Uutiset
FRC-sarjan kilpailukalenteriin muutos – Ahveniston osakilpailu siirtyy Botniaringille
22.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025 (korjattu 21.11.2024)
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
4.4.2019
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
Tässä poimintoja katsastuksen pääpainoalueista JM kaudella 2019.
Laitetaan autot jo kotona kuntoon, niin selvitään kilpailupaikoilla joutuisammin ja ilman ristiriitoja.
Turvavarusteet
- Kypärän merkinnät/voimassaolo (ks.JM sääntökirja s.246-247)
- Hans-niskatuki HUOM! pakollinen
- Penkki -> verhoilu ehjä, pahoin rikkinäiset vaihdatetaan
- Vöiden leimat kaikissa osissa selvästi luettavissa (tarkistakaa kotona)
- Ajopuku, käsineet, kengät ja kypärähuppu puhtaat ja ehjät
Ohjauslaitteiden oikeat rakenteet
- Mitä hitsattu ja mitä saa hitsata (esim. Rattiakselin saa hitsata, ratin keskiötä EI). Hitsatulle kohdalle tehtävä putki- ja pulttivarmistus
Runkopalkit ja niiden kunto
- Puuttuvat ja huonokuntoiset palkit (esim. ruostuneet) kuntoon jo kotona
- Huom! Palkkien materiaalin vahvuudet ja tarkistusreiät itsetehdyissä palkeissa
Ruostevauriot
- Erityinen huomio turvakaarien lattiavahvistusten läheisyydessä
Kaaret
- Oikea materiaali (paksuus, materiaali, vahvuus, saumaton/saumallinen)
- Ei saa olla lommoja tai painaumia
- Takatukien oikea lähtö pääkaareen nähden enintään 100mm
- Koriin kiinnitys A ja B pilarista
- Litistykset EI sallittu
- Uusissa autoissa WRC-tuki sääntöjen mukaan
Paloseinät
- Oikea materiaali (magneettista, EI alumiinia)
- Räjähdysseinän tiiviys
- Paloseinien paikka
- Paloseinien siirto
- Huom! Räjähdyssuojat ja kudoskumi
Pyöränsuojat
- Lautasmainen, perinteinen kuppi myös hyväksytty
- Liian pitkät pinnapultit lyhennettävä
Valmistenumero
- Alkuperäinen tai uudelleen meistetty katsastuspäällikön valvonnassa. Meistaus korin kiinteään osaan (EI irralliseen hitsattuun palaan)
Lisäpainot
- Oikea paikka ja kiinnitys
Kilpailuissa tullaan suorittamaan satunnaisia moottorin kuutiotilavuusmittauksia ja polttoainetestejä
Terveisin,
Matti Salo
AKK:n JM Pääkatsastaja
matti.h.salo(at)outlook.com
p. 040 551 6953