Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Autosuunnistuksen lajiryhmä tiedoittaa 3-2018
11.9.2018
AS-lajiryhmä on lähestynyt viime vuosina arvokilpailuja järjestäneiden seurojen edustajia ja muita AS-aktiiveja koska vuodelle 2019 ei ole tullut kilpailuhakemuksia.
Edellisessä lajipäivässä keskusteltiin kiertävästä arvokilpailumallista ja se sai paikalla olleilta kannatusta.
Lähivuosien aktiivisten kilpailunjärjestäjien määrällä kierto tarkoittaisi seuralle keskimäärin arvokilpailun järjestämistä kahtena vuotena peräkkäin jolloin kolmas olisi lepovuosi. Uudet järjestäjät ja kaikkein pienimmillä resursseilla kilpailuja järjestävät seurat voisivat osallistua kiertoon mahdollisuuksiensa mukaan harvemmallakin välillä.
Kuluvan vuoden arvokilpailusarja on jäämässä viimeiseksi perinteisessä muodossaan AS:n historiassa, elleivät kilpailunjärjestäjät aktivoidu anomaan vuodelle 2019 kilpailuja. Vaihtoehtona on kerrasta poikki -arvokilpailumalli, mikäli edes tälle kilpailulle löytyy tekijä. Lajiryhmä kuitenkin toivoo, ettei tähän malliin tarvitsisi mennä, vaan tarvittavat kilpailunjärjestäjät sarjamuotoiseen arvokilpailuun löytyisivät.
AKK:n hallitus on hyväksynyt kokouksessaan 5.9.2018 vuoden 2019 autosuunnistuksen säännöt. Nämä säännöt sisältävät useita AS-piirien toivomia uudistuksia harrastamisen ja varsinkin kilpailujen järjestämisen helpottamiseksi. Näkyvimmistä muutoksista voidaan nostaa esiin mm. seuraavat:
- Jaksottainen kilpailukortti poistuu säännöistä tarpeettomana
- 1:50 000 kartta poistuu suunnistusosuuksilta
- Tutustumislisenssi laajenee käyttöön kaikkiin luokkiin, myös arvokilpailuissa (tällöin ei tosin ole arvokilpailuissa sarjapistekelpoinen).
- Kilpailijaparin luokitus määräytyy jatkossa kartanlukijan mukaan. Tähän liittyen luokituspisteitä saa 2019 alkaen ainoastaan kartanlukija. Mikäli kuljettajana menestynyt ja luokissa noussut kilpailija haluaa toimia kartanlukijana, voi hän sääntöjen puitteissa anoa muutosta nykyiseen luokitukseensa.
- Kilpailuiden kesto, suositeltavia aikoja lyhennettiin, jolla pyritään rohkaisemaan järjestäjiä helpommin tehtäviin kilpailuihin.
- Autosuunnistuksen toimitsijalisenssivaatimuksia yksinkertaistettiin lajille paremmin sopivaksi. Perustoimitsijalisenssin jälkeen siirrytään suoraan 1.tason päätoimitsijalisenssin.
- Sammutin ja öljynimeytysvarustus lisättiin autosuunnistusautolta vaadittaviin varusteisiin helpottamaan ratamestarien kilpailualueiden lupien hakemista ympäristövaatimusten kiristyessä.
- NEZ- ja SM-luokkien ajaminen samassa kilpailussa, kilpailijan nousupisteet määräytyvät sen mukaan kummassa luokassa kilpailija saa korkeammat nousupisteet. Lisäksi NEZ -kilpailuiden yhteydessä ajettavien kotimaisten luokkien tuomaristossa yksi jäsen voi olla ulkomaalainen, joten kilpailuun riittää yksi tuomaristo. Tämä sääntö on voimassa hallituksen päätöksellä jo tämän syksyn NEZ-osakilpailussa.
Autosuunnistuksen lajiryhmä toivoo, että kentän kuulemisen myötä tulleet sääntömuutokset ovat harrastajien mieleen ja että tämä vaikuttaa positiivisesti kilpailijoiden määrään. Vain tällä tavalla voimme saada myös kilpailuiden määrän kasvuun.
Lisätietoja antaa AS -lajiryhmä ja lajipäällikkö Iiro Palmi iiro.palmi@autourheilu.fi