Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Hallituksen kuulumisia - huhtikuu 2024
8.4.2024
Hallitus kokoontui huhtikuun kokoukseen Kellokukantielle. Kokouksessa oli merkittävässä roolissa urheiluvaliokunnan käsittelemien asioiden läpikäynti.
Urheiluvaliokunta
Urheiluvaliokunnan roolina on toimia lajiryhmien valmistelemien asioiden osalta esikäsittelevänä ja muun muassa lajien välisen arvioinnin varmistavana toimielimenä ennen asioiden viemistä hallituksen käsittelyyn. Hallitus käsitteli lajiryhmien pöytäkirjat ja esitykset urheiluvaliokunnan 20.3.2024 pidetyn kokouksen esikäsittelyn pohjalta.
Urheiluvaliokunnan kokoonpanoon kuuluu liiton lajipäälliköt, pääsihteeri Anssi Kannas, toimitusjohtaja Kimmo Vainio (1.7.2024 alkaen) sekä hallituksen toinen varapuheenjohtaja Tomi Jääskeläinen, joka toimii myös urheiluvaliokunnan puheenjohtajana.
Hallitus käsitteli urheiluvaliokunnan käsittelyn pohjalta seuraavia lajiasioita. Sääntömuutokset ja -tarkennukset sekä hyväksytyt sarjasäännöt julkaistaan kokonaisuudessaan erikseen liiton verkkosivuilla.
Digitaalisessa autourheilussa järjestetään Secto Rally Finland -kilpailun aikana myös Digital Racing eSM finaalikilpailu livenä. Finaalia ennen on kevään aikana kolme eri karsintakilpailua.
Kartingin osalta hyväksyttiin kaudelle 2024 lajiryhmän tekemä esitys ottaa käyttöön FIA:n WET RACE -sääntömalli. WET RACE sääntö mahdollistaa kilpailijoiden valita itse sade- tai kuivankelin renkaat kilpailun osaan Wet Race -kyltin ollessa esillä lähdön järjestelyalueen portilla. Mikäli kilpailun johto katsoo, että kilpailijan valitsema rengas on väärä ja auto on liian hidas tai vaaraksi muille, voidaan kuljettaja liputtaa pois radalta tekniikkalipulla. Tarvittaessa voidaan kilpailukohtaisesti määrittää kilpailun säännöissä, että kilpailujohtajalla on oikeus määrätä sadekelin renkaat, erityisesti pienten luokkien alue- ja harjoituskilpailuissa.
Jokamiehenluokan esityksen pohjalta muutetaan lajisääntöjen kohtaan 10.5 Turvavarusteet kaudelle 2024 sanamuotoja liittyen auton etupään suojaukseen ja koriin liittyen. Etupään suojausta koskeva sääntö pysyy ennallaan ja kaikki nykyiset etupään suojaukset ovat edelleen sallittuja. Sääntökirjaan sanallisten tarkennuksien lisäksi lisätään autojen merkkilistaukseen Skoda ja Jalta sekä tarkennuksena tieto siitä, että etupään suojaus ei ole pakollinen kilpa-autoihin, joiden vetotapa on muutettu takamoottoriseksi.
Lajisääntöjen kohtaan 10.3. Kori tarkennetaan takaovia koskeva lisäys. Näin ollen auton korin ulkomuodon tulee säilyä alkuperäisenä lukuun ottamatta myös takaovia.
Myös jokamiehenluokanistuimia koskeva sääntömuutos hyväksyttiin kaudelle 2024. Sääntömuutoksen perusteena on varmistaa auton turvallisuutta myös istuinten osalta. Istuimen tulee olla rakenteeltaan ja verhoilultaan ehjä ja sen voi korjata verhoilua vastaavalla materiaalilla tai nahalla.
Jokamiehenluokan sääntöihin hyväksyttiin lisättäväksi takaisin painoluokka 1350 cm3 630 kg.
Hallitus vahvisti Jäärata SM 2024 sarjatulokset.
Offroad SM-/CUP-sarjasäännöt hyväksyttiin.
Pienoisautoilun lajiryhmän puheenjohtajaksi hyväksyttiin lajiryhmän tekemän esityksen perusteella Anna Borg, joka aikaisemmin lajiryhmän varapuheenjohtajana. Lajiryhmän aikaisempi puheenjohtaja jatkaa lajiryhmän jäsenenä.
Hallitus hyväksyi lajiryhmän esittämät pienoisautoilun SM sarjasäännöt; M2-10 ja M4-10, LSOR, R8, M8 ja M8e sekä LS5. Lisäksi hallitus hyväksyi lajiryhmän esityksen ROA-autojen SM-sarjasääntöihin esitetystä muutoksesta, jolloin loppupisteisiin lasketaan järjestetyt kilpailut -1, paitsi mikäli kilpailuja on kolme tai vähemmän, jolloin lasketaan kaikki kilpailut.
Muiden käsiteltyjen lajien osalta ei hallitukselle ollut tullut esityksiä ja hallitus merkitsi pöytäkirjat tiedoksi.
Kouluttajaoikeuksia
Hallitus hyväksyi alueiden aluevaltuustojen esittämistä kouluttajaoikeuksista:
Alue 6: Matti Jukarainen, päätoimitsijakouluttajaoikeus (nopeus)
Alue 7: Erkki Keskinen, päätoimitsijakouluttajaoikeus (nopeus)
Alue 8: Matti Jukarainen, päätoimitsijakouluttajaoikeus (nopeus)
Liittovaltuuston kevätkokous huhtikuussa
Liittovaltuutetuille järjestetään kokousta edeltävänä päivänä AKK:n viestintäpäällikkö Katja Lindmanin vetämä viestintää koskeva työpaja. Työpajan tavoitteena on kerätä valtuutettujen näkemyksiä liiton ja alueen viestinnästä sekä mahdollisista kehityskohteista.
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
Hallitus käsitteli FIA HTP -passien kansallisia käytänteitä historic lajiryhmältä pyytämäänsä lausunnon ja Historic Rally Club Finlandin ja Historic Race Finlandin AKK:n hallitukselle tekemään vetoomuksen pohjalta. Hallitus päätti lajiryhmän esitykseen pohjautuen FIA HTP -passien kansallisesta voimassaolon lisäajasta, joka on toistaiseksi voimassa oleva. Käytännössä jatkossa 1.5.2024 alkaen FIA HTP -passi on kansallisesti voimassa passin kansainvälisen voimassaolon päättymisen jälkeen. Kansainvälisissä kilpailuissa autoilta edellytetään kansainvälisesti voimassa olevaa FIA HTP -passia (voimassaoloaika merkittynä FIA HTP -passiin).
Mikäli FIA HTP -passin uusimista haetaan, se tulee tehdä FIA HTP -passin varsinaisena kansainvälisenä voimassaoloaikana. Mikäli FIA HTP -passin uusimista haetaan sen varsinaisen kansainvälisen voimassaoloajankohdan jälkeen, on kyseessä uusi FIA HTP -passihakemus,
jossa toteutetaan uuden FIA HTP -passin voimassa olevaa hinnoittelua. Uusien FIA HTP -passien hakemukset toteutetaan normaalin passitusprosessin ja voimassa olevan hinnoittelun mukaisesti. Asiaa seurataan ja tarvittaessa tarkennetaan kansallisen toimintamallin osalta.
Uusia jäseniä liittoon
Finndrift Oy on hyväksytty liiton kilpailuja järjestäväksi kannatusjäseneksi
Drift Madness Track ry on hyväksytty liiton varsinaiseksi jäseneksi
Dirty Racing Finland ry on hyväksytty liiton varsinaiseksi jäseneksi
Kokouskalenteri vuodelle 2024
AKK-Motorsport ry:n hallituksen kokouskalenteri
25.4.2024
13.6.2024
29.8.2024
10.10.2024
28.11.2024
Liittovaltuuston kokouskalenteri
27.4.2024 Liittovaltuuston kevätkokous, Tampere
2.11.2024 Liittovaltuuston syyskokous, Joensuu
Yhteystiedot

Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi