Uutiset
RallyX -Euroopan mestaruussarjan osakilpailu KymiRingiin kesäkuussa 2025
23.12.2024
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Huomasitko jekut? Näin AKK:n somekanavilla yritettiin juksata aprillipäivänä
2.4.2019
Huhtikuun ensimmäisenä päivänä vietettiin jälleen perinteisesti aprillipäivää. Päivä huomioitiin myös AKK:n somekanavissa toinen toistaan erikoisimmilla uutisilla.
Ralli SM: Nelipaikkaiset kilpa-autot
Ralli SM -sarjassa nähdään mielenkiintoinen uudistus jo kesäkauden avauskilpailussa toukokuussa, kun kaikissa SM-luokkiin osallistuvissa ralliautoissa tulee olla neljä istumapaikkaa.
Taakse sijoitettavat kaksi lisäpaikkaa tullaan täyttämään niin, että toinen on aina varattu tuomariston edustajalle ja toinen kuljettajan/tiimin vapaaseen käyttöön. Näin ollen paikan voi hyödyntää esimerkiksi VIP-kyydityksiin tai mekaanikon kuljettamiseen.
"Rallista tulee nyt entistä yhteisöllisempi laji ja myös yleisöllä on nyt huikea mahdollisuus päästä kotimaisten kärkikuskien kilpakyytiin korvausta vastaan. Toki kuskien paine nyt hieman kasvaa, sillä sääntöjä tarkkaillaan herkeämättä takapenkiltä käsin. Voihan siinä jotain huutelua tietysti syntyä. Uskoisin kuitenkin, että otamme tässä huikean etulyöntiasetelman verratessa kansainväliseen kilpailukykyyn", järjestäjiä lähellä oleva taho kommentoi.
Rallicross SM: Autoista kolmipyöräisiä
Rallicrossin SM-sarjaan on tänään hyväksytty uusi sääntömuutos, jonka myötä kaikissa luokissa siirrytään kolmipyöräisiin kilpa-autoihin.
Muutos tuo varsinkin kuljettajille ja tiimeille merkittävän edun, sillä renkaita ei tarvitse käyttää niin montaa kauden aikana.
Lisäksi autojen kääntyvä ja vetovoiman tuottava akseli sijoitetaan taakse, jolloin ajamisesta tulee haastavampaa ja nykykuskienkin on opetelteva uusi tekniikka.
Kuljettajat ovat olleet uudistuksesta pääosin innoissaan. Haastatteluun saimme Himo K. Rossin, joka aikoo entisöidä ja muutoskorjata legendaarisen Messerchmitt KR -menopelin itselleen.
"Siitä vaan pyrstö heilumaan, mitäpä sitä sen enempää jännittämään. Toki varmaan hitsipillit vinkuvat nyt kahta kauheammin talleissa ja isäntiä/emäntiä ei näy ennen toukokuun loppua kotona, mutta elämä on laiffii. Ja kun ei mene niin paljon renkaita, niin jää kumia kotikäyttöönkin", Rossi vinkkaa.
Rallisprint SM: Kaikki ajopinnat kaikissa osakilpailuissa
Rallisprintin SM-sarja uudistuu merkittävällä tavalla jo loppukauden 2019 kisoihin. Jo seuraavassa osakilpailussa ajetaan sekä soralla, asfaltilla että lumella.
Uudistuksen myötä sarjalle on hankittu oma asfalttikalusto sekä lumetuskoneisto, joten SM-kuskien taidot pystytään mittaamaan kaikilla pinnoilla yhtäaikaa säästä ja muista olosuhteista riippumatta.
Kuskit saavat valita ajavatko vetonsa sora-, asfaltti- vai piikkirenkailla, joten rengasruletti tuonee spektaakkelimaista viihdettä yleisön ihasteltavaksi.
Myös täysin uusi sekarengastus on sallittu eli esimerkiksi jokainen auton neljästä renkaasta voi olla tarkoitettu eri pinnalle.
Uudistusta on hehkutettu turuilla ja toreilla maasta taivaisiin.
"Meiltä lähtee nyt koko kylä sprinttiin! Yhteishenki on ennenkokematon. Seuraavat viikot menevät siinä, että kerätään kyläläisten autot yhteen ja aletaan hitsaamaan putkia ja puskureita. Tavoite on, että jos ei mitään voiteta, niin ainakin naapurikyläläiset piestään jälkibileissä".
Karting SM: Ratit pois - tilalle joystickit
Kartingin SM-sarjassa kokeillaan tulevalla kaudella uraauurtavaa uutta ohjausmenetelmää, kun perinteiset (ja semisti ehkä tylsät) ratit jäävät historiaan. Jatkossa karting-autoja ohjataan pelimaailmastakin tutuilla joystickeillä.
Joystickin suurimmaksi eduksi on kaavailtu toisen käden vapautumista mm. yleisön tervehtimiseen tai suuntamerkin näyttämiseen takana tuleville kuljettajille.
Kättä vois myös vaihtaa milloin vain ajon aikana, joten rasitus ei ole vain yksipuoleista. Samalla käsien ja käsivarsien lihakset kehittyvät sekä tasapainoaistin oletetaan paranevan entisestään.
Uutinen on tuoreeltaan herättänyt valtavaa innostusta muun muassa SM-sarjan kestofaniksi itseään tituleeraavan Kari Tingin kauden ennakkospekulaatioissa.
"Uskon, että nuoret odottavat tätä innolla. Onhan se nyt järjettömän siistiä olla vähän niin kuin hävittäjälentäjä pyörien päällä. Ja kyllä minä ainakin siellä radan laidalla odotan, että morjenstellaan nyt sitten kuskien kanssa puolin ja toisin vähintään joka kierroksella. Jos joku rohkea kuski ottaa vähän leveämmän ajolinjan, niin kyllä minä lupaan yläfemmatkin heittää jo Vihdin kisasta alkaen", Ting lupaa ja lähtee virittäytymään toukokuun lopulla alkavaan SM-sarjaan.
Drifting SM: Kilpa-autoista etuvetoisia
Driftingin SM-sarjaan on hyväksytty tänään uusi sääntömuutos, joka tarkoittaa lähes koko kilpailukaluston uusimista. Tällä kaudella kaikkien autojen on oltava etuvetoisia.
Uudistuksella halutaan lisätä lajin haastavuutta sekä tuoda uusia taidonnäytteitä kuskien opeteltavaksi ja yleisön ihailtavaksi.
Sääntömuutos on tuonut myös lisää täysin uusia harrastajia. Yksi heistä on Vino K. Oppa.
"Kyllähän nyt nähdään, että miten sitä autoa sitten oikeasti viedään vai viedäänkö ollenkaan. Yhtään en tiedä, miten sitä etuvetoista pitää paiskoa, että sen johonkin luisuun saisi, mutta jäätävä yrkkä vaan päälle ja baanalle. Eikös se joku joskus jossain sanonut, että vähän ylikovaa, niin kääntyilee. Sillä mennään", Oppa naulaa itsevarmasti.
RATA-SM: Uusi numerointijärjestelmä
RATA-SM-sarjassa otetaan tällä kaudella uusi kilpa-autojen numerointijärjestelmä käyttöön.
Uudessa järjestelmässä kilpa-autoihin on asennettava kattoluukku, jonka kautta kuljettajan apulainen pystyy pitämään 50 cm x 50 cm kokoista numerokylttiä auton ulkopuolella jokaisen kilpailutapahtuman läpi.
Uudella idealla on tarkoitus palvella paremmin sekä kuljettajia, tiimejä kuin yleisöäkin.
Uudistus lisännee ilmanvastusta jonkin verran, mutta tiimit saavatkin kylttien muotoilussa vapauden hyödyntää lisääntyvää donwforcea. Apukuski on varustettava kuljettajan tapaan vaadituilla ajo- sekä suojavarusteilla, mutta sadekelillä esimerkiksi myös kurahaalarit ovat suotavia.
Flying Finn Academy: Lentoautomaajoukkue
Flying Finn Academyyn on tänään perustettu uusi valmennusryhmä, kun lentoautomaajoukkue aloittaa toimintansa.
Kyseessä on tiettävästi maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen hanke ja sille odotetaan valtavaa menestysbuumia.
Näin valintaansa maajoukkueeseen kommentoi ensimmäisten joukossa valituksi tullut 54-vuotias, virkalentäjänä aiemmin kunnostautunut Aimo P. Ropelli:
"Kyllähän tässä ollaan kuin pikkupoikia, kun kuulin, että tähän uuteen maajoukkueeseen pääsin. Nyt elämälläni on täysin uusi suunta ja tarkoitus. Uudet lentoautot ovat tosin vielä täysin tuntemattomia, mutta eiköhän niitä päästä tässä lähiaikoina testaamaan", Ropelli hehkutti innosta puhkuen.