Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Tekniikka
21.6.2018
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 3-2018
Tekniikan lajiryhmä piti tämän vuoden kolmannen kokouksensa 16.5. Vantaalla. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
- Drifting lajiryhmä pyysi apua minimiturvakehikon määrittämiseksi drifting-autoihin. Tekniikan lajiryhmä katsoo, ettei sen erityistietämys drifting-autoista riitä, vaan se tarvitsee drifting tekniikkajäsenen mukaan työryhmään.
- Käsiteltiin Pääkatsastajien raportit. Raporttien pohjalta esitettiin hallitukselle yhtä sääntömuutosta sekä esitettiin rallin lajiryhmälle, että arvokilpailuissa katsastus tulee suorittaa omana toimintonaan katsastuksen tasapuolisuuden ja laadun takaamiseksi.
- Käsiteltiin sääntöasiat vuodelle 2019. Seuraavat sääntömuutokset on hyväksytty hallituksen kokouksessa 14.6.2018:
- Rallin talvirengassääntö. Sääntö koskee rallin arvokilpailuita ja sen isoimmat muutokset ovat suurin sallittu vannehalkaisija 15” ja kulutuspinnan vähimmäisleveys 130mm.
- Ryhmä F rattiakseli: Ohjauspylvääseen kuuluvan sähköisen ohjaustehostimen saa asentaa. Alkuperäistä ohjausakselia ei tällöin tarvitse säilyttää, vaan ohjausakselin saa vaihtaa kokonaisuudessaan.
- Ryhmä F taka-akseli: takanapa ja olka-akseli voidaan vaihtaa toiseen, jotka ovat tarkoitettu samalle akselimassalle.
- Kaikki kansalliset luokat (F, FIN R, V1600, R-Lite, ym.), kattotuuletusventtiili: Liite J artikla 252.7. Korirakenne, kansallinen lisäys: Yhden tai kahden kattotuuletusventtiilin asentaminen on sallittu. Sääntö noudattaa FIA ryhmä R luokitusmääräyksiä ja on sama kuin R-Liten säännöissä kohta 8.9.
- Rallicross säännöstöä ollaan muokkaamassa luettavampaan muotoon. Tarkoitus ei sinänsä ole muuttaa säännön sisältöä. Säännöstön luonnos pyritään saamaan valmiiksi ennen syksyä ja se annetaan harrastajille kommentoitavaksi.
- R-Lite, sisälokasuojat: Sisälokasuojat saa muuttaa edellyttäen, että iskunvaimentajan kiinnityspaikka säilyy alkuperäisellä paikalla.
- V1600, sytytys: Sääntötekstiä muutetaan siten, että erillistä lahtökierrosrajoitinta ei voida tulkita sallittavaksi
- Jäärata, erikoisliukuesterenkaat: Sääntötekstiä muutetaan siten, että se mahdollistaa nykyisin saatavilla olevat sekä vanhemmat erikoisliukuesterenkaat.
- V1600, passi: Mikäli katsastuksessa havaitaan passissa ilmoitettujen tietojen olevan virheellisiä, voidaan passi mitätöidä tekniikkalajiryhmän toimesta ja autolle tulee hankkia uusi passi normaalin prosessin mukaisesti. Tällöin kilpailijan tulee lisäksi korvata mahdolliset annettujen tietojen tutkimisesta aiheutuneet kulut.
- Jäärata, takasumuvalo: takasumuvalo on sijoitettava taka-akselilinjan takapuolelle. FIA:n teknisen listan numero 19 mukaista sadevaloa suositellaan.
Muut asiat
- Kansallinen luokitus: Muistutetaan kansallisen luokituksen tekijöitä siitä, että luokituksen tekijällä on vastuu tietojen oikeellisuudesta.
- kansallisen luokituksen siirto ryhmästä F ryhmään FIN R 2WD: Ryhmä F luokitus tehdään kevennettynä huomioiden F-ryhmän vapaat säännöt. Siirto toiseen ryhmään on mahdollista tekniikan lajiryhmälle tehtävästä anomuksesta, mutta se edellyttää luokituksen tietojen täydentämistä uuden luokan sääntöjä vastaavaksi.
- Suomenkilpisissä autoissa on ollut ongelmia vuosikatsastuksissa. Muistutetaan Trafin määräyksestä, että mikäli auto on vuosimallia 1984 tai uudempi, niin siinä tulee olla toimiva nopeusmittari. Lisäksi kaikki autot, jotka on ensirekisteröity 1978 tai sen jälkeen, tulee täyttää aikansa päästömääräykset.