Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Karting SM -sarja uudistuu vuonna 2026 – kohti tasaväkisempää kartingia
1.11.2024
Karting SM -sarjassa tullaan ajamaan kaudella 2025 nykyisillä luokilla. Tarkoituksena on järjestää viiden osakilpailun sarja, jossa kilpaillaan suomenmestaruudesta viidessä eri luokassa.
AKK on selvittänyt eri vaihtoehtoja Karting SM -sarjan konseptin ja luokkajaon kehittämiseksi. Karting-luokkien kehitys seuraa yleisiä suuntauksia, ja kansainvälinen autoliitto FIA vaikuttaa osaltaan lajien ja luokkien valintoihin. Suurempia muutoksia ei kuitenkaan tulla tekemään kaudelle 2025, vaan niitä arvioidaan kaudelle 2026 niin, että linjaukset tehdään kevään 2025 aikana. Tämä siirtymäaika antaa lajin harrastajille aikaa valmistautua muutoksiin hyvissä ajoin. Myös useiden CIK-luokiteltujen välineiden luokituskaudet päättyvät sopivasti vuoden 2025 lopussa.
Kilpailuluokat kaudella 2025
Kaudella 2025 Karting SM -sarjaan suunnitellaan viiden osakilpailun sarja. Mini60-luokka ajaa kaikissa viidessä osakilpailussa SJM-arvosta, ja OK Junior -luokka osallistuu niin ikään täyteen viiden osakilpailun SM-sarjaan. Suosittu KZ2-luokka jatkaa edellisen kauden konseptilla, mutta siihen lisätään Master-luokka, joka on suunnattu vanhemmalle kuljettajakunnalle. KZ2 kilpailee kolmessa SM-osakilpailussa, ja kilpailuissa, joissa KZ2 ei aja, OK-luokka ajaa kaksiosaisen SM-sarjan.
S125-luokka ajaa täyden viiden osakilpailun SM-sarjan, ja tähän luokkaan voi osallistua joko Iame Senior- tai Rotax Senior -kalustolla. Luokan ikärajaa ja minimipainoa lasketaan merkittävästi kaudelle 2025.
Kilpailuviikolla tarjotaan jälleen laajemmat harjoitusmahdollisuudet, jolloin käytössä on perjantaita edeltäviä harjoituspäiviä. Tarkat harjoitusajat ja -määrät ilmoitetaan myöhemmin.
Kilpailukalenteri 2025 ja hakuaika
AKK jatkaa kauden 2025 arvokilpailuiden hakuaikaa 30.11.2024 saakka, jonka jälkeen seuraavan vuoden kilpailukalenteri voidaan julkaista. Myös Flying Finn Raket Cup -sarjan kilpailuiden hakuaikaa on jatkettu 30.11.2024 asti.
Kaudella 2025 huomattavia sarjapalkintoja – stipendejä, työpajoja, uraohjausta ja osallistumismaksuja
Tulevalla kaudella SM-sarjassa tullaan panostamaan palkintoihin, jotka ovat puuttuneet viime kausilta. Sarjapalkintolista täydentyy ennen kauden alkua, ja ensimmäiset palkinnot julkaistaan marraskuussa 2024. Lopullinen palkintolista vahvistuu alkuvuodesta 2025. Palkinnoiksi on tulossa muun muassa stipendejä kansainvälisiin kilpailuihin, kuljettajan uraohjausta, testejä formuloilla tai rata-autoilla sekä ilmaisia osallistumisoikeuksia kotimaisiin karting-sarjoihin. Lisäksi sarjaan ilmoittautuneille järjestetään kauden alla työpajoja, joissa tarjotaan kuljettajille kehittymistä tukevia työkaluja yhteistyökumppaneiden ja rahoituksen hankkimiseksi.
Kausi 2026 - kohti tasaväkisempää ja modernimpaa kartingkulttuuria
Suunnitelmissa oli siirtyä OK Junior- ja OK-luokissa yksityyppimoottoreihin jo kaudelle 2025, mutta aikataulun tiukkuuden vuoksi tätä on alettu suunnittelemaan vuodelle 2026. Uudistus vie suomalaisen kartingin kohti modernimpaa, tasa-arvoisempaa ja kustannustehokkaampaa kilpa-autoilua. Kaikki kilpailijat käyttävät identtisiä moottoreita, mikä vähentää varustekilpailua ja korostaa ajotaitoa. Moottorit tullaan arpomaan kilpailuviikonloppujen aikana ja vaihtamaan tarvittaessa kilpailijoiden välillä. Tämä ratkaisu vähentää kustannuksia ja varmistaa kaikille kuljettajille tasaväkiset mahdollisuudet.
Kauden 2026 tarkemmat tekniset suunnitelmat ja mahdollinen moottoritoimittajien kilpailutus tullaan julkaisemaan vuoden 2025 alkupuolella.
Karting SM -sarjan lajivastaava Henri Karjalainen korostaa uudistusten merkitystä suomalaiselle autourheilulle:
"Haluamme saada aikaan merkittävän muutoksen suomalaisessa kartingissa, etenkin SM-sarjassa. Tehtävämme on jatkossakin tarjota suomalaisille nuorille mahdollisuuden menestyä autourheilussa niin kotimaisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Tulemme panostamaan sarjan palkintoihin, ja tällä tavoin tukemaan kilpailijoiden urapolkua kohti kansainvälistä menestystä. Kauden 2026 uudistuksilla halutaan saada aikaan kaikille kilpailijoille yhtäläiset mahdollisuudet menestyä minimoimalla varustekilpailua ja kustannuksia sekä vaatimuksia tekniselle osaamiselle."
Mini60- ja KZ2-luokat jatkavat kaudella 2026 pääosin ennallaan, ja niissä käytetään kilpailijoiden omaa kalustoa.
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi