Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Digitaalisen rallicrossin ja crosskartin SM-taistoa nähtiin Joensuun SM-viikolla
3.2.2020
Joensuun SM-viikolla 31.1.-2.2.2020 kilpailtiin ensimmäistä kertaa SM-tasolla sekä digitaalisessa rallicrossissa että crosskartin talvisarjassa. Digitaalisen rallicrossin suomenmestariksi ajoi kuopiolainen Tommi Hallman ja crosskartin voiton vei nimiinsä pitkänlinjan autourheilija Kai Eklund.
Lauantai-iltana kilpailtu digitaalisen rallicrossin finaali näytettiin suorana tv-lähetyksenä Ylellä, joka nostatti kisatunnelmaa sekä loi oman jännityksensä myös kuljettajille. Hurjasti viime vuosina suosiotaan kasvattaneessa lajissa nähtiin mukana myös sellaisia kuljettajia, jotka ovat menestyneet rallicrossissa oikeilla autoilla. Tuore suomenmestari Tommi Hallman on yksi näistä.
- Tosi hyvät fiilikset voitosta, paljon tehtiin töitä tämän eteen. Kisatunnelma livelähetyksineen toi oikean kilpailun tuntua, mikä oli positiivinen asia. Tämä laji antaa hyvää tukea oikeilla autoilla ajamiseen sekä tietysti toisinpäin, kokemusta kilpailemiseen saa molemmista. Seuraavaksi virtuaalisella puolella tähtäin on syksyn rallicrossin MM-sarja, Hallman suunnittelee.
SM-viikolla crosskartilla kilpaillut rallicrosskuljettaja Niclas Grönholm ei ole vielä tutustunut digitaalisen autourheilun saloihin.
- Mielestäni on hieno juttu, että niillä ajetaan, mutta itsellä ei ole laisinkaan kokemusta simulaattoreista. Ne ovat kuulemma nykyisin melko todentuntuisia, niin pitäisi varmaan joskus kokeilla. Kyllähän siltä puolen on tullut kuljettajia ihan oikeisiin autourheilun lajeihin hyvällä menestyksellä, joten sieltä nuoret voi saada hyvän pohjan kilpailemiseen, Grönholm pohtii.
Crosskart-kilpailu kiinnosti yleisöä
SM-viikon yleisön suosikki lajiksi ainakin paikalla olleen yleisömäärän perusteella nousi sunnuntaina ajettu crosskart-talvisarjan avausosakilpailu. Tämä on monelle koko perheen harrastus, sillä ajamisen voi aloittaa jo kuusi vuotiaana pienimmästä luokasta.
Kiinnostavin nimi kilpailussa oli rallicrossin MM-sarjasta tuttu Niclas Grönholm.
- Meillä on ollut itsellä muutamia crosskartteja, joilla on ajettu silloin tällöin. Tähän kilpailuun saatiin auto hyvällä diilillä, niin totta kai lähdettiin kokeilemaan. Hieno tapahtuma ja yleisökin on löytänyt paikalle, tuumaili Grönholm ennen kilpailua.
Ensimmäisessä lähdössä sattunut pyörähdys vei Grönholmin mahdollisuudet kärkitaistoon, mutta toisella ja kolmannella vedolla vauhti riitti molemmissa kuuden nopeimman joukkoon. Loppupisteissä päivän sijoitus oli kahdeksas.
Kilpailun voittoon ajoi aikoinaan itsekin tätä lajia Suomeen tuomassa ollut Kai Eklund. Useamman vuoden tauon jälkeen uudella autolla kilpailemaan tullut konkari oli varmassa vireessä.
- Tänään tasaisuus oli menestyksen salaisuus. Ennakkoon ajateltuna nopeimmat kuljettajat sortuivat virheisiin varsinkin ensimmäisellä kierroksella, kun itse taas ajoin virheittä ja nostin vauhtia pikkuhiljaa. Ennen kilpailua laskeskelin, että tasaisella ajolla ollaan kärkipäässä ja sehän riitti hyvin, tyytyväinen voittaja kertoi kilpailun jälkeen.
Kuva: Timo Louhelainen / AKK