Lajit - Rallicross
Rallicross on rallin ja rata-autoilun vauhdikas yhdistelmä, jossa on yhdistetty tehokkaat autot, näyttävät ajolinjat ja kamppailulajin parhaat ominaisuudet.
Radat ovat yhdistelmä soraa ja asfalttia. Ne ovat pääsääntöisesti nopeita ja suunniteltu siten, että yksikään huippusuoritus tai kiivaat kamppailut sijoituksista ei jää yleisöltä näkemättä. Kilpailuissa lisälenkin käyttöönotto on tuonut kuljettajien taktiset ajatukset hyvin esille. Tämä on lähtöpainotteisessa lajissa yleisön kannalta ja urheilullisesti erittäin tervetullut lisä.
Kotimaisessa SM-tason rallicrossissa luokkia on neljä: SuperCar, 2WD RX , Autokrossi ja V1600 RC.
SuperCar on niin meillä kuin Euroopassakin lajin kuninkuusluokka.
SuperCar -luokassa autot ovat nelivetoisia ja turboahdettuja. Nämä erityisesti rallicrossia varten rakennetut tehokkaat autot ovat pääluokka myös kansainvälisillä areenoilla. Luokka on viime vuosina ollut osallistujamääriä tarkasteltaessa suuressa nousussa ja kiinnostuksen myötä myös kaluston taso on samalla noussut rymisten kohti kansainvälistä huippua.
2WD RX Ratojemme tehokkaimmat takavetoiset tykit. Autojen virittäminen on melko vapaata ja tässä luokassa nähdään niin turbomottorisia kuin vapaastihengittäviä autonrakentajien petoja. Parhaimpien autojen tehot ovat yli 500 hevosvoimassa mikä yhdistettynä tiukkaan kamppailuun ja takavetoon takaa, että yleisölle riittää nähtävää.
Autokrossi on rallicrossin sisääntuloluokka, josta löytyy koko sarjan monipuolisinta kalustoa. Autokrossi luokan auton voi rakentaa lähes mistä tahansa autosta. Rajaavana tekijänä on ainoastaan auton kuutiotilavuus riippien vetotavasta ja siksi autokirjo tässä luokassa on varsin laaja. Suomalaiset tunnettuna autovirittäjä-kansana ovat taikoneet näidenkin autojen tehot ja ominaisuudet äärimmilleen. Autot voivat olla joko etu- tai takavetoisia ja moottori voi sijaita auton etuosassa, takana tai keskellä. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, nuorimmillaan kilpailuvuonna 15. täyttävät kuljettaja
Rallicrossin kaikissa luokissa tekniset säännöt ovat sellaiset, että automerkkien kirjo on laaja ja hyvän kilpa-auton takana ovat monesti taitavat autorakentajat.
V1600 RC on rallicrossin aloitusluokka. V1600 luokan autot ovat mallivuotta 2000 tai uudempia. Lähtökohtainen perusidea on ollut kehittää luokka jossa autot ovat tasaväkisiä ja kilpailukulut pysyvät kohtuullisena. Eri merkkejä luokasta löytyy toistakymmentä ja autot ovat tasaväkisiä sekä helppoja ajaa. Kaikki kuljettajat aloittelijoista kokeneisiin ovat kehuneet autojen ajettavuuksia. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, 15 vuodesta ylöspäin.
Rallicross SM -sarjan kotisivulle tästä »
Rallicrossin SM-sarja sosiaalisessa mediassa