AKK:n tiedote 1/2018

26.1.2018

« Takaisin

Tietoa toimistolta

Liiton toimihenkilöuutisia

Juho Ketonen on aloittanut jokamiehenluokan, rallicrossin, crosskartin ja jääradan lajipäällikkönä 5.1.2018.

Jokamiehenluokan lajihallintoa vahvistetaan samalla niin, että esimerkiksi jokamiehenluokan kilpailulupa- ym. päivittäishallintoa liiton toimistolla hoitaa jatkossa lajipäällikön lisäksi myös lajikoordinaattori Mia Vihavainen. Vihavaisen vastuualueisiin kuuluu lisäksi vuoden alusta alkaen liiton koulutustoiminta (mm. tutkinnot ja toimitsijakoulutukset) sekä aluetoiminta.  

Liiton valmennuspäälliköksi on nimitetty Tuomo Nikkola. Nikkola vastaa liiton valmennus- ja maajoukkuetoiminnan johtamisesta, kehittämisestä ja hallinnosta. Valmennuspäällikkö osallistuu myös käytännön valmennustyöhön. Nikkola on aikaisemmin toiminut AKK Driver Academyn päävalmentajana.

Timo Lampinen on nimitetty projektipäälliköksi. Lampinen työskentelee jatkossa mm. AKK:n SM-sarjojen, nuorisohankkeiden ja erilasten tapahtumien parissa. Näiden lisäksi Lampinen toimii jäsen- ja seurapalveluiden tukena mm. lisensseihin, KITI-järjestelmään, katsastuskortteihin ym. liittyvissä asioissa.

Toimiston yhteystiedot löydät täältä.

Jäsen- ja seurapalvelut

Liiton jäsen- ja seurapalveluiden (lisenssit, vakuutukset, KITI jne.) yhteyshenkilönä toimii Anne Kärki, 050 361 6456, anne.karki@autourheilu.fi.

Alkuvuoden ruuhka-aikana jäsen- ja seurapalveluiden tukena toimivat Mia Vihavainen, 050 528 3022, mia.vihavainen@autourheilu.fi ja Timo Lampinen, 040 847 0155, timo.lampinen@autourheilu.fi.

Valmennusrahasto

Suomen Urheilijoiden tukisäätiön yleisen valmennusrahaston tarkoituksena on hallita Suomessa yleisesti verovelvollisten urheilijoiden aktiiviuran valmennus- ja urheilutoimintaa varten rahastoimia urheilemisesta saatuja tuloja. 

Liiton yhteyshenkilönä valmennusrahastoon, kululaskuihin ja yhteistyösopimuksiin liittyvissä asioissa toimii 25.1.2018 alkaen valmennuspäällikkö Tuomo Nikkola, tuomo.nikkola@autourheilu.fi, 0400 425 850.

Lisätietoa valmennusrahastosta löydät täältä.

AKK:n nuorisotuki -avustusten saajat

Määräaikaan 10.1.2018 klo 17.00 mennessä tuli kahdeksan hakemusta. Määräajan jälkeen viisi hakemusta. Määräajan jälkeen saapuneita hakemuksia ei voitu huomioida käsittelyssä.

Hallituksen 13.1. päätöksellä myönnetään seuraavat nuorisotuet:

Pieksämäen UA, 3000€

Pirkanmaan karting, 2000€

Mikkelin UA, 1000€

Kyrön Seudun UA, 1000€

Lahden FK-Kerho, 1000€

Someron UA, 500€

Äetsän UA, 500€

Hämeenkyrön UA, 500€

Raul Falin avustusten saajat

Määräaikaan 10.1.2018 klo 17.00 mennessä tuli kaksi hakemusta.

Hallituksen 13.1. päätöksellä myönnetään seuraavat Raul Falin rahaston urheilija-avustukset:

Luka Nurmi, 3000€

Jesse Kallio, 1000€

Uudet jäsenet

AKK:n varsinaisiksi jäseniksi on hyväksytty Rauman Seudun RC-harrastajat ry (Länsi-Suomi), Ylöjärven Moottorikerho ry (Häme) ja Speedy Bros Racing ry (Pohjois-Suomi)

Vetoomusoikeus

Vetoomusoikeuden kokoonpano vuodelle 2018; Jaakko Hietala (pj.), Risto Tuori, Esa Illoinen ja Jarno Sulasalmi.

FIA:n toimielinten suomalaisjäsenyydet 2018

World Motorsport Council – Juhani Pakari

Rally Commission - Henrik Frank
World Rally Championship Commission - Jarmo Mahonen, varapuheenjohtaja
World Rally Championship Commission - Kai Tarkiainen
World Rally Championship Commission - Tommi Mäkinen, valmistajan edustaja (Toyota)
Historic Motorsport Commission - Juha Liukkonen
Off-Road Commission - Jukka Westerback
Drag Racing Commission - Tapio Väljä
Homologation Regulations Commission - Iiro Palmi
Women in Motorsport Commission - Tiina Lehmonen
Single Seater Commission - Mika Salo
International Karting Commission - Jaakko Markula
Environment and Sustainability Commission - Juha Korhonen

AKK:n tiedotteen aikataulu 2018

1/2018 - vko 4

2/2018 - vko 8

3/2018 - vko 14

4/2018 - vko 18

5/2018 - vko 25

6/2018 - vko 38

7/2018 - vko 42

8/2018 - vko 46

9/2018 - vko 50

AKK:n hallituksen kokoukset 2018

Hallituksen kokouspäivämäärät vuodelle 2018 ovat: 6.2., 22.3., 20.4., 13.-14.6., 5.9., 2.10, 2.11. ja 19.12. Muutokset mahdollisia.

Liittovaltuuston kokoukset 2018

Liittovaltuuston kevätkokous pidetään 21.4. Jyväskylässä. Liittovaltuuston syyskokous pidetään 3.11. Tampereella.

Lajiuutisia

Ralli

Hae nuorisoneuvonantajaksi ja tule kehittämään autourheilua kanssamme.

Nuorisoneuvonantajana toimit osana rallin lajiryhmää, osallistut aktiivisesti keskusteluun ja päätöskokouksiin. Omaat hyvät sosiaaliset taidot ja ammennat ympäristöstäsisekä tuttavaverkostosi kautta erilaisia kehittäviä näkökulmia, tuoden niitä rohkeasti esille lajiryhmässä työskennellessäsi.

Tarjoamme sinulle kiinnostavan työskentely-ympäristön, pääsyn ralliautoilun päätöksenteon ytimeen, ja mahdollisuuden vaikuttaa omalta osaltasi siihen, miten ralliautoilu tulee kansallisesti kehittymään tulevaisuudessa.

Odotamme Sinulta:

- Seuraat aktiivisesti autourheilua ja erityisesti ralli on sinulle lajina tuttu
- Omaat hyvän hahmotuskyvyn 
- Olet utelias, osaat kysyä ja ottaa asioista selvää
- Ideoit mielelläsi ja perustelet ideasi
- Osaat muodostaa näkökulmia nuorisotyöhön ja kiteyttää asioita lajiryhmän eteenpäin työstettäväksi 

Lisäksi odoamme sitoutuneisuutta pitkäjänteiseen luottamustoimintaan.

Edellytykset:

- AKK:n alaisen autourheiluyhdistyksen jäsenyys (voit liittyä jo hakemusvaiheessa)

Toimi näin:

Kirjoita vapaamuotoinen hakemus, jossa tuot esille miksi juuri Sinä olisit paras valinta nuorisoneuvonantajaksi. Lähetä hakemus 26.1.2018 mennessä sähköpostitse osoitteeseen: henrik.frank@autourheilu.fi.

Rallin lajiryhmä kerää mielipiteitä tulevaisuuden kilpailukonseptista

AKK:n rallin lajiryhmä pitää WorkShop-työskentelypäivän lauantaina 24.3.2018. Tuon päivän yksi tärkeimmistä käsiteltävistä asioista on tulevaisuuden kilpailukonsepti, ennen kaikkea seurakilpailuissa, pienoisralleissa sekä kansallisissa kilpailuissa.

Tätä tarkoitusta varten kaivataan seurojen ja aktiivisten rallintekijöiden näkemyksiä siitä, mihin suuntaan edellä mainittujen tasojen kilpailuja tulisi kehittää.

Toivomme, että lähetätte aiheesta sähköpostilla ajatuksianne joko lajipäällikkö Henrik Fankille, henrik.frank@autourheilu.fi tai lajiryhmän puheenjohtaja Markus Silfvastille, markus.silfvast@gmail.com.

Tarkennus rallin sääntöihin koskien vastalauseaikaa

AKK:n julkaisemassa painetussa sääntökirjassa on ero koskien verkkosivuilla julkaistua sääntökirjaa. Painetussa sääntökirjassa vastalauseaika on 15 minuuttia, ja sähköisessä 30 minuuttia (Art. 31.1.). Lajiryhmän ja AKK:n hallituksen hyväksymä sääntömuutos kaudelle 2018 on se, että vastalauseaika on aina rallissa 15 minuuttia ehdollisten tulosten julkaisusta.

Rallisprint

Future Cup-sarjassa kilpaillaan kaudella 2018 viisi kilpailuviikonloppua ja yhteensä 10 osakilpailua.

Future Cupin alustava kilpailukalenteri 2018

12.5.2017 - Kemora 1, Veteli, Kokkolan UA

13.5.2017 - Kemora 2, Veteli, Kokkolan UA

16.6.2017 - Nokia 1, Nokia, Nokian UA

17.6.2017 - Nokia 2, Nokia, Nokian UA

21.7.2017 - Lapinlahti 1, Lapinlahti, Lapinlahden AU

22.7.2017 - Lapinlahti 2, Lapinlahti, Lapinlahden AU

11.8.2018 - Future Cup 1, Paikka avoin

12.8.2018 - Future Cup 1, Paikka avoin

1.9.2017 - Jurva 1, Jurva, Team Botnia

2.9.2017 - Jurva 2, Jurva, Team Botnia

Kauden neljännen osakilpailuviikonlopun paikkakunta ja järjestäjä on vielä avoin. Kiinnostuneita seuroja pyydetään olemaan yhteydessä suoraan Future Cupin promoottori Kari Tasankoon, kari@rakennusfuture.fi.

eMotorsport

eMotorsportin SM-sarjan alustava kilpailukalenteri 2018

26.3.2018 - Osakilpailu 1

16.4.2018 - Osakilpailu 2

7.5.2018 - Osakilpailu 3

21.5.2018 - Osakilpailu 4

18.6.2018 - Osakilpailu 5

20.8.2018 - Osakilpailu 6

10.9.2018 - Osakilpailu 7

1.10.2018 - Osakilpailu 8

22.10.2018 - Osakilpailu 9

12.11.2018 - Osakilpailu 10

Alustavan suunnitelman mukaan sarjassa ajetaan 10 osakilpailua. AKK sekä sarjajärjestäjä Circuit eMotorsport pidättää oikeuden muutoksiin, koskien kauden 2018 kilpailukalenteria.

Autosuunnistus

Autosuunnistuksen maastovalvojalista on päivitetty AKK:n verkkosivuille autosuunnistuksen materiaalipankkiin, josta löytyvät myös muut kilpailuiden järjestämiseen liittyvät materiaalit.

Autosuunnistuksen lajipäivää suunnitellaan pidettäväksi huhtikuun loppupuolella. Asiasta tullaan kertomaan tarkemmin seuraavassa tiedotteessa.

Jokamiesluokka

Tarkennus jokamiesluokan luokkajakoon

Hallitus hyväksyi jokamiehenluokan lajiryhmän 18.10.2017 esityksen JM sääntökohdaksi 5.1 Luokkajako. Hyväksytty sääntöteksti kokonaisuudessaan alla. Sääntö astuu voimaan heti ja korjaus päivitetään liiton www-sivujen sähköiseen sääntökirjaan mahdollisimman pian. 

Luokkajako 

Jokamiehenluokassa on kolme perusluokkaa. 

1. Nuoret 
2. Naiset 
3. Yleinen 

Perusluokat voivat jakautua erillisiin luokkiin, kuten esimerkiksi EVK-luokka (Etuveto- ja kardaaniautojen luokka). Luokkia voi ajaa limittäin, jos siitä on maininta kilpailun säännöissä. Nuorten ja naisten luokka voidaan ajaa yhdistettynä, jos siitä on maininta kilpailun säännöissä. Nuorten luokkaan voi osallistua sillä kilpailukaudella, kun kyseinen henkilö täyttää 15 vuotta. Yleisessä luokassa vaaditaan vähintään 18 vuoden ikä. Yleiseen luokkaan on siirryttävä, kun täyttää 18 vuotta. Senioriluokkaan saa osallistua aikaisintaan täytettyään 50 vuotta. Kilpailun alkaessa on yleiseen- tai seniori-luokkaan tarvittava ikä oltava täynnä. Alle 18v. tytöt voivat osallistua naisten ja nuorten luokkaan, jos luokat ajetaan kilpailussa eri päivinä. 

Suositellaan, että kilpailussa on yhtenä kilpailupäivänä enintään kolme (3) luokkaa. Jos luokkia ajetaan limittäin, voi luokkien määrä ylittyä tästä.

Jokamiesluokan tekniikan sääntötarkennukset

Jokamiehenluokan tekniikan sääntöjä hallinnoi jokamiehenluokan lajiryhmä, joka tiedottaa jokamiehenluokan sääntömuutoksista erikseen.

Merkintätapa
Lisättävät kohdat sääntöihin.

10.3.2 Paloseinät

Paloseiniä saa siirtää ohjaamoon päin enintään 30cm mitattuna kohtisuoraan alkuperäistä paloseinää vastaan. Mikäli paloseinä muodostaa kotelorakenteen, mittaus suoritetaan kotelon moottoritilan puoleisesta seinämästä. Mikäli alkuperäisen paloseinän paikkaa ei voida todentaa, paloseinää saa siirtää enintään tuulilasin alareunaan asti, paloseinän uuden paikan määritys tuulilasin alareunasta leveyssuunnassa keskeltä autoa. Paloseinään saa tehdä lisäilmanottoaukkoja vastaavat aukot, joiden välissä on vähintään 50 mm etäisyys.

10.5.4. Istuin

1.1.2011 alkaen hyväksyttäviä istuimia ovat vain alkuperäisesti FIA:n hyväksymät istuimet. FIA hyväksyntä on oltava nähtävissä katsastuksessa. Istuimen paikka on auton alkuperäisten etupenkkien paikalla jommallakummalla puolella. Istuinta saa kiinnityksineen siirtää pituussuunnassa. Kuljettajan istuin tulee kiinnittää liite J III Art. 253 kohdan 16 mukaisesti. Penkkien kiinnitysraudat saa olla tukevia omavalmisteisia. Jokamiesluokassa liite J sääntöjen mukaisten penkin kiskojen käyttö on sallittua, vaikka ko. autolla ajaisi vain yksi kuljettaja. Turvavöiden läpiviemiseksi mahdollisesti tehtyjen aukkojen reunat on pehmustettava tai pyöristettävä.

Kysely jokamiesluokan harrastajille helmikuussa 2018

Lajiryhmä ja lajipäällikkö haluavat harrastajien tuovan esiin ne merkittävät seikat, jotka nähdään jokkiksen harrastamisen ja kehityksen ongelmakohtina tai esteinä.

Lisäksi kyselyllä halutaan saada harrastajien näkökulma ainakin seuraavista yksittäisistä aiheista:

- Sallitut renkaat vetäville pyörille

- EVK-luokan renkaiden leveyden rajoittaminen (vetävät pyörät)

- Autojen painotaulukko

- Akseliston sijainti

Lisätietoja antaa jokamiesluokan lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen@autourheilu.fi, 050 566 5577.

Rallicross SM

Rallicross SM sekä FIN RX Rallicross (kansallinen rallicross) sarjasäännöt ovat valmistelussa ja ne julkaistaan helmikuun aikana.

Rallicross SM -kilpailukalenteri 2018

1. 26.5.2018 Kaanaa

2. 16.6.2018 Honkajoki           

3. 07.7.2018 Jurva                    

4. 11.8.2018 Jalasjärvi

5. 25.-26.8.2018 SM Kouvola & (RallyXNordic)

FIN RX Rallicross -kilpailukalenteri 2018

1. 20.5.2018 Vilppula                                          

2. 8.7.2018 Kauhajoki

3. 4.8.2018 Jurva

4. 8.9.2018 Nokia

5. 22.9.2018 Hyvinkää

YLE Näyttää Rallicrossin SM-sarjan kaudella 2018.

SM Rallicross-sarjan osakilpailuista tehdään puolen tunnin mittaiset ohjelmat, jotka näytetään aina kisoja seuraavina viikonloppuina. Lisäksi Rallicross SM:stä tehdään yksi kausikooste. Yle seuraa sarjaa osin myös Urheiluruudun kautta.

FIN RX = Crosskart & Kansallinen rallicross

FIN RX on uusi nimi sarjalle, joka yhdistää crosskartin ja kansallisen rallicrossin luokat. Promoottorineuvottelut sarjan oikeuksista ovat käynnissä ja sopimus pyritään saamaan voimaan mahdollisimman pian.

FIN RX -sarjan kauden viisi osakilpailua televisioidaan Alfa-TV-kanavalla.

Kansallinen FIN RX Rallicross -sarja tulee saamaan kaudella 2018 hienoa näkyvyyttä, kun Alfa TV näyttää sarjan kesäkauden kaikki viisi osakilpailua 30 minuutin lähetyksinä.

Crosskart

Crosskartin kilpailukausi pyörähtää käyntiin tulevana sunnuntaina Salon Marttilasta. Crosskarteissa ajetaan kolmen Sprint-osakilpailun talvisarja ja kesäkausi aloitetaan toukokuussa Vilppulasta.

Talvisarjan sarjasäännöt on julkaistu ja kesäkilpailuiden säännöt ovat valmistelussa ja ne julkaistaan helmikuun aikana.

Crosskartin kilpailukalenterit 2018

Talvisarja 2018

28.1.2018 Salo

17.2.2018 Raahe

3.3.2018 Mäntyharju

Kesäkilpailut 2018

20.5.2018 Vilppula

8.7.2018 Kauhajoki

4.8.2018 Jurva

8.9.2018 Nokia

22.9.2018 Hyvinkää

Crosskart 125 SM 2018

26.5.2018 Kaanaa (Rallicross SM)

7.7.2018 Jurva (Rallicross SM)

11.8.2018 Jalasjärvi (Rallicross SM)

25.8.2018 Kouvola (Rallicross SM)

22.9.2018 Hyvinkää (FIN RX)

FIN RX -sarjan kauden viisi osakilpailua televisioidaan Alfa-TV-kanavalla.

Kansallinen FIN RX Crosskart-sarja tulee saamaan kaudella 2018 hienoa näkyvyyttä, kun Alfa TV näyttää sarjan kesäkauden kaikki viisi osakilpailua 30 minuutin lähetyksinä.

Jäärata

Jääradan SM kausi 2018 käsittää 4 osakilpailua, ensimmäinen kilpailu ajetaan reilun viikon päästä Jalasjärvellä Hirvijärven jääradalla. Tämän jälkeen sarja siirtyy pohjanmaalta pohjoiseen, jossa ajetaan vielä helmikuussa samana viikonloppuna kaksi kilpailua, lauantaina Puolanka, ja sunnuntaina Paltamo. Sarja päätetään Kuusamossa maaliskuun puolivälissä.

SM Jäärata kilpailukalenteri 2018

1. 3.2.2018 Jalasjärvi, Hirvijärvi

2. 17.2.2018 Puolanka, Ristijärvi

3. 18.2.2018 Paltamo, Oulujärvi

3. 17.3.2018 Kuusamo, Torankijärvi

Kutsukilpailu 2018

Tampereella järjestetään 7.3.2018 perinteinen jääratakutsukilpailu, kun Pistejäärata ajetaan jo 43. kerran paikkana Pyynikin Urheilukenttä.

Karting 

Lajiryhmä päätti, että korvaava moottori Raket60 -moottorin tilalle on Raket95 Cadet -moottori, jota  myös viimeisimmissä Flying Finn 100 -autoissakin on jo nähty.

Raket60 -moottorin valmistus RADNE:n toimesta lopetettiin vuonna 2017 lopullisesti ja lajiryhmä joutui miettimään, onko tarjolla olevista vaihtoehdoista olemassa moottoria tarjolla jopa pidemmälle käyttöasteelle. Tutkittuaan asiaa tehtaiden tarjousten perusteella kompensoiden sitä kustannustehokkuuteen, ei vaihtoehtoina cadet-luokan moottorin korvaajaksi ollut kuin yksi järkevä vaihtoehto. Ruotsissa on ajettu jo kaksi kautta niin, että Raket60 -harjoituslähdöissä on sallittu nämä kuristetut Raket95 Cadet -moottorit. Suorituskyvyssä ei ole pystytty toteamaan minkäänlaista eroa, joten kyseinen voimanlähde on ainoa todellinen vaihtoehto maahan, jossa Raket60- ja Raket95 -moottoreita on jo runsaasti. Käytetystä Raket95 moottorista on mahdollista saada Cadet-luokkaan soveltuva moottori saman tyyppisten kuristimien yms. osien kautta mitä uudessa Raket95 Cadetissa käytetään.

SM- ja SJM-sarjasäännöt sekä kartingin kalenterit ovat viimeistelyssä ja tullaan toimittamaan AKK:n hallituksen seuraavaan kokoukseen käsiteltäväksi.

Etuponttoonisääntö muuttuu valtakunnallisesti kaikissa niissä luokissa, jossa se on käytössä. Jatkossa edes osittain tai kokonaan pois paikaltaan olevasta etuponttoonista tulee automaattinen 5 sekunnin seuraamus, josta ei ole valitusoikeutta.

Rata-ajo

Gran Turismon tekniikkasääntöjen luonnos on julkaistu liiton sivuilla ja asiasta kertovassa tiedotteessa on julkaistu linkki palautekyselyyn, jonka avulla pystymme saattamaan säännöt valmiiksi.

Drifting

Sarjasäännöt 2018 on julkaistu ja ilmoittautuminen sarjaan on avattu.

Pienoisautoilu

Suru-uutinen
EFRA:n ja IFMAR:in pitkäaikainen puheenjohtaja Dallas Mathiesen on menehtynyt 13.1.2018. Molempien liittojen hallitukset yrittävät tällä hetkellä löytää sopivan ratkaisun tilanteeseen. AKK ottaa osaa menetyksen johdosta.

Tekniikka

Sääntömuutoksia 2018

Jokamiehenluokan tekniikan sääntöjä hallinnoi jokamiehenluokan lajiryhmä, joka tiedottaa jokamiehenluokan sääntömuutoksista erikseen.

Sääntökirjaan on tehty 17.1. seuraavat virheiden korjaukset:

Artikla 252.6.1.4 Kansallinen lisäys: Nastarenkaiden rengaskoot FIA Super 2000 Rally sekä FIA R-luokitelluissa autoissa

Suomen kansallisissa kilpailuissa Super 2000 Rally- ja RRC-autoissa on sallittua käyttää talvella myös vannekokoa 5,5 x 16 tuumaa. FIA R1-R5 -autoissa on sallittua käyttää talvella myös vannekokoja 5 x 16 - 5,5 x 16 tuumaa.

Vanha sanamuoto oli talviralleissa. Tarkoitus on, että näitä vanteita saa käyttää nastarenkaiden kanssa myös esim. rallisprinteissä ja jääradalla.

Artikla 253 Turvamääräykset 8.3.2.6. Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon

Vaihdettu kirjaan tullut väärä kuva oikeaksi (Kuva 253-49)

Artikla 254. 6.8 (N-ryhmä ) Sähköjärjestelmä; Artikla 255.5.8.5 (A-ryhmä) Valaistus ja merkinantolaitteet; Artikla 260.503-éc10 (R-ryhmät) Valaisimet

Lisätty: Kansallinen lisäys: lisävalaisimien lukumäärä autossa voi olla maksimissaan 6. Valaisimien määrän ei tarvitse olla parillinen.

V1600 11.5.3. Valaistus: poistettu tekstistä kohdat, jotka velvoittavat asentamaan lisävalaisimet parina.

Eli kaikissa rallin ryhmissä lisävaloja saa asentaa enintään kuusi kappaletta, eikä niiden määrän tarvitse olla parillinen. Historic autot historic sääntöjen mukaisesti.

Artikla 261.801-a1 Pyörät

Poistettu kansallinen lisäys turhana, sillä artikla 252.6.1.4 kansallinen lisäys on voimassa.

FIN R 2WD 3.1.1 Moottori:

Muutettu moottorin maksimitilavuus oikeaksi, eli 2500cm3.

Vuoden 2018 tekniikkasääntöihin on tehty joitakin muutoksia. Seuraavassa nämä muutokset kootusti pähkinänkuoressa:

- Art 251.2.6. Sähköjärjestelmä

Poistettu lisävalosäännöstä vaatimus, että valaisimia tulisi olla parillinen määrä. Kokonaismäärä säilyy edelleen kuudessa kappaleessa. Tämä käsittää kaikki rallissa käytetyt ryhmät.

- Art. 253.7.1. Tulensammutusjärjestelmät

S2000- ja R5 –ryhmien autoissa kansallinen jatkoaika päättyy ja näissä autoissa tulensammutusjärjestelmän tulee olla 1.1.2018 alkaen FIA standardin 8865-2015 mukainen

- Art. 253.8.3.2.1.1 Diagonaalituki

Poistettu kansallisista lisäyksistä 15 vuotta vanha jäänne, mikä teoriassa salli myös joidenkin ryhmien uusissa autoissa vain yhden diagonaalituen. Diagonaalituki 1.1.2002 jälkeen luokitelluissa autoissa tulee olla säännön mukainen (2 diagonaalia pääkaaressa). Tämän ei oleteta aiheuttavan muutoksia kovin moneen autoon (siis auton vuosimalli on 2002 tai uudempi). Korjaustarpeelle myönnetään korjausaikaa 1.1.2019 saakka.

- Art. 253 Turvakehikko kansallinen lisäys

Lisätty seuraava teksti: 1.1.2019 jälkeen turvakehikon tulee olla katsastuskortin myöntämispäivänä voimassa olevan Liite J art 253.8. mukainen. Turvakehikon säännönmukaisuutta tarkastellaan näissä autoissa siten, että auton katsastuskortin myöntämishetki luetaan auton luokituspäivämääräksi. Samat minimivaatimukset koskevat myös luokiteltuja ja sertifioituja kehikoita.

Tämä sääntölisäys on hallituksen linjauksen mukainen päätös siirtyä myös vanhempien autojen turvakehikoissa tämän päivän turvatasolle. Tämä tarkoittaa, että vanhan auton minimikehikko vaatimukseen tulee muutamia turvallisuutta lisääviä putkia lisää, mutta ei välttämättä kaikkia. Esimerkiksi ns. WRC putki tarvitaan vain, mikäli tuulilasipilari on niin kalteva, että säännön mainitsema 200mm etäisyys tämän putken ja etukaariputken välillä täyttyy.

Tämä sääntö ei ole tulossa voimaan takautuvasti, vaan ainoastaan 1.1.2019 jälkeen ensimmäisen katsastuskorttinsa saaville autoille.

AKK:n tekniikan lajiryhmä on teettänyt tutkimuksen ja pyytänyt lausunnon tiettyjen säännön vastaisesti tehtyjen diagonaalitukien vaikutuksesta turvakehikon kokonaisturvallisuuteen. Kyseisessä tutkimuksessa selvitettiin laskennallisesti kehikon käyttäytymistä sijoittamalla ns WRC -putki eri kohtiin etukaarta tai oviputkea. Tämän tutkimuksen pohjalta on päädytty seuraavaan tekstiin Art 253.8 Kansalliseen lisäykseen:

”Autot, joiden katsastuskortti on myönnetty ennen 1.1.2006, tuulilasipilarin vahvistus saa olla 2005 säännön mukainen (voidaan käyttää auton molemmin puolin etukaaressa, oviaukon mittakuvan (253-49) mitta D=enintään 100mm) Ei tarkempia mittavaatimuksia kiinnityksestä.

Autot, joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2006- 31.12.2017, tuulilasipilarin vahvistuksen kiinnityspisteet tulee olla yläkulmissa enintään 200mm etäisyydellä yläliitoksesta ja alhaalla enintään 200mm korkeudella kiinnitysjalasta.

Tuulilasipilarin vahvistusputken ylä- ja alakiinnitykset tulisi aina olla samassa putkessa Liite J art 253-15 kuvan mukaisesti. Mikäli tämän putken alakiinnitys kuitenkin päättyy oviputkeen, se tulee jatkaa auton omaan korirakenteeseen (helmakotelo ja/tai lattia) tai pitkittäisputkeen, joka sijaitsee pystysuunnassa enintään putken halkaisijan etäisyydellä lattiasta / helmakotelosta.”

-  Art. 253.11. Ikkunat

Kansalliseen lisäykseen lisätty maininta, että polykarbonaatti-ikkunoissa kalvojen käyttö on kielletty.

- Art. 253.13 Päävirtakatkaisin

Korjattu painovirheet sääntökirjasta. Edelleen päävirtakatkaisin on pakollinen kaikissa ryhmissä ja kilpailuissa.

- Art 253.15. Paloseinät

Kansallisesta lisäyksestä on poistettu historiallinen jäänne. Metallinen paloseinä on nyt aina asennettava myös polttoainesäiliön (mukaan lukien täyttöputki ja –aukko) ja pumppujen eristämiseksi ohjaamosta, vaikka auton takaistuin olisi paikoillaankin.

- Art. 253.16. Istuimet

Kansalliseen lisäykseen lisätty kuvaus, miten asentaa istuimien kiinnitystä varten poikkiputket koriin tapauksessa, missä autossa ei ole kardaanitunnelia.

Lisäksi tähän yleisesti on lisätty mahdollisuus poistaa ja muokata korirakenteesta ainetta siltä osin, mikä on välttämätöntä istuinten kiinnitysputkien asentamiseksi.

Istuinten kiinnittäminen kiskoilla tehdään myös kansallisesti mahdolliseksi edellytyksellä, että auto osallistuu kilpailuun, missä kyseisellä autolla ajaa useampi henkilö. Kiskojen tulee kuitenkin kestää sääntökirjassa mainitut voimat, molemmissa kiskoissa tulee olla lukitus, sekä kaikissa kiskon säätöasennoissa istuimessa oleva lantiovyön läpivientikohta tulee sijaita istuimen poikittaisten kiinnitysputkien / lattiakiinnityspisteiden välissä.

- Art 255.5.1.2. Puristussuhde

Lisätty kansallinen lisäys, missä dieselmoottorien puristussuhde on vapaa. Tämä mahdollistaa dieselautojen käytön A-ryhmän vireisinä. Sääntö on ollut käytössä hallituksen päätöksellä jo tämän vuoden.

- Art. 255.5.8.5. Valaistus- ja merkinantolaitteet

Muutettu FIA säännön mukaisesti alkuperäisiä sumuvaloja koskeva sääntö siten, että jos ne säilytetään, ne lasketaan lisävaloiksi.

- Art 260.401-a1 Polttoainesäiliö ryhmille R1, R2, R3

FIA:n WMSC muutti polttoainesäiliötä koskevaa sääntöä siten, että polttoainesäiliön ei enää tarvitse olla auton valmistajan VR -luokittelema vaan riittää, että se täyttää FIA standardi (FT3-1999, FT3.5-1999, FT5-1999) sekä noudattaa artikla 253-14 vaatimuksia. Polttoainesäiliön tilavuus tulee olla minimissään 50 litraa ja maksimissaan 100litraa.

- Art. 261 Erityismääräykset ryhmälle R5

Tämä sääntökokonaisuus löytyy nyt käännettynä sääntökirjasta. Kansalliset jatkoajat 004 Pop-venttiilille sekä vanhan standardin sammutusjärjestelmille päättyvät vuodenvaihteeseen.

ECU:n tulee olla luokiteltu, mutta sen sijainti on vapaa.

Mikäli jarru- ja kytkinnestesäiliöt sijaitsevat ohjaamossa, ne tulee olla turvallisesti kiinnitettyjä, valmistettu tulenkestävästä materiaalista tai peitetty nesteenpitävällä ja tulenkestävällä suojalla.

Istuimen päätuen ja sivuikkunoiden / B-pilarin välinen alue tulee täyttää kokonaisuudessaan FIA:n hyväksymällä turvavaahdolla (kts. FIA Tekninen lista 58).

- V1600

Uuden mallisen passin käyttäminen on pakollista kaikissa ratakilpailuissa. Kun uutta passia tilataan rata-ajoon, on tästä aina ilmoitettava auton tarkistuksen varmistamiseksi. Tästä tehdään tulevaisuudessa aina merkintä passiin. Pääkatsastajalle annetaan tehtäväksi jo tarkistettujen autojen osalta tämän merkinnän tekeminen.

- FIN R 2WD

Autojen minimipainot lasketaan A-ryhmän tasolle samalla, kun yleisesti muutenkin FIN R 2WD ryhmä siirtyy lähemmäs A-ryhmän vapauksia. FIN R 2WD autojen maksimi sylinteritilavuudeksi nostetaan 2500cm3.

Vaihteisto kiinnikkeineen ja koteloineen vapautetaan. Lisäluokitelluissa vaihteistoissa vaihteiden lukumäärä saa olla luokiteltu, muissa enimmäismäärä on 6. Vaihteiston, kytkinkopan ja siirtovivuston kannalta välttämättömät korimuutokset ovat sallittuja.

Sivulasit ja takalasi voidaan korvata kirkkaalla polykarbonaatilla (minimi paksuus 3,8mm). Etusivuikkunat tulee kyetä irrottamaan ilman työkalujen käyttöä. Mikäli ikkunan nostomekanismi poistetaan, liukuikkuna on asennettava etuovien ikkunoihin. Aukon tulee olla vähintään 130mm x 130mm.”

- FIN R 4WD

Sallituista autoista on poistettu vanhana jäänteenä S2000 1,6 T.

Poljinasetelman saa vaihtaa kilpakäyttöön valmistettuun poljinasetelmaan riippumatta sen tyypistä (poljettava / roikkuva)

Muovihelmojen materiaalin voi vaihtaa komposiittiin tai ne voidaan poistaa.

- Ryhmä F

Vaihteisto kuorineen on vapaa, myös sequentaalivaihteistot ovat sallittuja. Luokittelemattomissa vaihteistoissa eteenpäinajovaihteiden lukumäärä on enintään kuusi, luokitelluissa vaihteistoissa luokiteltu.

Sivulasit ja takalasi voidaan korvata kirkkaalla polykarbonaatilla (minimi paksuus 3,8mm). Etusivuikkunat tulee kyetä irrottamaan ilman työkalujen käyttöä. Mikäli ikkunan nostomekanismi poistetaan, liukuikkuna on asennettava etuovien ikkunoihin. Aukon tulee olla vähintään 130mm x 130mm.”

- R-Lite-ryhmä

Kokonaan uusi sääntökokonaisuus. Harrasteluokka nelivetoisille autoille, jotka ovat luokiteltuja nelivetoautoja asennettuna uudempaan koriin tai luokittelemattomia vakionelivetoautoja.

- N- ja A-ryhmiin luokitellut autot

Muutamia autojen lisäyksiä ja luokitusten voimassaolossa muutamia muutoksia.

- Kansallisesti luokitellut osat

Tullut ensimmäinen kansallisesti luokiteltujen osien lisälehti (AKK-101) Opel Corsa OPC.

- Tekninen tarkastus

Teknistä tarkastusta käsittelevään sääntöön on tehty lisäys: Pääkatsastajalla on oikeus lisätä loppukatsastuksen tarkastuskohteita tarvittaessa konsultoituaan ensin tekniikan lajipäällikköä tai tekniikan lajiryhmän puheenjohtajaa.

Tällä halutaan antaa Pääkatsastajille mahdollisuus puuttua teknisessä tarkastuksessa toista kohdetta tarkastettaessa ilmi tuleva säännönvastaisuus. Konsultointipakko estää kuitenkin mahdolliset ylilyönnit.

- Ajovarusteet

Hans-tuen, Hans-klipsien ja kypärien yhteensopivuudet.

Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050 347 5177.

Design Mainostoimisto Ajaton Oy