Yli-Sipola yksi suurimmista ennakkosuosikeista pienoisautoilun EM-kisoissa

9.3.2015

« Takaisin

Kasvaako suomalaiskuskien mitalitili Laihialla?

Laihialla järjestetään pienoisautoilun ura-autojen EM-kilpailut tällä viikolla. Viiden kilpailupäivän aikana toisistaan mittaa ottavat maanosamme parhaat kuljettajat kolmessa eri EM-luokassa. Suomalaiskuskeja mukana on 18, suurimpana mitalisuosikkina starttaa kahta EM-kultaa puolustava Juha Yli-Sipola.

Keskiviikkona alkavien EM-kisojen suurin suomalainen mitalitoivo, tällä kaudella jo kaksi PM-kultaa saavuttanut Juha Yli-Sipola (kuvassa) on ilmoittautunut kaikkiin kolmeen EM-luokkaan. Kisaan iisalmelainen lähtee varsin luottavaisin mielin:

- Tavoitteena on tietysti voitto. G27-luokan voitto minulta puuttuu, eli se olisi mieluinen yllätys, mutta toisaalta pääkisa eli G7 on aina se päätavoite.

- Muutamat viime kisat ovat menneet mönkään kolareista johtuviin teknisiin ongelmiin, eli toivoisin nyt kyllä myös hieman tuuria mukaan, sanailee letkeä savolainen.

Helpolla Yli-Sipola ei EM-lähdöissä pääse, onhan mukana lähes koko maanosamme parhaimmisto. Kotimaisten kuskien lisäksi mukana ovat mm. viime vuoden G7-luokan MM-mitalikolmikkoon sijoittuneet Mikael Silén (SWE) ja Vlado Okali (SVK). Juha Yli-Sipola itse nimeää kovimmiksi haastajikseen Petteri Pirhosen ja Jari Porttisen sekä saksalaiset Peter Froebelin ja Klaus Wickertin. G7-luokan Pohjoismaiden mestarilla vuosimallia 2015, kotiradallaan ajavalla Jyri-Ville Poutulla, on varmasti myös sanansa sanottavana mitalikamppailuissa.

EM-kilpailun järjestelyistä vastaa Laihian Urheiluautoilijat. Kilpailunjohtaja Atte Hietalahti on tyytyväinen kilpailun ilmoittautuneiden määrään:

- Totta kai järjestäjä toivoo mahdollisimman paljon osallistujia, mutta tämä määrä (yhteensä 33 kilpailijaa) on ollut viime aikoina aika vakio meidän järjestämissä kansainvälisissä kisoissa. Kun ottaa huomioon, että maailmalla järjestetään samanaikaisesti isoja ura-autokisoja, ei voi olla kuin tyytyväinen siihen, että kaikki lajin eurooppalaiset huiput ovat tulossa, kertoo Hietalahti, joka itsekin osallistuu OMO-luokan kilpalähtöön.

Ura-autoratojen, joilla voidaan ajaa kansainvälisiä mestaruuskilpailuja, tulee täyttää tietyt kriteerit. Radan pituuden tulee olla 155 jalkaa eli 47,2 metriä. Radalla täytyy olla tietty määrä mutkia, jotka kääntyvät samaan suuntaan. Radassa pitää olla myös yksi silmukka, joka takaa, että kaikki radan kahdeksan uraa ovat yhtä pitkät. Laihialta tällainen rata löytyy.

- Laihian radan on tehnyt jenkki nimeltä Gary Gerding. Valmistuessaan rata oli neljästoista Gerdingin rakentamista. Pohjoismaista ei löydy toista vastaavaa rataa, joka täyttää kaikki King-radoille asetetut vaatimukset. Siinä tärkeä peruste, miksi Suomi ja Laihia on kaapannut viime vuosina lähes kaikki Pohjoismaissa pidetyt ura-autojen kansainväliset arvokilpailut, kertoo järjestävää seuraa edustava kilpailunjohtaja Atte Hietalahti.

Ura-auton kulkua säädetään ohjaimesta ja ura vie auton oikeaan suuntaan. Ura-autojen huippunopeus on uskomattomat 150 km/h, kisalaitteet ajavat radalla 300 000 kierrosta minuutissa ja kiihtyvyys nollasta sataan nopeampi kuin F1-autolla. Kyseessä on siis täysveristä autourheilua kaikkine säätöineen, huipputekniikoineen ja huoltoineen.

Kilpailutapahtuma on kaikille avoin. Tapahtumia voi myös seurata suorana myös Internetissä kilpailun kotisivuilta. Kattavat kilpailun englanninkieliset kotisivut löytyvät osoitteesta www.lmrc.fi/EC2015 ja kilpailun aikataulu on ladattavissa tästä: http://www.lmrc.fi/EC2015/pdf/EC_2015_schedule.pdf.

Design Mainostoimisto Ajaton Oy