Uutiset
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Audi Sport TT Cup käynnistyy viikonloppuna - mukana kaksi suomalaiskuljettajaa
29.4.2015
Audi Sport TT Cup on vuodelle 2015 uusi kansainvälinen kilpa-autoilusarja, joka ajetaan Saksan vakioautojen DTM-sarjan yhteydessä. Audin kilpailuosaston Audi Sportin hallinnoimaan ratasarjaan valittiin talven aikana 165:stä hakijasta 18 nuorta kuljettajalupausta, joukossa suomalaiset Joonas Lappalainen ja Emil Lindholm.
Viime vuonna kotimaisessa Porsche GT3 Cup Trophy Finlandissa yhden osakilpailuvoiton ja kaksi paalupaikkaa ajanut Emil Lindholm odottaa kauden aloitusta innokkaasti. Takana on Audin järjestämiä kunto- ja ajoleirejä sekä myös kahden päivän mittainen mediakoulutustilaisuus Saksassa.
Uuden sarjan kuljettajista Lindholm on iältään nuorimmasta päästä. Hän oli ainoa, joka ei noussut joukkoon vahvan karting- tai formulakokemuksen siivittämänä, ja hän on ainoa, joka ajaa myös rallia.
- Audi on panostanut paljon kouluttamalla meitä ammattimaisesti tulevaisuutta varten muun muassa kunto- ja medialeireillä. Valintani oli hieno asia. Olen yksi joukon vähiten kokeneista kuljettajista. Tiedän, että tarvitsen enemmän kilometrejä alle, siksi kauden ensimmäisiin kilpailuihin lähden hakemaan kokemusta, jotta ajaminen olisi jatkossa luontevampaa.
- Tarkoitukseni on ajaa nousujohteinen sarja, paljon hyviä ja ehjiä kisoja. Parannetaan sijoituksia kauden edetessä, Lindholm toteaa.
Sarjan toinen suomalaiskuski, maaliskuussa vasta 17-vuotias täyttänyt Joonas Lappalainen on kokenut kilpailija. Ura on monen muun tapaan alkanut kartingista, jossa yhden kisan voitto nousee Joonakselle ylitse muiden.
- Ehdottomasti se on vuoden 2012 CIK/FIA Academy Trophyn voitto. Sarjassa oli kolme osakilpailua; Portugalissa, Ranskassa ja Bahrainissa.
Joonas on venähtänyt pituuttakin jo melkoisesti, mittanauha yltää aina 187 senttimetriin. Yksin pituus ei kuitenkaan ollut syynä siihen, että nuorukainen katseli jo muita autourheilulajeja kuin formuloita.
- Ensinnäkin formulapuolella edetessä kustannukset nousevat ihan tähtitieteellisiin, moninkertaisiin summiin. Toisaalta, jos haluaa joskus tienata autourheilulla, helpommin ajopaikan saa muualta kuin formula ykkösistä, Joonas kertoi UrheiluUutiset.comin haastattelussa.
Joonas oli isänsä Samin kanssa jo tutkaillut mahdollisuuksia Volkswagen Scirocco Cupia ajamaan, ja niitä tutkaillessaan silmiin sattui Audin ilmoitus uudesta ratasarjasta. Lappalainen pisti paperinsa vetämään ja Emil Lindholmin tapaan - oli siinä porukassa, jolta riitti hakemuspaperi. Myöhemmin molemmat pojat saivat kutsu Saksaan viikon mittaiselle kuntoleirille, minkä jälkeen valituilla kuljettajilla alkoivat testiajot.
Barcelonan radalla koko 18 kuljettajan porukka pääsi nauttimaan autosta, ajamisesta ja valmentajien vinkeistä kahden päivän ajan. Lindholmilta tosin jäi ensimmäinen päivä väliin, sillä hän ei Saksan rallista ehtinyt Espanjaan niin nopeasti.
- Totutellessa menivät nuo testipäivätkin. Minulla ei ole suurta kokemusta tällaisista autoista, joten varovasti aloittelin. Aika nopeasti kuitenkin pääsin juonesta kiinni, ja oli todella mielenkiintoisaa kuunnella valmentajien vinkkejä ja opastusta ajamiseen, kertoi Joonas.
Audin puolelta valmentajina toimivat nykyäänkin vielä kilpaileva Markus Winkelhock sekä entinen kilpa-ajaja Marco Werner. Lappalainen kertoo testipäivien sujuneen ilman sen suurempaa draamaa.
- Joitain pieniä pyörähdyksiä tuli, mutta ei mitään suurempaa. Olin päättänyt, että ensimmäisellä kerralla on parempi pysyä radalla kuin pilata kaikki ulosajoon. Omat niksinsä etuvetoisella Audilla ajamisessa kuitenkin on, joten kannattaa opetella kunnolla."
Kuten Emil Lindholmkin, myös Joonas Lappalainen käy englanninkielistä koulua, joten vaikeuksia valmentajien kanssa keskustelussa ei liene, mikäli vain saksalaiset osaavat kertoa asiansa oikein.
- Tiedän olevani altavastaaja ensimmäisissä kisoissa, muilla on rutkasti enemmän kokemusta. En anna sen kuitenkaan häiritä omaa tekemistäni, lupaa Lappalainen.
Lähteet:
Emil Lindholmin tiedote/Marko Mäkinen
"Joonas Lappalainen on uuden Audi Sport TT Cupin toinen suomalaisnimi (Urheilu-uutiset.com, ilm. 13.4.)
Kuvat: Audi Sport