Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Tekniikan sääntökorjauksia ryhmiin F ja Pro F
12.1.2022
Sääntökorjauksia ryhmiin F ja Pro F
Akk:n hallitus on tekniikan lajiryhmän esityksestä korjannut seuraavat virheellisiksi jääneet sääntökohdat ryhmiin F ja Pro F:
Ryhmät F ja Pro F, 2. Luokat ja vähimmäispainot:
- Lisättiin painotaulukkoon sääntötekstistä pois jääneet minimipainot:
…
Syl.til. 2v/syl. >2v/syl
1050 cm3 670 kg 720 kg
1450 cm3 800 kg 840 kg
1650 cm3 850 kg 940 kg
1850 cm3 920 kg 990 kg
2050 cm3 990 kg 1040 kg
2250 cm3 1030 kg 1080 kg
2550 cm3 1080 kg 1140 kg
Ryhmä F, 3.1. Moottori:
- Lisättiin sääntöön sääntötekstistä pois jäänyt auton alkuperäisen kaasuläpän käyttötavan salliminen. Tarkoitus oli, että autot, jotka siirtyy FIN R 2WD ryhmästä äffän puolelle, niin autolla voi sellaisenaan osallistua joko F-ryhmään tai Pro F ryhmään varusteidensa mukaisena. Sähköinen kaasuläppä on sallittu, mikäli se on autossa alkuperäisvaruste eikä siihen tehdä muutoksia. Mikäli kaasuläppä halutaan vaihtaa F-ryhmän sääntöjen mukaisesti, niin se on sallittua, mutta tällöin kaasuläpän ja kaasupolkimen välisen yhteyden tulee olla mekaaninen. Pro F ryhmässä myös sähköinen kaasuläppä on vapaa.
3.1.7 Alkuperäisen kaasupolkimen ja kuristinläpän välisen yhteyden voi korvata mekaanisella yhteydellä.
Mekaanisen yhteyden vivustot ja vaijerit saa valita vapaasti. Kaasupolkimen saa vaihtaa kohdan 3.6.6 mukaisesti.
Ryhmä F, 3.3 Pyöränripustus:
- Lisättiin sääntötekstistä pois jäänyt kohta, joka on ollut jo ennenkin säännössä. Pro F säännössä kohta on oikein:
3.3.1.
…
Etunapa ja olka-akseli voidaan vaihtaa toiseen, joka on peräisin vähintään saman akselimassan omaavasta sarjavalmisteisesta autosta. Jos automalliin on lisäluokiteltu vaihtoehtoiset navat, saa niitä käyttää.
Ryhmät F ja Pro F, 3.4 Kori:
- Lisättiin harrastajan pyytämä mahdollisuus käyttää ovissa sivutörmäyssuojana alkuperäisen sivutörmäysrakenteen lisänä FIA:n luokittelemaa turvavaahtoa. FIA:n luokittelema turvavaahto toimii energiaa sitovana elementtinä ja se kestää todistettavasti korkeita lämpötiloja. Tämä sääntö on salliva, eli vaahdon asentaminen ei edelleenkään ole pakollista ryhmässä F.
3.4.2:
Mikäli ei käytetä alkuperäistä oviverhoilua, voidaan ne korvata vähintään 1 mm paksulla alumiinilla, hiilikuidulla tai muulla huonosti syttyvällä materiaalilla. Kaiken muun verhoilun ja äänieristeet saa poistaa tai muuttaa. Hansikaslokeron saa poistaa. FIA luokiteltua turvavaahtoa (FIA tekninen lista 58) saa lisätä oviin ja istuimen ja oven väliselle alueelle. Suojien pinnoittaminen palonkestävällä kankaalla on sallittu. Istuimen pääntuen kohdalla oleva turvavaahto tulee kiinnittää pääntukeen ainoastaan tarranauhalla.
Kohdat on korjattu sähköiseen sääntökirjaan.
Lisätietoja tarvittaessa antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä