Lajit - Off Road
Offroad Trialia on ajettu AKK:n alaisuudessa Suomessa noin 30 vuotta.
Offroad Trial -kilpailu on maastoajoneuvoilla maastossa tapahtuvaa kilpailutoimintaa, jossa erillisillä jaksoilla suoritetaan taitoajoa maastoon merkityllä radalla. Yhdellä jaksolla on max. 5 porttia, jotka tulee ajaa määritetyn ajan kuluessa, pääsääntöisesti aika jaksolle on 5 minuuttia.
Yksipäiväisissä kilpailuissa tulee olla vähintään 10 jaksoa, suositus on 12 kpl. Jaksot voidaan myös ajaa kahdesti, jolloin konkreettisia jaksoja tarvitaan vain puolet.
Lajia ajetaan seuraavissa viidessä eri ryhmässä; original, standard, modified, pro-modified, prototype sekä harraste/standard. Näistä viimeisin on lajiin tutustumiseen tarkoitettu luokka, jossa Offroad Trialia pääsee ajamaan pienin autoon tehtävin muutoksin tai virallisiin kilpailu ryhmiin sopimattomilla autoilla. Harraste-standard -luokassa ei jaeta SM-/Cup-pisteitä.
Jaksoilla portteihin on merkitty ajojärjestys sekä ajosuunta, kaikilla luokilla on omat värinsä. Muiden luokkien porteista saa ajaa, mutta virhepisteitä tulee samoilla kriteereillä kuin omista porteista.
Luokka O – Sininen
Luokka S – Valkoinen
Luokka M – Keltainen
Luokka PM – Musta
Luokka P – Punainen
Luokka HS – Marjapuuron punainen, tai ajaa samoja portteja standard autojen kanssa
Tulos ratkaistaan virhepistein. Virhepisteitä tulee portti- ja siimakosketuksista, peruutusvaihteen käytöstä ja ajamattomista porteista.
Virhepisteet:
1) Peruuttaminen: virhepisteiden määrä vaihtelee autoittain 1-6 virhepistettä, poikkeuksena prototype- ja pro-modified -luokan autoilla, joilla peruuttamisesta saa aina 3 virhepistettä.
2) Portti-/jaksosiiman kosketus 5 virhepistettä.
3) Porttikepin katkaisu/kaataminen 25 virhepistettä
4) Jaksosiiman katkaisu 25 virhepistettä ja jakso keskeytyy.
5) Ajamaton portti (esim ajan loppuessa, siiman katketessa) 50 virhepistettä/ajamaton portti
6) Jakson kierto (esim. kaluston rikkoutuessa) 500 virhepistettä
Autokunnan muodostavat ohjaaja sekä apuohjaaja tai ohjaaja yksin. Apuohjaajan minimi-ikä on 15 vuotta, hänellä ei tarvitse olla ajokorttia. Ohjaajat eivät saa poistua autosta suorituksen aikana.
Offroad Trialin vuoden päätapahtuma on Eurotrial -mestaruuskilpailu, jossa osanottajat kaikista Euroopan maista ratkaisevat kaksipäiväisessä kilpailussa parhaat kilpailijat, sekä parhaiten kokonaisuutena pärjänneet maakohtaiset mestaruudet. Eurotrial järjestetään kiertävässä järjestyksessä eri Euroopan maissa.
Suomalaiset ovat menestyneet Eurotrialissa mainiosti.
2010 Ruotsi - Standard: 3. sija Harri Parkkinen /Juha Rousku Suzuki SJ 410
2011 Tšekki- Prototype: 1. sija Tomas Nyholm / Kari Korhonen Home Made 2010
2012 Sveitsi - Prototype: 3. sija Tomas Nyholm / Kari Korhonen Home Made
2014 Slovakia - Pro Modified 1. sija Tarmo Sinisalo / Mika Uimonen Suzuki SJ 410
2016 Saksa - Pro Modified 1. sija Miika Oksanen / Pasi Matilainen Big Suzuki
2019 Suomi - Standard 1. sija Jani Huhtala / Visa Huhtala MB G -82 & Modified 1. sija Miika Niinimäki / Mika Takala MB GE 500 V8 -93 & Pro Modified 2.sija Miika Oksanen / Pasi Matilainen Big Suzuki
2022 Slovakia - Modified 2. sija Miika Niinimäki / Mika Takala Mercedes Benz
2024 Saksa - Modified 2. sija Miika Niinimäki / Jarno Puumalainen Mercedes Benz
Tällä kaudella kisat ovat jälleen Suomessa, Raisiossa 19.-20.7.2025.