Uutiset
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Tie kohti kansainvälistä rallihuippua – autourheilun Flying Finn Future Star 2025 käynnistyy
7.11.2024
Tatu Siipola sijoittui DMV BMW 318ti CUP -ratasarjassa hienosti kolmanneksi!
6.11.2024
Paula Paappanen nimitetty AKK:n kaupalliseksi johtajaksi
5.11.2024
Liittovaltuuston syyskokous - ajankohtaisina asioina toimintasuunnitelma, jäsenvalinnat, ehdollepanotoimikunta
2.11.2024
Kalle Rovanperä ja Tuukka Taponen ehdolla Vuoden Sykähdyttävin Urheiluhetki -palkinnon saajiksi Urheilugaalassa
1.11.2024
Tommi Hallman avasi Nitrocross-kauden kakkossijalla: "kaikkeni annoin"
9.9.2024
Jenkkitähti Travis Pastranan ideoima ja perustama rallicrossin Nitrocross-sarja avasi nyt historiansa neljännen kilpailukauden ja siinä missä sarja pyrkii tekemään kilpailuista erityisen vauhdikkaita ja näyttäviä tapahtumia, niin myös tällä kertaa onnistuttiin. Richmondin rata oli rakennettu todella nopeaksi ja sarjan uudistunut kakkosluokka (Next Evo) oli mennyt uusien ja tehokkaampien autojen myötä ison askeleen eteenpäin.
- Uudet autot on kyllä todella nopeita! Nämä alkaa olemaan jo Supercar-autojen tasolla. Toivottavasti ihmiset Suomessa on seurannut kilpailua ja jos ei ole, niin finaali kannattaa ehdottomasti katsoa uusintana. Oli varmasti ulkoakin päin viihdyttävää katsottavaa. Siellä oikeasti mentiin "maximum attackia", kaikki oli kyllä pelissä, toiseksi ajanut Tommi Hallman kommentoi tuoreeltaan finaalin jälkeen.
Finaalista tuli lopulta kahden kuljettajan näytös ja äärimmäisen tiukka kaksintaistelu voitosta. Kakkosruudusta startannut Hallman heitti paalupaikalta matkaan lähteneelle isäntämaan Mitchell deJongille heti tiukan haasteen, mutta hyvästä yrityksestä huolimatta ohitus ei kuitenkaan onnistunut. Finaalin keskivaiheilla Hallman nakutti kovia kierrosaikoja, pääsi ajoittain todella lähelle deJongia, mutta kunnollista ohituspaikkaa ei vain auennut.
- Startti onnistui hyvin. Ensimmäisessä mutkassa pääsin kiertämään ulkoa ja oli kyllä lähellä, että olisin noussut kärkeen. Ensimmäinen kierros oli tiukkaa taistelua kolmen kärjessä, osumiakin tuli, ja ei ollut kaukana sekään, että olisin pudonnut kolmanneksi, suomalais-yhdysvaltalaista SET-Loenbro-tiimiä edustava Hallman kertasi finaalin alun tapahtumia.
Hallmanin edellisestä kilpailusta oli ehtinyt kulua reilu vuosi, nähtiinhän kuopiolainen tositoimissa edellisen kerran viime vuoden elokuussa, kun hän ajoi RX2e-luokan voittoon rallicrossin MM-sarjan osakilpailussa Saksassa. Lauantain aika-ajoissa Hallman ei yltänyt deJongin vauhtiin, mutta semifinaalin voitto eri lähdössä irtosi kuitenkin paremmalla kokonaisajalla. Hallman halusi kuitenkin autoon muutoksia ennen finaalia ja niitä myös tehtiin.
- Oli sellainen fiilis, että auton peräpäässä ei pito riitä, eikä pystytä haastamaan voitosta. Koko päivän oltiin kolme-neljä kymmenystä perässä deJongia kierrosajoissa. Olihan se iso muutos tietysti riski tuossa kohtaa, mutta koska uusi auto kaikille, niin jotain piti kokeilla, Hallman taustoitti.
DeJong ja Hallman ajoivat käytännössä koko kuusi kierrosta kestäneen finaalin alle sekunnin sisällä toisistaan. Ruutulipulla ero kuitenkin venähti reiluun kahteen sekuntiin, koska Hallmanin autosta renkaan pinta kuoriutui viimeisellä kierroksella, tehden autosta vaikeasti ajettavan. Kärkikaksikko oli finaalissa täysin omaa luokkaansa, sillä kolmanneksi sijoittunut Lane Vacala jäi kärjestä lähes kahdeksan sekuntia.
- Tuntui kyllä siltä, että mitään ei jäänyt piippuun ja kaikkeni annoin. Ihan maksimiveto, mutta ei tällä kertaa kuitenkaan riittänyt voittoon asti. Ohittaminen tietysti tällä radalla on haastavaa, mikä oli toki tiedossa. Hyvä fiilis jäi, koska finaalissa vauhdin puolesta pysyttiin kyydissä mukana ja tästä on hyvä jatkaa huomenna. Aika-ajo tulee olemaan todella tärkeä, niin kuin tänäänkin. Siinä pitää onnistua huomenna paremmin, Hallman korosti.
Nitrocross-sarjan kauden toinen osakilpailu ajetaan Richmondissa Suomen aikaa myöhään sunnuntai-iltana.
Richmondin lauantain finaalin tulokset
1) Mitchell deJong (USA) 4.55,470
2) Tommi Hallman + 2,432
3) Lane Vacala (USA) + 7,661
4) Ellis Spiezia (USA) + 9,373
5) Kainan Baker (USA) + 15,527
6) Patrick Gruszka (USA) + 15,949
7) Michael Leach (USA) + 16,352
8) Casper Jansson (SWE) + 2 kierrosta
Nitrocrossin tärkeimmät faktat
Jenkkitähti Travis Pastranan ideoima ja perustama rallicross-sarja
Ensimmäinen kausi ajettiin 2021
Osakilpailuja ajettu Yhdysvalloissa, Kanadassa, sekä Euroopassa
Sarja pyrkii tekemään rallicross-kilpailuista erityisen näyttäviä tapahtumia
Nitrocrossin tavaramerkkejä ovat nopeat radat ja äärimmäisen näyttävät hyppyrit
Pääluokan (Group E) täyssähköautoista irtoaa yli 1000 hevosvoimaa
Kolme ensimmäistä kautta kakkosluokkaa (Next) ajettiin Supercar Lites -autoilla
Tällä kaudella kakkosluokassa (Next Evo) kilpaillaan tehokkaimmilla FC2-autoilla
Nitrocrossin kilpailukalenteri 2024-2025
07.-08.09.2024 Richmond, Yhdysvallat
05.-06.10.2024 Salt Lake City, Yhdysvallat
15.-16.11.2024 Phoenix, Yhdysvallat
11.-12.01.2025 Miami, Yhdysvallat
01.-02.03.2025 Las Vegas, Yhdysvallat
Teksti: Jari Hotti, Tommi Hallmanin tiedotus