Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Liittovaltuuston syyskokous - ajankohtaisina asioina toimintasuunnitelma, jäsenvalinnat, ehdollepanotoimikunta
2.11.2024
Terveisiä valmennusrintamalta
23.5.2019
Valmennusrintamalla on ollut talven ja kevään aikana täysi höyry päällä. Rallikuljettajat pitivät ajoleiriä tammikuussa Hyrynsalmella, helmikuussa Keuruulla ja toukokuussa Mänttä-Keuruu akselilla. Pajulahdessa huhtikuun opistoleirillä kehitettiin nuottia, treenattiin tukitoimia ja tehtiin suunnitelmia tulevaisuuteen. Rookies-ryhmän karting-kuljettajat olivat Pajulahdessa helmikuussa ja maaliskuussa OKJ-luokan kuljettajat harjoittelivat ajoleirillä Italiassa La Concan radalla. Maaliskuun lopussa EM-sarjaan valmistautuneet kuljettajat olivat ajoleirillä Angervillen radalla Ranskassa. Toukokuun alussa kaikki karting-kuljettajat kokoontuivat Pajulahteen, jossa aloitettiin valmistautuminen kauden päätapahtumaan, eli Alahärmän MM-kisoihin. RX kuljettajat taas olivat ajoleirillä maaliskuussa Nilsiässä. Säpinää on siis riittänyt monella saralla. Nämä leiritykset ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu. Kuljettajat paiskivat töitä tulevaisuuden eteen omatoimisesti päivästä toiseen niin lajitaitojen, yhteistyökumppaneiden kuin oheisharjoitteidenkin kanssa. Monella on myös jo kilpailukausi alkanut, mikä tuo oman lisänsä työn tai koulun ohella arjen rutiinien pyörittämiseen.
Huhtikuun lopussa julkaistiin hakuohjeet uusille urheilijoille Flying Finn Academy-valmennusohjelmaan. Viime syksynä koko valmennusjärjestelmä uudistui voimakkaasti kehityssuunnitelman mukaisesti. Vanha aluevalmennusjärjestelmä lakkautettiin ja se korvattiin Rookies-ohjelmalla, joka siirtyi täysin liiton Flying Finn Academy-valmennusohjelman kiinteäksi osaksi ja näin rakennettiin askelma maajoukkueiden ja seuravalmennuksen välille. Vanha aluevalmennusjärjestelmä purettiin sen vuoksi, että se toimi vain osalla alueista ja urheilijoiden valmiudet nousta sieltä suoraan maajoukkuetasolle vaihtelivat suuresti. Valmennusjärjestelmän kehityssuunnitelman mukaisesti halutaan liiton suunnalta panostaa nyt ja tulevaisuudessa enemmän resursseja myös seuravalmennuksen ja ohjatun seuratoiminnan kehittämiseen. Paikallinen toiminta tarjoaa seuroille paremmat mahdollisuudet toiminnan aktivointiin ja uusien jäsenien hankintaan sekä antaa harrastajille enemmän mahdollisuuksia päästä valmentautumisen pariin. Kaikkien ei tarvitse tähdätä maailmanmestareiksi taikka ammattilaiseksi, mutta harrastamiseenkin saa uusia raikkaita tuulia, kun ei tarvitse samoja perinteisiä sudenkuoppia koluta.
Tulevana syksynä ei siis tule olemaan erillistä hakua tai valintatestileiriä Rookies-ohjelmaan. Kaikki liiton valmennusohjelmiin mukaan haluavat uudet urheilijat hakevat niiden kriteerien perusteella, jotka valmennuksen nettisivuilta löytyvät. Valintatesteihin päästäkseen pitää tämän kauden osalta löytyä tuloskriteerin mukainen tulos ja valintatesteistä Try Out-jaksolle päästäkseen pitää ylittää minimivaatimustaso fyysisen kunnon osalta (Cooperin testi). Tämä juoksutesti on valmennukseen hakeville urheilijoille ennen kaikkea psyykkinen testi, ei niinkään fyysisen kunnon mittari. Mikään juoksutesti ei kerro sitä, kuinka hyvä kuljettaja on ajotaidoiltaan, vaan tämän kautta halutaan tietää, kuka on valmis tekemään töitä kehittyäkseen. Jos haluaa urallaan eteenpäin, on opittava tekemään töitä menestymisen eteen. Kuljettajilta vaadittu minimitaso (2500m) on sen verran matala, ettei tuossa kohtaa puhuta vielä edes urheilusta vaan kuntoilusta. Sen saavuttaminen ei siis pitäisi olla kynnyskysymys urallaan eteenpäin haluavalle tulevaisuuden tähdelle, joka on valmis tekemään kaikkensa päästäkseen lajinsa huipulle. Kahden kuukauden mittaisen Try Out-seurantajakson aikana kuljettajat antavat oman tekemisensä kautta näyttöä halustaan ja kyvyistään sitoutua suunnitelmalliseen harjoitteluun. Kisatuloksien, testien, haastatteluiden ja tämän seurantajakson perusteella tehdään sitten lopulliset valinnat maajoukkueisiin ja Rookies-ryhmään Try Out-jakson päätteeksi joulukuussa.
Hakuohjeet löytyvät valmennuksen nettisivuilta: www.flyingfinnacademy.fi
Jos valmennukseen liittyvät asiat askarruttavat mieltä, niin ottakaa rohkeasti yhteyttä ja kysykää. Jäsenkyselyssä oli havaittavissa, että kysymyksiä ja askarruttavia asioita harrastajakentällä löytyy, mutta jostain syystä niitä ei osata tai uskalleta kysyä.
Zemiä ja menestystä kesäkauden tuleviin kisoihin.
Yhteystiedot
Tuomo Nikkola
Valmennuspäällikkö