Uutiset
Drift SM 2024 - sarjasääntöihin on julkaistu lisämääräys 2
17.7.2024
F-Cupin kilpailukalenteri 2025 – Viisi osakilpailua, kaksi talvella ja kolme kesällä
17.7.2024
Haetaan kolmea Historic Rally Trophy-osakilpailujärjestäjää kaudelle 2025
17.7.2024
Flying Finn maailmalla: Tommi Hallman Skotlannissa
10.7.2024
Rallicross ja crosskart -järjestäjien hakuaikaa jatketaan 16.8.2024 asti
9.7.2024
AKK haluaa nostaa esiin maailmalla menestyviä suomalaisia autourheilijoita
9.7.2024
FIA:n WRC-sarjan uusi monivuotinen Womens´s Programme -valmennusohjelma nuorille naisautourheilijoille – haku käynnissä nyt!
8.7.2024
Ralli SM rengasmäärät kaudelle 2025
8.7.2024
Päätoimitsijalisenssin haltija! Lunasta henkilökohtainen rallipassisi Secto Rally Finland 2024 -tapahtumaan!
5.7.2024
JM SM Liiga 2024 ajetaan yhteensä 30 joukkueella, asetus ja joukkueiden kilpailunumerot julkaistu
4.7.2024
Euroopan huiput kilpailevat pienoisautoilumestaruuksista Laihialla
27.2.2015
Laihialla järjestetään pienoisautoilun ura-autojen euroopanmestaruuskilpailut 11.-15.3.2015. Viiden kilpailupäivän aikana toisistaan mittaa ottaa kolmisenkymmentä maanosamme parasta kuljettajaa kolmessa eri EM-luokassa.
Pienoisautoilun ura-autojen EM-kilpailut järjestetään joka vuosi. Kilpailun järjestäjänä toimiva Laihian Urheiluautoilijat on isännöinyt lajin EM-kilpailua kaksi kertaa aiemmin ja MM-tittelistä Laihialla kilpailtiin viime vuonna. Laihiaa voidaankin hyvällä syyllä pitää ura-autoilun kotimaisena ja jopa pohjoismaisena keskipisteenä, onhan lähes kaikki Suomessa 2000-luvulla pidetyt kansainväliset ura-autokilpailut järjestetty siellä.
Mies nyt järjestettävän EM-kilpailun, ja myös niiden aiempien kilpailuiden, takana on Vuoden Toimitsijaksi viime vuonna valittu Atte Hietalahti. Hietalahti on ollut tekemässä kaikkia Suomessa tällä vuosituhannella ajettuja ura-autojen arvokilpailuja. Mukana ovat yhdet MM-kisat, kahdet PM-kisat, kahdet EM-kisat, kuudet SM-kisat ja kansallisia kilpailuja sellainen määrä, että niitä mies ei ole laskenut. Suomessa ajetut kansainväliset kilpailut on maailmalla arvostettu parhaiden kisojen kastiin.
- Suomessa ollaan hyviä kun puhutaan kisojen järjestämisestä. Meihin luotetaan kaikissa tilanteissa. Kun joku asia sovitaan, se myös pidetään. Meillä ei muutella sääntöjä enää paikan päällä, linjaa Hietalahti.
Suomalaisen pienoisautoilun saldo on viime aikoina ollut vaikuttava. Viime vuodelta suomalaiskuljettajilla on puolustettavanaan Juha Yli-Sipolan tuomat kaksi EM-kultaa. Vuoden pienoisautoilijaksi viime vuonna valittu Yli-Sipola voitti myös lajin MM-hopeaa. Tänä vuonna iisalmelainen on jo ehtinyt saavuttaa kaksi PM-kultaa, joten nälkää on varmasti myös EM-radalle. Lajin kuninkuusluokan eli G7-luokan pohjoismaiden mestari vuosimallia 2015, kotiradallaan ajava Jyri-Ville Pouttu, haluaa varmasti viedä nimiinsä myös luokan maanosan mestaruuden.
Kilpailussa ajettavat ura-autot ajavat kahdeksanuraista rataa. Auton kulkua säädetään ohjaimesta ja ura vie auton oikeaan suuntaan. Ura-autojen huippunopeus on uskomattomat 150 km/h, ja kiihtyvyys nollasta sataan nopeampi kuin F1-autolla. Kyseessä on siis täysveristä autourheilua kaikkine säätöineen, huipputekniikoineen ja huoltoineen.
Kilpailutapahtuma on kaikille avoin. Tapahtumia voi myös seurata suorana myös Internetissä kilpailun kotisivuilta. Kattavat kilpailun englanninkieliset kotisivut löytyvät osoitteesta www.lmrc.fi/lmrc/EC2015/ ja kilpailun aikataulu on ladattavissa tästä: http://www.lmrc.fi/EC2015/pdf/EC_2015_schedule.pdf.