Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Karting SM starttaa - edessä isoja muutoksia
25.5.2015
Karting SM starttaa - edessä isoja muutoksia
Varma kesän merkki on erilaisten ratasarjojen alkaminen ja tulevana viikonloppuna polkaistaan käyntiin kotimainen kartingin SM-sarja Lappeenrannan Kimi Circuitilla. Raket SJM:n osalta kausi alkaa kesäkuun alkupuolella.
Tulevalle kaudella molempien SM-sarjojen pistelasku uudistuu, sillä aika-ajon tärkeyttä osana SM-kisaa halutaan korostaa palauttamalla aika-ajopisteytys. Aika-ajoista kolmelle parhaalle jaetaan pisteitä seuraavasti: voittajalle kolme, kakkoselle kaksi ja kolmas saa yhden pisteen. Kaikki aika-ajopisteet lasketaan mukaan sarjan kokonaispisteisiin.
Haasteellisten talousolosuhteiden vallitessa myös kartingin SM-sarja yrittää karsia kustannuksia varsinkin KFJ- ja KF-luokkien osalta. Merkittävimpänä muutoksena tulevalle kaudelle Vegan rengas vaihtuu valkoisesta vihreään eli mediumista kovaan. Kyseinen rengas kestää huomattavasti pidempään ja on myös testimielessä järkevämpi vaihtoehto. Rengasmäärä treenipäiviksi on rajattu kansainvälisestikin käytettyyn formaattiin, jossa käytettävissä on yksi uusi sarja. Lisäksi saa käyttää edellisestä kisasta molemmat käytetyt kisasarjat. Itse kilpailupäivien osalta käytetään edelleen molempina päivinä uudet sarjat.
SM-pisteistä taistellaan yhteensä kolmessa luokassa: KFJ, Yamaha sekä KZ2. Ilmoittautumisten perusteella suurin mielenkiinto kohdistuu KFJ-luokkaan, johon on ilmoittautunut 28 kuljettajaa. KZ2-luokkassa on mukana 11 ja Yamaha-luokassa 10 ajajaa.
Kilpailukalenteri SM-sarjan osalta käsittää yhteensä neljä kisaviikonloppua. Lappeenrannan jälkeen kausi jatkuu heinäkuussa Kouvolan ja Vihdin osakilpailuilla, ja päätösviikonloppu on elokuun alussa Lahdessa. Loppupisteisiin lasketaan kuusi parasta finaalitulosta, ja kuten viime vuonna nähtiin erot voivat olla varsin minimaaliset - KFJ-luokassa neljä parasta mahtui ainoastaan viiden pisteen sisään.
Viime vuoden KFJ-mestaruuden pisteen erolla ennen Sami Saarelaista vienyt Keimolan FK-kerhon Paavo Tonteri panostaa tällä kaudella pääasiassa ulkomaisiin kisoihin, joten tässä luokassa mestari tulee varmuudella vaihtumaan.
Raket Suomen juniorimestaruussarjassa ajetaan tänäkin vuonna viitenä viikonloppuna. Sarja starttaa kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Kotkasta ja jatkuu juhannuksen jälkeen Töysässä. Seuraavana on yhteiskisaviikonloppu SM-sarjan kanssa Vihdissä ennen heinäkuun lopun Kangasalan osakilpailua. Kausi päättyy yhteiskisaviikonloppuun Lahdessa.
Viime kaudella mestaruuden vienyt hurjalla 47 pisteen erolla vienyt Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden William Alatalo on tehnyt tilaa haastajille, sillä nuorukainen nähdään tulevalla kaudella Mad-Croc Karting Finlandin väreissä KFJ-luokassa.