Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Karting SM starttaa - edessä isoja muutoksia
25.5.2015
Karting SM starttaa - edessä isoja muutoksia
Varma kesän merkki on erilaisten ratasarjojen alkaminen ja tulevana viikonloppuna polkaistaan käyntiin kotimainen kartingin SM-sarja Lappeenrannan Kimi Circuitilla. Raket SJM:n osalta kausi alkaa kesäkuun alkupuolella.
Tulevalle kaudella molempien SM-sarjojen pistelasku uudistuu, sillä aika-ajon tärkeyttä osana SM-kisaa halutaan korostaa palauttamalla aika-ajopisteytys. Aika-ajoista kolmelle parhaalle jaetaan pisteitä seuraavasti: voittajalle kolme, kakkoselle kaksi ja kolmas saa yhden pisteen. Kaikki aika-ajopisteet lasketaan mukaan sarjan kokonaispisteisiin.
Haasteellisten talousolosuhteiden vallitessa myös kartingin SM-sarja yrittää karsia kustannuksia varsinkin KFJ- ja KF-luokkien osalta. Merkittävimpänä muutoksena tulevalle kaudelle Vegan rengas vaihtuu valkoisesta vihreään eli mediumista kovaan. Kyseinen rengas kestää huomattavasti pidempään ja on myös testimielessä järkevämpi vaihtoehto. Rengasmäärä treenipäiviksi on rajattu kansainvälisestikin käytettyyn formaattiin, jossa käytettävissä on yksi uusi sarja. Lisäksi saa käyttää edellisestä kisasta molemmat käytetyt kisasarjat. Itse kilpailupäivien osalta käytetään edelleen molempina päivinä uudet sarjat.
SM-pisteistä taistellaan yhteensä kolmessa luokassa: KFJ, Yamaha sekä KZ2. Ilmoittautumisten perusteella suurin mielenkiinto kohdistuu KFJ-luokkaan, johon on ilmoittautunut 28 kuljettajaa. KZ2-luokkassa on mukana 11 ja Yamaha-luokassa 10 ajajaa.
Kilpailukalenteri SM-sarjan osalta käsittää yhteensä neljä kisaviikonloppua. Lappeenrannan jälkeen kausi jatkuu heinäkuussa Kouvolan ja Vihdin osakilpailuilla, ja päätösviikonloppu on elokuun alussa Lahdessa. Loppupisteisiin lasketaan kuusi parasta finaalitulosta, ja kuten viime vuonna nähtiin erot voivat olla varsin minimaaliset - KFJ-luokassa neljä parasta mahtui ainoastaan viiden pisteen sisään.
Viime vuoden KFJ-mestaruuden pisteen erolla ennen Sami Saarelaista vienyt Keimolan FK-kerhon Paavo Tonteri panostaa tällä kaudella pääasiassa ulkomaisiin kisoihin, joten tässä luokassa mestari tulee varmuudella vaihtumaan.
Raket Suomen juniorimestaruussarjassa ajetaan tänäkin vuonna viitenä viikonloppuna. Sarja starttaa kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Kotkasta ja jatkuu juhannuksen jälkeen Töysässä. Seuraavana on yhteiskisaviikonloppu SM-sarjan kanssa Vihdissä ennen heinäkuun lopun Kangasalan osakilpailua. Kausi päättyy yhteiskisaviikonloppuun Lahdessa.
Viime kaudella mestaruuden vienyt hurjalla 47 pisteen erolla vienyt Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden William Alatalo on tehnyt tilaa haastajille, sillä nuorukainen nähdään tulevalla kaudella Mad-Croc Karting Finlandin väreissä KFJ-luokassa.