Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Rallicross SM 2025 lisämääräys 1. 2WD RX painosääntö ja sallitut polttoaineet
31.3.2025
Crosskart koulutus- ja ajoleiri Kauhajoella 12.4.2025
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin nuorten mukaan innostamista
24.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Rallin ja Rallisprintin rengassääntö kaudesta 2026 eteenpäin
21.3.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 2/25
14.3.2025
Autosuunnistuksen lajiryhmä tiedoittaa 3-2018
11.9.2018
AS-lajiryhmä on lähestynyt viime vuosina arvokilpailuja järjestäneiden seurojen edustajia ja muita AS-aktiiveja koska vuodelle 2019 ei ole tullut kilpailuhakemuksia.
Edellisessä lajipäivässä keskusteltiin kiertävästä arvokilpailumallista ja se sai paikalla olleilta kannatusta.
Lähivuosien aktiivisten kilpailunjärjestäjien määrällä kierto tarkoittaisi seuralle keskimäärin arvokilpailun järjestämistä kahtena vuotena peräkkäin jolloin kolmas olisi lepovuosi. Uudet järjestäjät ja kaikkein pienimmillä resursseilla kilpailuja järjestävät seurat voisivat osallistua kiertoon mahdollisuuksiensa mukaan harvemmallakin välillä.
Kuluvan vuoden arvokilpailusarja on jäämässä viimeiseksi perinteisessä muodossaan AS:n historiassa, elleivät kilpailunjärjestäjät aktivoidu anomaan vuodelle 2019 kilpailuja. Vaihtoehtona on kerrasta poikki -arvokilpailumalli, mikäli edes tälle kilpailulle löytyy tekijä. Lajiryhmä kuitenkin toivoo, ettei tähän malliin tarvitsisi mennä, vaan tarvittavat kilpailunjärjestäjät sarjamuotoiseen arvokilpailuun löytyisivät.
AKK:n hallitus on hyväksynyt kokouksessaan 5.9.2018 vuoden 2019 autosuunnistuksen säännöt. Nämä säännöt sisältävät useita AS-piirien toivomia uudistuksia harrastamisen ja varsinkin kilpailujen järjestämisen helpottamiseksi. Näkyvimmistä muutoksista voidaan nostaa esiin mm. seuraavat:
- Jaksottainen kilpailukortti poistuu säännöistä tarpeettomana
- 1:50 000 kartta poistuu suunnistusosuuksilta
- Tutustumislisenssi laajenee käyttöön kaikkiin luokkiin, myös arvokilpailuissa (tällöin ei tosin ole arvokilpailuissa sarjapistekelpoinen).
- Kilpailijaparin luokitus määräytyy jatkossa kartanlukijan mukaan. Tähän liittyen luokituspisteitä saa 2019 alkaen ainoastaan kartanlukija. Mikäli kuljettajana menestynyt ja luokissa noussut kilpailija haluaa toimia kartanlukijana, voi hän sääntöjen puitteissa anoa muutosta nykyiseen luokitukseensa.
- Kilpailuiden kesto, suositeltavia aikoja lyhennettiin, jolla pyritään rohkaisemaan järjestäjiä helpommin tehtäviin kilpailuihin.
- Autosuunnistuksen toimitsijalisenssivaatimuksia yksinkertaistettiin lajille paremmin sopivaksi. Perustoimitsijalisenssin jälkeen siirrytään suoraan 1.tason päätoimitsijalisenssin.
- Sammutin ja öljynimeytysvarustus lisättiin autosuunnistusautolta vaadittaviin varusteisiin helpottamaan ratamestarien kilpailualueiden lupien hakemista ympäristövaatimusten kiristyessä.
- NEZ- ja SM-luokkien ajaminen samassa kilpailussa, kilpailijan nousupisteet määräytyvät sen mukaan kummassa luokassa kilpailija saa korkeammat nousupisteet. Lisäksi NEZ -kilpailuiden yhteydessä ajettavien kotimaisten luokkien tuomaristossa yksi jäsen voi olla ulkomaalainen, joten kilpailuun riittää yksi tuomaristo. Tämä sääntö on voimassa hallituksen päätöksellä jo tämän syksyn NEZ-osakilpailussa.
Autosuunnistuksen lajiryhmä toivoo, että kentän kuulemisen myötä tulleet sääntömuutokset ovat harrastajien mieleen ja että tämä vaikuttaa positiivisesti kilpailijoiden määrään. Vain tällä tavalla voimme saada myös kilpailuiden määrän kasvuun.
Lisätietoja antaa AS -lajiryhmä ja lajipäällikkö Iiro Palmi iiro.palmi@autourheilu.fi