • Reitti laitettu uusiksi, 8 erikoiskoetta, joista 3 kahteen kertaan
  • 102 EK-kilometriä, huolto kauppakeskus Veturin läheisyydessä
  • Kilpailun säännöt jo työn alla
  • Keskusteltiin ilmoittautumismaksuista, eli todettiin että kesän kaikissa osakilpailuissa ilmoittautumismaksut oltava samat! Nyt talvella jokaisessa kilpailussa erilaiset ilmoittautumismaksut.

Pohjanmaa:

  • EK-kilometrimäärä n. 110 kilometriä
  • Perjantaina jo 2 erikoiskoetta, n. 20 kilometriä, loput lauantaina
  • Keskuspaikkana Hotelli Sorsanpesä
  • Huollot Seinäjoella ja Isokyrössä

Keskusteltiin kalenteri-ongelmasta, jossa Pohjanmaan osakilpailun kanssa

päällekkäin kilpaillaan Rallicrossin SM-sarjan sekä Rata-SM:n osakilpailut.          

Sastamala-Huittinen:

  • Kilpailun konsepti vastaava kuin 2016
  • Shakedown EK perjantaina, kilpailukeskuksen läheisyydessä
  • N. 115 EK-kilometriä, 2 huoltoa

Turku:

  • Kilpailukeskus Paimiossa, lähimmät majoitukset Salossa tai Turussa.
  • Perjantaina EK Metsämäen Raviradalla, n. 1,5 km EK. Illalla lisäksi 2 erikoiskoetta
  • Lauantaina 5 erikoiskoetta, joista yksi EK kahteen kertaan
  • Yhteensä n. 109 kilometriä EK:ta

Sarjasäännöt 2019

Keskusteltiin yleisesti Ralli SM-sarjasäännöistä ja niiden mahdollisesta kehityksestä tulevaisuuteen.

Todettiin, että suurta muutospainetta yleisesti sarjasääntöihin ei tällä hetkellä ole.

Kaikki mahdolliset lopulliset sääntömuutokset käsitellään sarjatyöryhmän kokouksessa 2/18.

Luokkajako kaudesta 2019 eteenpäin

Keskusteltiin luokkajaosta yleisesti. Keskustelua herätti eniten SM4-luokan asema, koska kilpailijamäärä on ollut viimeisinä kausina laskeva.

Keskusteltiin myös siitä, onko mahdollisuus ”ehdollistaa” SM4-luokan SM-arvo, esim. vaatimalla minimissään tietty keskimääräinen lähtijämäärä kauden ajan.

Lopulta todettiin kuitenkin, että nykyisellä luokkajaolla mennään ainakin kauden 2019 loppuun.

Kaudelle 2019 lisätään kuitenkin SM2-luokkaan uudet FIA-luokitellut R4-autot, edellyttäen että autojen luokitusprosessi on FIA:n toimesta valmis hyvissä ajoin ennen kauden alkua.

Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977

Design Mainostoimisto Ajaton Oy