Uutiset
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Liittovaltuuston syyskokous - ajankohtaisina asioina toimintasuunnitelma, jäsenvalinnat, ehdollepanotoimikunta
2.11.2024
Rallisprint-harrastajien keskustelutilaisuus lauantaina 16.11.2024 Ellivuoressa - Ilmoittaudu mukaan!
1.11.2024
"Ryhmä Y" - kommenttien yhteenveto
22.1.2020
”Ryhmä Y”, kommenttien yhteenveto
Tekniikan lajiryhmä kokoontui viime vuoden loppupuolella käsittelemään harrastajilta tullutta aloitetta vapauttaa F-ryhmän sääntöjä ja sallia autojen vapaampi rakentaminen tulevaisuudessa. Tämän kokoontumisen seurauksena lajiryhmä laati hyvin karkean luonnoksen siitä, millaiset nämä säännöt voisivat teoriassa olla. Tämä sääntöluonnos julkaistiin marraskuussa ja samassa yhteydessä pyydettiin tällaisella autolla kilpailemisesta kiinnostuneiden harrastajien lähettävän kommenttinsa tästä luonnoksesta.
Tämän reilun kuukauden mittaisen palauteajan päätyttyä 17 harrastajaa jätti mielipiteensä uudesta vapaammasta ryhmästä. Tämä vastausten määrä oli hienoinen pettymys lajiryhmälle, sillä ennakkoon tästä ryhmästä oli käyty hyvinkin näkyvää keskustelua sosiaalisessa mediassa. Onko suuntaus vapaampiin sääntöihin sittenkin väärä, pitäisikö sittenkin harrastajille tarjota vähemmän viritettyjä ja sitä kautta halvempia vaihtoehtoja?
Alla julkaistaan nyt saadut kommentit lyhennelmänä. Tekniikan lajiryhmä toivoo, että kommenttien julkaisu herättää uutta keskustelua ja ottaa mielellään vastaan lisää kommentteja siitä, että mihin suuntaan näitä sääntöjä pitäisi viedä. Lajiryhmän päämääränä on, että uusi sääntökokonaisuus palvelisi mahdollisimman suurta harrastajakuntaa. Ei ole mielekästä luoda uutta muutaman auton Hi-tec ryhmää, jos samanaikaisesti autotalleissa makaa satoja valmiita tai puolivalmiita autoja kilpailukyvyn puuttumisen vuoksi. Mutta näistä kaikista tarvitaan mielipiteitä ja avointa keskustelua.
Lähetä mielipiteesi kaksivetoisten kansallisen ryhmän säännöistä sunnuntaihin 9.2.2020 mennessä tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi. Kaikki tulleet postit käsitellään ja huomioidaan uusia sääntöjä laadittaessa. Liitteenä "Ryhmä Y" teknisten sääntöjen LUONNOS.
Rakentavin terveisin
Tekniikan lajiryhmä
YHTEENVETO KOMMENTEISTA:
- 21 sähköpostia saapui tästä aiheesta 17 eri henkilöltä reilun kuukauden aikana. Suurin osa kommenteista tuli kilpailulisenssin omaavilta henkilöiltä kuten toivottiinkin.
Tässä lyhyesti saadut kommentit / halutut muutokset julkaistuun sääntöluonnokseen, sekä niiden alla tekniikan lajiryhmän (TLR) ajatus kommentista. Mikäli sama kommentti / ehdotus on esiintynyt useammalla vastaajalla, se on mainittu kysymyksen perässä sulkuihin merkittynä.
- Pitäisi tehdä säännöt kansainvälisiksi, että pääsisi ulkomaille
TLR: Meillä on jo kansainväliset säännöt, joilla voi osallistua ulkomaisiin kilpailuihin. Siksi tässä käsitelläänkin suomalaisten haluamia suomalaisille räätälöityjä kansallisia sääntöjä. Yhteistyö lähialueiden kanssa kansallisten sääntöjen harmonisoimiseksi on osoittautunut melko vaativaksi, kun sääntöjen kansalliset erityistarpeet vaihtelevat melko paljon eri maitten välillä. Se mikä halpuuttaa rakentamista Virossa tekeekin rakentamisen tuskallisen kalliiksi Suomessa ja päinvastoin.
- En halua lainkaan uutta Y-ryhmää (vie mielenkiinnon F-ryhmältä)
TLR: Kaikkia uudet ryhmät ei varmuudella miellytä. Kyselyjä tehdäänkin juuri enemmistön mielipiteen selvittämiseksi. Toivottavasti mahdollisimman moni vaikuttaa nyt, kun siihen on mahdollisuus.
- Ei uusia ryhmiä, vaan yhdistetään F ja FIN R2WD ja vapautetaan tätä yhdistelmäryhmää (2 vastausta)
- F-ryhmä vapaammaksi ja sitten Y vielä vapaammaksi
TLR: Lajiryhmä lähtee siitä, että ryhmissä, missä ajetaan mestaruustitteleistä, ryhmän auton hintatason määrittää ryhmän voittaja-auto. Vaikkakaan suurin osa harrastajista ei aja yleiskilpailun voitosta, niin jos jo lähtökohtaisesti annetaan kaluston myötä 2-3 sek / km tasoitusta jo lähtöviivalla, niin se tuskin houkuttaa lisää autoja viivalle. Tästä syystä lajiryhmän lähtökohtainen ajatus on se, että nykyinen F-ryhmä ja sen säännön mukainen kalusto säilyttää muutoksitta kilpailukykynsä ja nämä ns Hi-Tec laitteet kilpailevat omassa kategoriassaan. Tässä toki tarvitaan yhteistyötä myös kilpailunjärjstäjien kanssa, etteivät he pilaa tätä yhdistelemällä luokkia kilpailuiden sisällä.
- Hyvät säännöt tällaisenaan (3 vastausta)
TLR: Tämä luonnos oli yhdistelmä kaikkea mahdollista, minkä tarkoitus oli herättää keskustelua. Sinänsä tietysti hienoa, josko ne kelpaisi näinkin, mutta jatketaan keskustelua.
- Enemmän vapauksia uudempiin autoihin
- Päämääränä tulee olla, että tulee uusia autoja eikä vain päivitetä 30-50 vuotta vanhoja autoja (2 vastausta)
TLR: Tämä on näissä säännöissä ollut perusajatuksena, että saataisiin lisää autoja. Ei vain päivitettäisi nykyisiä uuteen sääntöön, jolloin autojen kokonaismäärä ei kasvaisi.
- Luokituspakko tulisi poistaa (3 vastausta)
- Luokitussäännön yksinkertaistaminen (2 vastausta)
TLR: Kokonaan luokittelematta jättäminen voisi muodostua ongelmaksi, mutta huomattavasti yksinkertaistettu kansallinen luokittelu on asia, joka on jo ollut esilläkin TLR keskusteluissa
- Akseliväli vapaaksi
TLR: Tämä on yksi niitä asioita, joiden vuoksi tarvitaan jonkinlaista luokitusta autoille. Lajiryhmä ei halua nähdä ralliautoissa jokamiehenluokasta tuttuja akselinsiirtoautoja. Tätä varten tarvitaan autojen perusmitat, joiden avulla pystytään toteamaan akselistojen paikkojen oikeat sijainnit. ja tästä syystä siis lajiryhmä ei puolla akselivälien vapauttamista.
- Y:n painot vähän korkeammaksi kuin F
TLR: Tämä yksityiskohta tulee huomioida kokonaisuudessa. Jos halutaan uudempia autoja, sääntö ei saisi suosi kevyitä vanhoja autoja. Mutta ensin tulee tehdä päätös, että halutaanko niitä uudempia autoja.
- Pakettiautot sallituksi
TLR: Henkilöautokorisen pakettiauton käyttö (kuten tässä kysyjällä on kyseessä) ei ole kiellettyä nytkään. Sen sijaan pakettiautokorisen pakettiauton hyväksymiselle lajiryhmä ei näe tarvetta.
- Ohjausvaihde vapaaksi (2 vastausta)
TLR: Kontrolloituna mahdollista, esimerkiksi toisesta e-hyväksytystä autosta
- Takavetoiseksi muuttaminen luvalliseksi myös vanhoihin autoihin (2 vastausta)
- Etuvedon muutos takavetoiseksi vaatii tarkkaa harkintaa (2 vastausta)
- Vetotavan muutosta ei tulisi sallia
- 2005 takavetoiseksi muutettuun koriin myös taka-akselisto vm 2005 tai uudempi (2 vastausta)
TLR: Tässä hyvä esimerkki, kuinka eri tavalla me ajattelemme asioista. Tämän sääntökohdan lähtökohtaisena ajatuksena oli saada mielenkiintoa tehdä kansallisiin ralliryhmiin myös uudempia autoja. Fakta kuitenkin on, että suomalaisten ralliharrastajien enemmistö edelleen haluaa ajaa takavetoisilla autoilla.
Tekniikan lajiryhmän lähtökohta tälle korimuutokselle on tehdä se FIA:n artikla 279 mukaisen korimuutoksen mukaisesti. Rallicrossin Touringcar -luokan mukaiset takavetoiset autot on tehty jo vuosia tämän säännön mukaisesti, eikä ongelmia ole vetotavan muutoksissa esiintynyt. Jäykän taka-akselin käyttö on mahdollista, mutta muutoksen mitat kyllä suosivat erillisjousitettua taka-akselistorakennetta.
Tämä sääntö jättää ohjaamoa ympäröivät suurlujuusteräkset paikalleen vahventaen korirakennetta ulosajotilanteissa verrattuna nykyiseen vanhempaan autokalustoon. Lajiryhmän mielestä turvallisuus näissä autoissa ei heikenny vaan jopa kasvaa.
Vanhempiin autoihin lajiryhmä ei näe tarvetta tätä muutosta sallia, tämän tulisi nimenomaan olla se porkkana, jolla uudempia ja turvallisempia autoja saataisiin mukaan.
- Jäähdyttimen paikka vapaaksi pois lukien ohjaamo
TLR: Jäähdytin ja kuuma jäähdytinvesi tulee lajiryhmän mielestä säilyttää edelleen moottoritilassa. Lisäongelmiakin saattaisi tulla esimerkiksi varapyörien sijoittelussa.
- Leveyttä pitäisi saada muuttaa enemmän kuin 10cm (2 vastausta)
TLR: Tätä voidaan harkita, kunhan leventäminen tehdään hallitusti ja kori sekä alustan komponentit on suunniteltu tätä leveyttä silmällä pitäen. Toivottavasti ei kuulu jälkikäteen soraääniä, jos auto ei mahdu spooriin…
- FIA VK luokiteltuja osia saisi käyttää missä autossa tahansa
- Eri automallien alkuperäiset tukivarret sallituksi
TLR: Asia sinänsä ok esimerkiksi ratkaisuna edelliseen kommenttiin.
- Takaspoilerin mitat vapaat
- Takaspoilerit isommiksi, painoraja ja kiinnitykselle sääntö
TLR: Luonnoksessa oleva spoilerisääntö on 2015 WRC autojen ja nykyisten rallicrossin supercar -luokan autojen sääntö, joten sallittu spoileri on kyllä jo melko suuri. Jo tämä koko vaatii ymmärrystä ja laskutaitoa suunnitella kiinnitys siten, ettei se irtoamalla aiheuta vaaraa esimerkiksi yleisölle. Tästä suuremman spoilerin käyttö edellyttää jo ammattilaisia kiinnitystä laskemaan, joten lajiryhmä ei sitä voi puoltaa.
- Putkirunko sallituksi / etu- ja takaosien putkirakenteiset apurungot ja alkuperäinen kori ohjaamon osalta
- Apurungot vapaaksi
TLR: Putkirungon suunnitteleminen rallikäyttöön kolariturvalliseksi on sen verran suuri työ, ettei tekniikan lajiryhmä katso sitä järkeväksi sallia harrastajille tarkoitettuun ryhmään. Samoin apurunkojen täydellinen vapaus.
- Lisäpainoja saatava asentaa myös taka-akselin päälle
TLR: Lajiryhmä ei näe tarvetta muuttaa olemassa olevaa sääntöä lisäpainoista. Tämä sääntö tasoittaa myös autojen eroja suorituskyvyssä.
- Kuituosat vain uudempiin autoihin
- Uudempiin vapaasti kuituosia, vanhempiin rajatusti
- Kuituosat myös F:ään
- Helmalevikkeet sallituksi, lisäponttoonit ovien päälle
- Takakylkien materiaali vapaaksi
TLR: Kuituosat herättää paljon keskustelua. TLR ei vastusta kuituosien käyttöä, kunhan se voidaan tehdä hallitusti, turvallisesti ja viranomaisia suututtamatta. Etulokasuojat, konepeitto ja takaluukku ovat turvallisuuden kannalta helpommin ratkaistavissa, mutta takalokasuojan muuttaminen kuiduksi tulee suunnitella sivuttaistörmäys huomioiden. Vaatii työtä säännön sekä auton rakentajilta mutta mahdollista.
- Hitsilukko / spool sallituksi
TLR: Tämä sääntö on vanhaa perua ja lähtöisin viranomaispuolelta, joka vaatii autoihin tasauspyörästön. lajiryhmä on valmis keskustelemaan asiasta perusteluineen ( plussat ja miinukset)
- Läppävaihteet sallituksi (3 vastausta)
- Vaihteiden lukumäärä tulisi olla vapaa
- Sähköhydraulinen vaihteisto sallituksi
TLR: kaikki vaihteistoon liittyvät rajoitukset ovat siellä kustannusten vuoksi. Näistä ollaan edelleen valmiita keskustelemaan avoimesti, mutta mikäli näihin ei löydy todistettavasti edullisia ratkaisuja toteutettavaksi, niin lajiryhmä ei näitä vapautuksia puolla.
- Vaihdettavan moottorin tulisi olla samaa kauppamerkkiä kuin auto (3 vastausta)
- Billet moottorit sallituksi
- Ei moottoripyörän moottoreita
TLR: Tässä asiassa on myös monenlaisia mielipiteitä ja siksi olisi todella hyvä kuulla useamman ryhmästä kiinnostuneen mielipide asiaan: Tulisiko moottorin olla samaa kauppamerkkiä kuin auto vai ei. Lajiryhmä odottaa useampia mielipiteitä harrastajilta. Tämä on ryhmän sääntöjen kannalta peruskysymys.
- Iskunpituus vapaaksi (5 vastausta)
TLR: Tämä sääntökohta kaipaa selvennystä, sillä jo sääntöluonnoksessakin on ajateltu, että myös iskunpituus olisi vapaa.
- Max 3100cm3 sylinteritilavuus
- 3500cm3 maksimitilavuus on liikaa
- 25% suurempi moottori ei riitä > sylinteriluku tulee säilyttää, mutta kuutiotilavuus vapaa
- Suurin sallittu moottorikoko tulisi olla luokiteltu
- Jos moottori suurennetaan tai korvataan, niin KiTiin siitä selvennys
- Moottorin ei tarvitsisi mahtua alkuperäiseen moottoritilaan
- Painotaulukkoon lisäys 2250-2350cm3
TLR: Moottorin koko myös jakaa mielipiteet. TLR ajatuksena on ollut sallia tämän hetken suosikkimoottorin (3,2L) muokkaaminen. Toki olemme jo reilusti ylittäneet sen 2500cm3 rajan, jota FIA pitää suurimpana sallittuna ralliauton moottorin tilavuutena. Yleismaailmallinen suuntaus auton moottoreissa on pienempien moottorien suuntaan, joten suurien moottorien suosiminen saattaa olla lyhytjänteistä toimintaa. Luonnollisesti painotaulukko tulee tarkastella uusiksi, kunhan tähän moottorien kuutiotilavuuksiin saadaan selvyys.
Suurimman moottorin määrittely on myös haasteellista, sillä se saattaa olla hyvinkin automallikohtaista. Tällöin on riski, että toiseen saman segmentin automalliin saa asentaa suuremman moottorin kuin toiseen. Tasapuolisuuden takaaminen tulee sekin olemaan haasteellinen tehtävä säännön laadinnassa.
- Vierasmoottorit hyvä näin, paitsi ei tuplaturboja
- Sääntö hieman liikaa vaparikoneisiin painottuva
- Ei turbomoottoreita (2 vastausta)
- Pikkuturbomoottori hyvä uudempiin autoihin
- Turbomoottorille 1500cm3 max
- Turbomoottorille 1600cm3 max
TLR: Turbo on toinen varsin paljon mielipiteitä jakava asia. Monelle se on ehdoton ei ja yhtä monelle se tuntui olevan iloinen yllätys. Totta on, että pienestäkin turbomoottorista voidaan saada suuria tehoja ulos. Huipputehojen rajoitukseen voi käyttää esimerkiksi kuristinta sekä ahtopaineen rajoitusventtiiliä. Tuplaturbo tuli esiin siinä, että sellaisia moottoreita löytyy jo vakiona monista autoista ja tuottavat kiitettävän määrän voimaa jo sellaisenaan. Säännönlaatijan tehtäväksi jäisi ainoastaan harrastajan luovuuden rajoittaminen tietylle kustannustehokkaalle tasolle. Ei helppo tehtävä sekään.
Mutta tämä on selkeästi toinen peruskysymys, mille tarvitaan lisää mielipiteitä.
- Moottorin liikkuviin osiin materiaalit vapaaksi
- Männänrenkaiden määrälle ei rajoitusta
- Sähköinen kaasuläppä sallituksi
- Läppärunko vapaaksi
TLR: Nämä yksityiskohdat tulee tarkastella tarkemmin sen jälkeen kun on tehty päätökset isommassa mittakaavassa. Yleisellä tasolla jotain rajoituksia saattaa olla tarpeen kustannustason pitämiseksi saavutettavissa olevalla tasolla.
- Kerääjäsäiliö bensalle suuremmaksi, esim 1,5-2L
- Kerääjän tilavuus polttoainejärjestelmässä vapaa, esim 15L tai kaksi tankkia
TLR: Tämä ehdotus nousi vähän yllättäin eteen kahden kysyjän voimin. Lajiryhmä selvittää tarvetta yleisesti kuin myös sen mahdollista vaikutusta turvallisuuteen.
- Pakoputkiston sivuputkelle lupa tehdä läpivienti helmakotelosta
- Meluraja liian alhainen
TLR: Sivuputki ja sen vieminen korirakenteen läpi on ollut vitranomaiskysymys. Kyseessä on lähinnä mallikohtainen kysymys, mikä pitää päättää, että aiheuttaako se koko säännön muokkaamisen. Meluraja on täysin viranomaisperustainen kysymys ja paineet sen suhteen ovat äärimmäisen haastavat jo nyt. vaarana on, että melurajaa joudutaan tiukentamaan nykyisestä huomattavasti jo lähitulevaisuudessa, halusimme me sitä tai emme.
Tässä kyselyymme tulleet kommentit. Tekniikan lajiryhmä jatkaa kommenttiaikaa sunnuntaihin, 9.2.2020 saakka. "Ryhmä Y" teknisten sääntöjen LUONNOS on tässä liitteenä. Laitathan sähköpostia tulemaan AKK:n tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi. Tämä (mahdollinen) sääntömuutos on niin iso, että tarvitsemme siihen kaiken mahdollisen avun kentältä, jotta sääntö osataan tehdä sellaiseksi kuin harrastajien enemmistö sen haluaa.
Rakentavin terveisin
Tekniikan lajiryhmä