Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2-2022
29.3.2022
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2/2022
Tekniikan lajiryhmä piti vuoden toisen kokouksensa. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
- Sääntömuutosesitykset 2023 koskien teknisiä sääntöjä tulee toimittaa tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi 10.4.2022 mennessä. Lajiryhmä käsittelee tulleet esitykset sääntökokouksessaan 23. – 24.4.2022.
- Keskusteltiin historic lajiryhmän esille ottamasta ongelmasta koskien rekisteröityjen autojen turvakehikoita. Traficomin uudistettu asetus ei enää ota huomioon FIA:n säännönmukaisuutta ja näin ollen FIA:n säännön mukaiset kehikot eivät kelpaa muutoskatsastuksissa. Asia on ajankohtainen nimenomaan historic autojen kohdfalla, sillä tämä vaikeuttaa suomikilpisten ralliautojen valmistusta. Tekniikan lajiryhmä tarkistaa vielä tarkemmin asetuksen tekstiä ja tutkii, millä ratkaisuilla voitaisiin täyttää laillisuusvaatimukset. Otetaan tämä ongelma myös esiin seuraavassa yhteispalaverissa Traficomin kanssa.
- Loppuvuodesta 2021 FIA:n Historic komissio julkaisi FIA bulletinin vuodelta 1971, jossa on ollut tarkistetut minimipainot muutamien autojen osalta. Nämä painot koskee autoja vuosilta 1971-1975. Passeissa on vääriä painoja. Tekniikan lajiryhmä toteaa, että auton passin tulee vastata autoja joten passit tulee päivittää bulletinin mukaiselle painolle. Historic lajiryhmä määrittää tavan, jolla haluavat passin päivityksen tehtäväksi.
- Rallicrossiin tullut muutamia sääntömuutosesityksiä koskien Autokrossia ja SRC:tä. Järjestetään ennen sääntökokousta avoin Teams kokous harrastajille. Lajipäällikkö kutsuu koolle.
- Keskusteltiin TCR -rataluokasta, jota on suunniteltu Suomeen tuotavaksi. Ollaan asiasta läheisessä yhteydessä ratalajiryhmään ja otetaan säännöt työn alle, mikäli asia aktivoituu.
- Rallin ryhmän F / Pro F säännöistä on esitetty seuraavat tulkintapyynnöt:
- Saako etunavan ja olka-akselin vaihtaa toiseen ns. aftermarket-osaan, joka on tehdasvalmisteinen ja tarkoitettu kyseiseen automalliin kilpakäyttöön
TLR: Etunavan ja olka-akselin tulee olla toisesta autosta kuten sääntö sanoo.
- Tukivarret, takasilta, takanapa, olka-akseli
TLR: Tukivarsissa ja takapään osissa voidaan säännön mukaan käyttää aftermarket osia
- Kardaanitunnelin takaosan laajennus
TLR: Laajennuksen tekoa ei suoraan määritetä säännössä, mutta taka-akselin tuentaa varten välttämättömät korimuutokset on sallittu. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
- Lokasuojan poistaminen levikkeen alta
TLR: Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Käsitellaan kohta 3.4.5. sääntökokouksessa
- Tarvikeosien materiaaleista on esitetty seuraavat kysymykset koskien V1600 -luokkaa:
TLR: Helmalevikkeessä sallitaan lasikuidusta teollisesti valmistettu osa korvaamaan alkuperäistä muoviosaa olettaen, että ulkomuoto ei muutu
- Muovimateriaalin määritelmä
TLR: Muovin tulee olla seoksen pääaine. Lasikuidussa hartsi luetaan muoviksi. Kuidut ovat tälle muoville tukiainetta, mutta kaikkien tukiaineiden määrä ei saa ylittää hartsin määrää.
- ABS / ajonvakautus V1600
TLR: Jatketaan aiheen selvittämistä. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä