Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Rallicross SM 2025 lisämääräys 1. 2WD RX painosääntö ja sallitut polttoaineet
31.3.2025
Crosskart koulutus- ja ajoleiri Kauhajoella 12.4.2025
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin nuorten mukaan innostamista
24.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Rallin ja Rallisprintin rengassääntö kaudesta 2026 eteenpäin
21.3.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 2/25
14.3.2025
Classic F -luokkaa kokeillaan Historic Rally Trophy -kilpailuiden yhteydessä
7.4.2020
Historic Rally Club Finland on jo pidempään pohtinut, mihin kilpailuista on hävinneet ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautot. Syyksi poissaoloon epäillään sitä, että aika on ajanut näiden vanhojen konstruktioiden ohi eikä niillä viitsitä sitten ajamaan ”muiden jalkoihin”. Moniin näistä autoista on kuitenkin tehty niin suuria muutoksia ettei niistä saa enää järkevästi tehtyä historic-autoja. Tästä ajatuksesta saatiin idea siihen, että mitäpä jos tehtäisiin kokeiluluontoisesti näille autoille ihan oma luokka.
Luokan ajatuksena on sallia F-ryhmän autot tietyin rajoituksin. Suurimpana kohderyhmänä voisi olla 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F - luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri, lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sequentiaali-vaihteistot ovat kiellettyjä. Myös muita rajoituksia mietitään vielä. Perusteena 1995 luokitusrajalle oli se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiliset Trophy-autot kuten esim. Peugeot 106, Citroen AX ja Skoda Favorit tyyppiset autot. Tarkemmat luokan säännöt tullaan julkaisemaan kevään 2020 aikana.
Autot olisi tarkoitus jakaa eri kuutiotilavuusluokkiin seuraavasti: enintään 1400, 1650 ja 2250cm3. Luokat olisi tarkoitus toteuttaa myös erikseen yleisen- ja juniori-luokkien kuljettajille. Lisäksi luokka tullaan toteuttamaan kansallisten rallien kevennetyillä auton turvavaruste vaatimuksilla. Näihin kuuluu FIA-hyväksyttyjen, mutta vanhentuneiden hyvässä kunnossa olevien turvavöiden ja istuimien hyväksyminen.
Luokka on siis tarkoitus toteuttaa kokeiluluonteisesti jo tänä vuonna ainakin osassa loppuvuoden HRT-osakilpailuita. Mikäli luokka herättää kiinnostusta, tulevaisuudessa luokka voisi toimia HRT-sarjan lisäluokkana ja luokka pyritään toteuttamaan Classic F-sarjana kaikissa HRT-osakilpailuissa 2021.
Lisätiedot:
Rallin Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977
Tekniikan Lajiryhmän pj. Janne Levänen, janne.levanen1@gmail.com, 040-511 3055