Uutiset
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Digital Racing eSM -finaalitaisto huipentuu Jyväskylässä - kenestä kruunataan suomenmestari 2020?
5.8.2020
Digitaalisen rata-autoilun SM-sarjan jännittävä loppunäytös mitellään 8.8. Jyväskylässä. Suomen 20 parasta digiracing eSM -kuljettajaa iskevät yhteen Lutakon satamassa järjestettävässä digitaalisen autourheilun superpäivässä, Neste Rally Finland eChallengessa.
AKK:n ja FiSRA:n järjestämä Digital Racing eSM -karsintasarja keräsi osallistujalistalleen keväällä ennätykselliset 185 kuljettajaa, joten yksikään finaalipaikka ei ole tullut helpolla. Tänä vuonna historiallisen suosittu sarja ajetaan iRacing-simulaattorilla, ja kuljettajien alla hyrrää virtuaalinen Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR. Finaalipäivänä 8.8. kisaradoiksi ovat valikoituneet legendaariset Mount Panorama Circuit ja Road America.
Finaalin lähtöasetelmat erityisen mielenkiintoiseksi tekee perinteisten autourheilukuljettajien nousu eSports-ammattilaisten tasavertaisiksi haastajiksi. Esimerkiksi karsintasarjassa 2. sijoittuneen rata-autoilun monilahjakkuuden, Joonas Lappalaisen, nimi kannattaa laittaa ennen päätösosakilpailua tarkasti mieleen.
- Perinteisen autourheilun lisäksi vasta viime joulukuusta asti olen harrastanut Esporttia tavoitteellisemmin. Siinä suhteessa takaa-ajoasemassa ollaan, mutta se on mieluinen paikka, kuten karsintasarjassa huomattiin. Rehellisyyden nimissä olikin pienoinen yllätys, että karsintasarjassa rahkeet riittivät noin korkealle. Toisaalta myös muutama isompi virhe tuli tehtyä matkan varrella, joten hampaankoloonkin vielä jäi, Lappalainen kertoo ja haastaa kilpakumppaneitaan.
Finalistit esittelyssä
1. Matti Kaidesoja – hymyilevä lapualainen; Suomen mestari 2018 ja 2019
2. Tuomas Tähtelä – Joensuun hurja, viime vuoden pronssimitalisti, MM-sarjassa toista vuotta; todella nopea*
3. Kim Eriksson – monipuolinen ralli- ja ratamies, kaksinkertainen pronssimitalisti*
4. Pekka Tuomainen – raudankova kotikaupungin kasvatti, ei vähästä hätkähdä, suorittaa kovalla tasolla*
5. Tomi Katila – paluun lajin pariin tehnyt takavuosien yllättäjä, noussut takaisin kärkitaisteluihin todella nopeasti*
6. Aleksi Elomaa – simumaailman rokkistara, porukan kokenein kuljettaja, vuoden 2016 Suomen mestari
7. Joonas Lappalainen – autourheilun monilahjakkuus, ajoi todella ennakkoluulottomasti karsintasarjassa
8. Matias Vitikainen – "Simpeleen Schumacher", nousi 2019 toden teolla kansan huulille; huippunopea ja herkkävireinen
9. Valtteri Alander – konsolipuolen kasvatti, joka teki 2018 läpimurtonsa; nykyinen MM-sarjan kuski Porista
10. Antti Ahola – omaa erinomaisen kilpailukokemuksen, todella vaikea pala purtavaksi taisteluissa
11. Matti Sipilä – nuori kaveri, joka tekee kovasti töitä ja on löytänyt tasaisen tahdin; nimi korvan taakse
12. Martti Pietilä – entinen MM-sarjan kuljettaja, todellinen konkari, jolta ei taitoa ja kovuutta puutu
13. Miika Haapanen – tamperelainen karting-ässä ja huippulahjakas virtuaalikuski, 2017 hopeamitalisti
14. Teemu Suninen – Esports-debyytti 2017, karsintasarjassa hyvässä tahdissa tänäkin vuonna
15. Antti Terho – erittäin ammattimainen ja nöyrä työntekijä, ei pidä itsestään meteliä, mutta suorittaa piinkovasti
16. Jesse Telkkälä – räväkkä ja persoonallinen kuljettaja Jyväskylästä, jolla on ehdottomasti potentiaalia huipulle
17. Dani Korpi – huippuosaava insinööri ja huippunopea kuljettaja; herkkävireinen mutta mahdollisuuksia kärkikymmenikköön
18. Ilkka Kattilakoski – pohjolan poika ja endurance-ekspertti, joka ei virheisiin sorru; kaksijakoinen karsintasarja, alussa meni todella kovaa
19. Antti Pihlaja – "Lamma" on todella kokenut GT-kuljettaja, kova taistelija, joka tuntuu löytyvän finaalista vuodesta toiseen; erittäin nälkäinen menestymään
20. Teemu Toikka – "koko kansan Teemu" on jo vuosia ollut yleisön lempilapsi, ja nostanut tasoaan jatkuvasti; suosittu kaveri
*karsintasarjan osakilpailuvoittaja
Kaidesoja jahtaa 3. peräkkäistä mestaruuttaan, haastajat hengittävät niskaan
Viimeiset kaksi kautta ovat olleet digitaalisen rata-ajon hallitsevan suomenmestarin Matti Kaidesojan kultajuhlaa. Kaidesojan vauhti kilpakumppaneihinsa nähden on tänä vuonna vielä mielenkiintoinen arvoitus, sillä edellisen vuoden mestari saa voittonsa ansiosta suoran paikan seuraavan vuoden finaaliin.
- Mestaruutta tietenkin lähdetään jälleen yrittämään, mutta ei mitenkään väkisin. Karsintasarjasta pois jäänti on ollut ihan tarkoituksellista. Viikonlopun finaalissa tärkeintä on pitää hauskaa, vaatimaton Kaidesoja naurahtaa pilke silmäkulmassa.
Lappalaisen lisäksi kivikovan vastuksen antavat karsintasarjan osakilpailuvoittajat Tähtelä, Eriksson, Tuomainen ja Katila. Perinteisen autourheilun puolelta seurata kannattaa myös yllätysvalmista menestyjäkandidaattia, MM-rallikuljettaja Teemu Sunista.
Suninen ei suinkaan ole noviisi digisarjassa, vaan kokemusta löytyy vuodesta 2017.
- Ensimmäisenä eSM-vuotenani en rallikiireiden takia pystynyt ajamaan kokonaista sarjaa, mutta hengessä olin täysillä mukana, muun muassa majoittamalla finaalipäivänä puolet tiimistä kotonani, naapurissa kun oltiin. Tänä vuonna on ollut paremmin aikaa ja finaali kutsui; onnistuin ajamaan Snettertonin kisassa kolmanneksi ja mikä positiivisinta, vauhtia on saatu kasvatettua lähes kärjen tuntumaan.
- Liikaa ei ole ollut aikaa treenata, saati hienosäätää autoa lauantaille, mutta toivotaan hyvän kilpailurutiinin auttavan. Tapahtumapäivä on minulle harvinaista herkkua, kun voin samana päivänä kilpailla sekä Digital Racing eSM -kisassa että eWRC-kisassa. Otetaan rennosti, pidetään hauskaa ja toivotaan että yleisö saa hyvää viihdettä, Suninen taustoittaa ja hehkuttaa tulevaa.
Finaalin viidelle parhaalle on jaossa yhteensä 5 000 euron palkintopotti, josta voittaja kuittaa itselleen 2500 €. Palkinnot mahdollistavat sarjan yhteistyökumppanit Webasto ja Decens Oy.
Katso lopullinen pistetilanne karsintasarjan jälkeen ennen finaalia »
Digiautourheiluherkkua koko kisapäivä – seuraa finaalia suorana Yle Areenassa 8.8.
Yle Areena lähettää koko Digital Racing eSM -sarjan finaalipäivän aina aika-ajoista lähtien. Kisastudio seuraa tiiviisti tilanteita ja tunnelmia ammattiselostajien johdolla aina aamupäivästä iltaan. Kilpailut näkyvät myös suoratoistopalvelu Twitchin kautta Ylen e-urheilu -kanavalla, jossa lähetyksiä pääsee myös kommentoimaan livenä.
Digitaalisen rata-autoilun SM -finaalipäivän aikataulu:
Klo 10.00-12.30: vapaat harjoitukset
Klo 12.45-14.15: aika-ajot
Klo 15.30-16.15: semifinaali
Klo 17.15-18.15: finaali
Klo 18.15-18.30: palkintoseremoniat
Klo 18.30-18.45: haastattelut
Hyppää Yle Areenan lähetykseen »
Digital Racing eSM 2020 -sarjan lisätietoja löydät täältä »
Lue lisää Neste Rally Finland eChallenge -tapahtumapäivästä täältä »
Tietäjät tietää: Kuka nappaa paalupaikan – aika-ajo pitää kilpailijat sekä katsojat jännityksessä loppuun saakka
Finaalipäivän kaksiosainen aika-ajo tulee säilyttämään jännitysmomentin loppuun saakka, sillä ensimmäisessä vaiheessa jokaisella on ensin 30 minuuttia aikaa kellottaa vapaasti itselleen mahdollisimman kova aika. Tämän jälkeen kymmenen nopeinta jatkavat toiseen vaiheeseen, jossa heistä jokainen pääsee ajamaan vielä kaksi yksittäistä kierrosta. 10 parhaan ulkopuolelle jääneet kuljettajat sijoitetaan lähtöruudukon paikoille 11-20 ensimmäisen vaiheen aikojen mukaan.
Toinen vaihe siis muuttaa pelin hengen, ratkoen 10 nopeimman kuljettajan lähtöpaikat semifinaaliin, ennen illan lopullista multihuipentumaa. Siinä kellotettavat kierrokset ajetaan yksitellen, jokainen kuljettaja vuorollaan, yksi kierros kerrallaan; hitaimmasta kuljettajasta aloittaen. Kun ensimmäinen kierros on tullut jokaisen kuljettajan osalta päätökseen, tehdään aikatarkistus ja edellisen kierroksen hitaimman ajan kelloon jättänyt aloittaa viimeisen ajoringin – näin ollen sen hetken nopeimman kuljettajan ajosuoritusta päästään seuraamaan viimeisenä.