Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 3/2019

20.5.2019

« Takaisin

Tekniikan lajiryhmä piti alustavan sääntökokouksensa Vantaalla
15.5.2019 seuraavista aiheista:

Sallitut Kypärä-Hans yhdistelmät

  • Muutamissa kilpailuissa on esiintynyt epätietoisuutta sallituista kypärä – ja HANS -yhdistelmistä.  Yhdistelmien käytöstä on nyt laadittu selventävä ohjeistus.
  • Ohjeistuksen voit lukea tästä.

Rallisprintin lajiryhmän pyytämät lausunnot seuraavista sääntökohdista:

  • Rallisprint autojen SS-ryhmän autojen punnituksen muuttaminen siten, että paino mitataan kuljettajan kanssa. 2005 ja sitä uudempien autojen painoista vähennettäisiin tämän muutoksen johdosta 50kg.
    • Tekniikan lajiryhmä puoltaa esitystä sillä muutoksella, että 2005 ja sitä uudempien autojen minimipainosta vähennettäisiin 100kg. Tällä varmistettaisiin, ettei pienennetä porkkanaa tehdä uudempi auto.
  • 2-vetoisten autojen jako luokkiin: alle 1650cc, enintään 2400cc ja yli 2400cc
    • Tekniikan lajiryhmä toteaa, että tässä on kyseessä lajisääntö, jota hallinnoi rallisprintin lajiryhmä.
  • SS-autojen tekniikkasäännön muutosesitys: Moottoripyörän moottorien salliminen rallisprintin SS-ryhmään.
    • Tekniikan lajiryhmä puoltaa esitystä ja on laatinut sääntömuutosesityksen asiasta hallitukselle kaudesta 2020 eteenpäin. Erityistä huomiota tulee kiinnittää toimivaan peruutusvaihteeseen, jonka rakentaminen moottoripyörän vaihteistolla varustettuun autoon voi olla ongelmallista. Kilpailuiden sujuvan läpiviennin vuoksi peruutusvaihde on usein tarpeellinen.

Rallicrossin sääntömuutosehdotus 2020

  • Rallicrossin sääntömuutospaketti koskien Supercar, SRC ja autokrossiautoja vuodesta 2020 eteenpäin on nyt muokattu pääsääntöisesti tiimien neuvottelupäivän esitysten mukaisesti. 
  • Ehdotuksen voit lukea tästä.

Polttoainesäiliöitä koskeva kansallinen lisäys

  • Käsiteltiin polttoainesäiliöitä koskevaa kansallista lisäystä. Tällä hetkellä sääntö on varsin vapaa ja esimerkiksi kiinnityksestä ei mainita mitään. Polttoainesäiliöitä on myös rikkoontunut väärän kiinnityksen vuoksi ja siksi kiinnitykseen esitetään seuraavaa sääntöä: 
    • Polttoainesäiliö tulee kiinnittää vähintään 20mm leveällä ja 1mm paksulla teräspannalla vähintään neljällä M8 8.8 pultilla läpi vahvistetun alustan. Kunkin neljän aluslevyn koko tulee olla vähintään 40cm2 ja ainevahvuuden 3mm teräs ja 5mm alumiini. Säiliön alusta tulee tukea koko matkaltaan auton lattiaa vasten.
    • Lisäksi ns.säkkitankkien luotettava ikä on osoittautunut olevan melko tarkkaan FIA:n hyväksymä 5 vuotta ja näiden säiliöiden kansallinen jatkoaika ei ole perusteltua. Muiden materiaalien osalta ei ole havaittu ongelmia, joten niiden osalta kansallista jatkoaikaa voidaan jatkaa.

Hydraulisen käsijarrun hyväksyntä V1600 autoon

  • Käsiteltiin esitys hydraulisen käsijarrun hyväksymiseksi V1600 autoon. Tekniikan lajiryhmän mielestä V1600 luokan idea on pitää auto niin vakiona kuin mahdollista. TLR ei pidä näin suurta jarrumuutosta perusteltuna säännön henki huomioiden. Lisäksi sääntökohta 11.4. mukaan myös käsijarrun halintalaitetta voi muuttaa esim vipua pidentämällä.

TGT ryhmän tunnelisäännön muutosesitys

  • Käsiteltiin TGT ryhmän tunnelisäännön muutosesitys. Samassa yhteydessä todettiin, että TGT säännön henki ottaa yhteyttä AKK:hon ennen projektin aloittamista ei ole selkeä kaikille. Lajipäällikkö ottaa yhteyttä sääntömuutosesityksen laatijaan ja selvittää hakuprosessin kulun ja hankkii tarvittavat lisäselvitykset. Selvitetään ratakauden aikana tunnelimuutoksen tarpeellisuutta ja palataan siihen elokuun kokouksessa.
     
  
     
Seuraava lajiryhmä 22.8.2019 on sääntökokous Tekniikan oma
tiedote saanut hyvän vastaanoton
 Lisätietoja lajipäälliköltä
     
Lähetä kokouksen
esityslistalle
haluttavat asiat
tekniikan lajipäällikölle osoitteeseen
iiro.palmi@autourheilu.fi 
8.8.2019 mennessä.
 

Lähes 400 jäsentä on tilannut tekniikan tiedotteet itselleen. 

Liity postituslistalle - saat tekniikan tiedotteen suoraan sähköpostiisi.

 
Iiro Palmi iiro.palmi@autourheilu.fi
puh. 050-347 5177
Design Mainostoimisto Ajaton Oy