Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - drifting julkaistu
14.3.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 2/25
14.3.2025
AKK:n luottamusryhmätoiminnan ja työntekijän välikohtauksen käsittely on saatu päätökseen
14.3.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 2/25
14.3.2025
Hae mukaan kartanlukijoille suunnattuun valmennukseen – ota seuraava askel kansainväliselle uralle
13.3.2025
AUTO 25 yhteydessä järjestettävässä TALK helsinki -keskustelufestivaalissa myös autourheilun tähtiä
13.3.2025
AKK:n ehdollepanotoimikunta kokoontui ensimmäiseen tapaamiseen 10.3.2025
12.3.2025
Ura-autoilun lajiryhmän kuulumisia 2/25
11.3.2025
Oikaisu YLE:n Rallin SM: Savonlinna -ohjelmassa 9.3. esitettyyn virheelliseen tietoon
10.3.2025
Runkokalenteri 2026 julkaistu
7.3.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 2/25
14.3.2025
HISTORIC-AUTOJEN PASSIKÄYTÄNTÖ (FIA HISTORIC TECHNICAL PASSPORT)
Kilpailtaessa FIA:n alaisissa historic-kilpailuissa ja historic-luokissa, on yleisesti edellytyksenä voimassa oleva FIA HTP -passi, joka on luotu helpottamaan kilpa-auton teknisen ikäkausi- ja luokkavastaavuuden toteamista, ja tarkastusta sekä kontrollointia. Mikäli autoon tehdään teknisiä muutoksia, tulee FIA HTP -passi päivittää, jotta passi vastaa autoa. Passin tulee aina vastata autoa ja vastaavasti auton passia.
FIA HTP -passi otettiin käyttöön vuonna 2004 korvaamaan aiemmat ajoneuvo-tunnistelomakkeet (FIA Historic Identity Forms). Edellä mainittujen lomakkeiden voimassaolo päättyi 31.12.2006.
Vuosien aikana FIA HTP -passipohja on uudistuksissa läpikäynyt useita muutoksia ja päivityksiä;
- vuonna 2004 (5 kuvaa)
- vuonna 2013 (9+2 kuvaa)
- vuonna 2020 (16+4 kuvaa)
- viimeisin vuodelle 2025 (16+6 kuvaa)
FIA HTP -passin asiasisältö on valokuvamäärän lisäksi kasvanut merkittävästi uudistusten myötä.
Suomessa uusia FIA HTP -passeja on myönnetty vuosittain keskimäärin 50–60 kappaletta. Poikkeuksena oli vuosi 2014, jolloin uusia FIA HTP -passeja tai niiden uusintoja tehtiin noin 340 kappaletta.
FIA HTP:n voimassaoloaika on myöntämisvuosi + 10 vuotta.
Uuden passin kustannus on 820 € (2025) ja passin uusiminen sen voimassaoloaikana -50 %, eli 410 €.
FIA:n osuus passista on 540 € (uusi passi) / 270 € (passin uusinta).
Vertailuhintoja maailmalta (uusi FIA HTP):
- Iso-Britannia 1250 €
- Saksa 1315 €
- Ruotsi 1200 € (Huom! Hinta 1750 €, jos 1970 tai sitä uudempi ralliauto)
Suomessa on ollut poikkeuksellisesti mahdollista kilpailla vanhentuneella FIA HTP:llä, kun AKK:n hallitus 4/2020 jatkoi vanhentuneen, 10/2007 jälkeen myönnetyn, HTP:n voimassaoloa kansallisesti toistaiseksi. Tämän säännön korvasi AKK:n tiedote 18.4.2024, jonka mukaan vain 1.5.2024 jälkeen vanhentuneella HTP:lla kilpaileminen on mahdollista. Vuosina 2020–2024 vain kourallinen kilpailijoita on ajanut vanhentuneella FIA HTP:llä. Tämän jälkimmäisen kansallisen säännön mukaan on ollut mahdollista kilpailla FIA HTP:lla, jonka voimassaolo päättyi 31.12.2024.
Kyseisenä ajankohtana vanhenevista passeista 28 kpl uusittiin vuonna 2024 (31.12.2024 vanhenevien passien kokonaismäärä oli 65 kpl).
Näin ollen FIA HTP -passeja, joiden voimassaolo on päättynyt 31.12.2024 on 37 kappaletta. Edellä mainituista 37 autoista vain yhdellä osallistuttiin kilpailuihin vuonna 2024. Huomioitavaa on, että vanhentunutta passia ei voida päivittää, kun autoon tehdään teknisiä muutoksia.
Joissain maissa on kansallisesti käytössä ns. kansallinen passi, joka pohjautuu FIA HTP:hen. Kilpailemiselle edellytyksenä kansallisella passilla kuitenkin aina on, että passin tulee olla voimassa. Kansallisella passimenettelyllä säästettäisiin FIA-kustannus, mutta vastaavasti sen myötä menetetään kokonaisuutena FIA-passitusprosessi sekä passeihin liittyvä hallinnointi tietokantoineen. Kansallinen passitusjärjestelmä edellyttäisi myös erilliset resurssit passien toteuttamiseen, ylläpitoon ja hallinnointiin, tietokanta-infran yms. Tarkoittaen kansallisia kustannuksia toteutukseen.
Esim. Saksassa on käytössä myös kansallinen historic-passijärjestelmä, kansainvälisen FIA HTP:n rinnalla. Kansallisen historic-passin hinta 875 €.
Historic-kilpa-autoilussa kyse on pitkästä menneestä ajanjaksosta, jossa on erinäisiä teknisiä luokituksia ja ryhmäsääntöjä, jotka ovat voimassa useammassa ikäkaudessa.
Luokitustodistus ja kyseisen ajankohdan säännöt olivat määrääviä, kun kilpailtiin ja toteutettiin niiden mukaisia tekniikkaratkaisuja (kuten tälläkin hetkellä modernilla kilpailukalustolla). Auton omalla ikäkaudella ei tarvinnut miettiä miten asiat tehtiin ”ennen vanhaan”, koska kyseisellä ikäkaudella kilpailukalusto oli ”nykyauto”.
Tämän takia kunkin ikäkauden tekniikkasäännön noudattaminen ja teknisten ratkaisujen käyttö tulee vastata silloista ikäkauden aikaista käytäntöä.
Jotta tällainen laaja ”tekninen historic-matriisi” olisi hallittavissa, ja tieto olisi samanlaista sekä tasapuolista kaikille, tulee kaluston tietyt olennaiset seikat olla todistetusti oikeanlaisia auton ikäkauden sääntöjen, silloisen voimassaolevan luokituksen sekä käytettyjen teknisten ratkaisujen mukaisesti. Kaikki edellä kuvattu tieto on tallennettu FIA HTP -passien auton omistajaa, kilpailunjärjestäjiä sekä teknisiä tarkastajia varten.
Juuri edellä mainittujen seikkojen takia kyseessä on historic-kilpa-autoilu.
AKK:n hallitus on 28.2.2025 päättänyt historic-lajiryhmän esityksestä, joka on myös HRCF:n ja HRF:n lausuntojen mukainen, ettei vanhentuneilla FIA HTP -passeilla voi kilpailla 1.1.2026 lukien.
FIA HTP -passin olennainen merkitys on varmistaa, että autot vastaavat teknistä erittelyä ja omaavat samanlaisen ja samansisältöisen dokumentaation, ja joka on päivitettävissä. Tällä pyritään säilyttämään myös kansallinen historic-pääoma sekä autojen arvokkuus historic-perinteitä vaalien.
Passitarkastus- ja kuvaustapahtumat
AKK-Motorsport, historic-lajiryhmä ja -passitusryhmä ovat luonnostelleet tapahtumia vuodelle 2025, jossa passeihin liittyvien autotarkastusten ja -kuvausten toteuttaminen tehtäisiin keskitetysti.
Pyydämme historic-harrastajilta kyselyyn kommentteja kiinnostuksesta passitarkastus- ja kuvaustapahtumaan.
Linkki kyselyyn: https://forms.gle/Ms2pT6Qo8enbYJkR7
Nyt kannattaa tarkistaa oman historic-auton FIA HTP -passin voimassaolo!
Mikäli FIA HTP -passisi on vanhenemassa 31.12.2025, kannattaa nyt aktivoitua sen uusimiseksi - passitusryhmällä riittää kiirettä läpi vuoden.
Terveisin
AKK-Motorsport ry
Historic-lajiryhmä
Historic-passitusryhmä
Linkkejä AKK-tiedotteisiin:
Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
Yhteystiedot

Henrik Frank
Lajivastaava
040 534 9977
henrik.frank@autourheilu.fi