Uutiset
Seurakehitystiellä pohdittiin seura- ja tapahtumaviestintää
1.4.2025
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Rallicross SM 2025 lisämääräys 1. 2WD RX painosääntö ja sallitut polttoaineet
31.3.2025
Crosskart koulutus- ja ajoleiri Kauhajoella 12.4.2025
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin nuorten mukaan innostamista
24.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Rallin ja Rallisprintin rengassääntö kaudesta 2026 eteenpäin
21.3.2025
Kartingin lajipäivien 2019 muistio
22.10.2019
Kartingin lajipäivät pidettiin 5.10.2019 klo 10 Jyväskylässä Paviljongin messukeskuksessa.
Paikalle saapui noin neljäkymmentä osallistujaa kartingin parista, ja keskusteluja käytiin aina kello 15 asti.
Tässä aiheita, mistä lajipäivillä puhuttiin:
Uusi Lajipäälikkö Henri karjalainen esitteli itsensä.
Kausi 2019 - Mikä meni hyvin?
* Yhtenäisyys toimihenkilöiden keskuudessa toimi hyvin SM/SJM kilpailuissa
* Osallistujamäärät olivat korkeat SM/SJM - kilpailuissa
* Kilpailijoiden fiilis kilpailuissa oli hyvä (kaikki luokat)
* Toimihenkilöiden toiminnan ammattimaisuus SM/SJM-kilpailuissa
* Junioreita on tullut paljon lisää
Mikä meni huonosti?
* Toimihenkilöiden lisenssi kierto on edelleen 5 vuotta -> Keskustelussa nousi esille, että on paljon omasta aktiivisuudesta kiiinni.
* Toivottiin kameravalvontaa paremmaksi SM/SJM - kilpailuissa.
* KZ2 luokalle enemmän näkyvyyttä
* Rengaspehmennys? -> Keskusteltiin renkaiden pehmennyksistä sekä mahdollisuudesta varastoida renkaat mikäli KZ2 -luokka niin haluaa
* Keskusteltiin sytytyspuolista.
* Katsastuksen resurssit -> Vapaaehtoisia tekniikka henkilöitä tarvitaan lisää.
Kausi 2020
* Tiedotusta pyritään lisäämään. Eri sarjojen tiedotteet olisi hyvä löytyä yhden uutisvirran alta.
SM/SJM - Osakilpailut:
* OK/OKJ viisi osakilpailua
* KZ2 neljä osakilpailua
* Keskusteltiin uuden tulevan rengassopimuksen renkaista -> Tarjouspyyntö 1, 2 tai 3 vuotta? Tarjouspyyntö pyritään saamaan ulos mahdollisimman pian.
* OKj:ssä ehkä mahdollista ajaa yhdellä sarjalla koko viikonloppu?
* Keskusteltiin Mini60 minimi painosta? -> Päädyttiin siihen, että nykyinen 112kg tuntuu oikealta. Seurataan tilannetta.
Iame Challenge:
* 2019 kilpailut ovat menneet hyvin. Järjestelyt toimineet sekä kilpailijat ovat viihtyneet.
Rotax Challenge:
* Kilpailutapahtumat hyviä
* Kuljettajia on liian vähän sarjassa
* 10 kilpailijaa maailman finaalissa 2019
XON:
-
Raket "FlyingFInn" CUP tapahtuman esittely
* Tapahtuman sarjasäännön vedos on julkaistu Lajiryhmän kokouksen 3/19 pöytäkirjan liitteenä. -> Kommentteja sekä ajatuksia toivotaan.
* Raket 95 ajaa CUP arvosta, Micro & Cadet lisäluokkana kartingliiton sarjapisteistä.
* SM/SJM/IAME/Rotax/XON kanssa ajankohtaisesti päällekkäiset kilpailut mahdollisia, mutta pyritään toimihenkilöiden riittävyyden johdosta riittävään maantieteelliseen etäisyyteen
* 3 Kaksipäiväistä ja 4 yksipäiväistä osakilpailua. -> Halukkaita osakilpailuiden järjestäjiä pyydetään hakemaan kilpailuita.
Mini60
* CIK julkaisi tiedon, että seuraava moottoriluokitus on 2 vuotinen. -> Keskusteltiin hyvistä ja huonoista puolista ja päädyttiin ehdotukseen, että seuraamme CIK:n linjaa.
* Keskusteltiin CIK - teknisistä säännöistä -> Päädyttiin ehdotukseen, että pidetään tällä hetkellä oleva linja modifioinnin osalta. Tarkennuksia luokitustodistuksiin, mm. kytkin kello.
* Päädyttiin ehdotukseen, että luovutaan vanhoista "KF6" moottoreista.
Muuta:
* Keskusteltiin punaisen lipun jälkeisistä tapahtumista kilpailuissa -> Kilpailuiden johtajille muistutukseksi että mahdollinen punaisen lipun aiheuttaja(t) tulee muistaa sanktioida.
* Keskusteltiin toimihenkilökoulutuksista: Toimihenkilöiden lajiin saaminen -> Seuratyötä, kannustamista ja opastamista.
* Keskustelua Raket95 tekniikasta/räjäytyskuvasta.
* Keskusteltiin moottorin lämmityskäytöstä kilpailuissa OK, OKJ, KZ2. -> CIK:in linja on, ettei saa käyttää. Valvonta tällä hetkellä hankalaa sekä haasteellista.
* Toivottiin, että avoimissa (KV/NEAP) kilpailuissa säännöt ja tiedotteet olisivat myös englanniksi.
* Keskusteltiin mahdollisuudesta, että tuomaristossa voisi toimia lisenssin omaava huoltaja kuljettajien edustajana (Raket CUP)
Lisätietoja lajipäivistä antaa lajipäällikkö Henri Karjalainen.
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi