Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Kartingin lajiryhmän kuulumisia
5.4.2024
Kartingin lajiryhmä kokoontui vuoden toiseen kokoukseensa, tällä kertaa virtuaalisesti Teams-etäyhteyden välityksellä. Kokouksessa olivat läsnä lajiryhmän jäsenet sekä lajipäällikkö.
FIA:n WET RACE -käytäntö sadekelirenkaisiin
Tärkeä osa keskustelua oli Kartingin lajisääntöjen päivitys koskien sadekelirenkaiden käyttöä. Tuleva sääntö on FIA:n WET RACE -malli, jossa kilpailijat voivat valita itse sade- tai kuivankelin renkaat kilpailun osaan Wet Race -kyltin ollessa esillä lähdön järjestelyalueen portilla. Mikäli kilpailun johto katsoo, että kilpailijan valitsema rengas on väärä ja auto on liian hidas tai vaaraksi muille, voidaan kuljettaja liputtaa pois radalta tekniikkalipulla. Tarvittaessa voidaan kilpailukohtaisesti määrittää kilpailun säännöissä, että kilpailujohtajalla on oikeus määrätä sadekelin renkaat, erityisesti pienten luokkien alue- ja harjoituskilpailuissa.
Radantarkastajien koulutuspäivä Vantaalla
AKK hakee uusia henkilöitä kartingin radantarkastajien tehtäviin tälle ja tulevilla vuosille. Myös nykyisten radantarkastajien tulee ilmoittautua ja osallistua koulutukseen, jotta radantarkastuslupa pysyy voimassa. Suomessa on noin 50 karting-rataa, joita tarkastetaan noin kolmen vuoden välein. Radantarkastajien koulutuspäivä järjestetään Vantaan kartingradalla *28.4.2024 ja ilmoittautumisohjeet löytyvät AKK:n karting-uutisista täältä.
*PÄIVITYS:Radantarkastajien koulutuspäivä siirretään myöhempään ajankohtaan touko-kesäkuulle.
Raketin sylinteriin ja kaasuttimiin liittyviä tarkennuksia
Kokouksen keskustelunaiheita olivat myös Raketin uuden sylinterin käyttö sekä mahdollisuus sallia kaasuttimen kurkun työstämistä annettuun mittaan. Uutta sylinteriä tulee käyttää kaikissa luokissa vuodesta 2025 alkaen vain kansallisissa kilpailuissa ja arvokilpailuissa. Näin moottorit ovat tasaväkisempiä. Samalla vanhoja sylintereitä voidaan käyttää edelleen normaalisti uuden rinnalla monissa harjoitus- ja alueellisten tasojen kilpailuissa.
Raketin kaasuttimen puolestaan on oltava alkuperäisessä muodossaan. Kaudella 2024 Tillotson HS205 -kaasuttimen tulee olla alkuperäisen mukainen, jolloin rikastinläpän poistoa ei enää sallita. Tästä tiedotettu aiemmin täällä. Kaudesta 2025 alkaen kansallisen tason kilpailuissa ja arvokilpailuissa sallitaan vain Tillotson 319 -kaasuttimen käyttö. Tillotson HS205 -kaasutinta saa kuitenkin käyttää myös vuonna 2025 ja sen jälkeenkin harjoitus- ja alueellisen tason kilpailuissa.
CIK:n vanhenevat luokituskausien välineet ja äänenvaimentimet
Lajiryhmä hyväksyi CIK:n vuosien 2016-2024 vanhenevien luokituskausien välineiden käytön jatkamisen tulevina vuosina. Tilannetta arvioidaan vuosittain. Lisäksi lajiryhmä tekee taustaselvitystä pakoputkien äänenvaimentimista ja niiden mahdollisesta käytöstä eri luokissa. Tämä liittyy osaksi laajempaa pohdintaa melu- ja ympäristöasioista ja tarkennuksien jälkeen asiaa käydään läpi uudelleen.
Selvityksessä PM-kilpailujen järjestäminen Suomeen sekä mahdollisuus saada Suomen kilpailut osaksi FIA:n pisteytysjärjestelmää
Kokouksessa keskusteltiin PM-kilpailuiden järjestäjämaasta sekä Suomessa ajettavien kilpailujen mahdollisesta osallistumisesta FIA International Karting Ranking -pisteytysjärjestelmään. Suunnitellun PM-kilpailun järjestäjämaa Ruotsi ei pysty järjestämään kilpailua sovitulla ajalla ja AKK on ehdottanut PM-kilpailun järjestämistä Suomessa. Lisäksi selvitetään, että saadaanko Suomessa ajettavia kilpailuja mukaan FIA International Karting Ranking -pisteytysjärjestelmään ja mitä se vaatisi muun mukana kilpailujärjestäjältä.
Turvallisuuden ja ensiapuvalmiuden varmistaminen
Yhteistyössä AKK:n turvatyöryhmän kanssa tarkastellaan kartingin ensiapuvalmiuksien määritelmiä. Tavoitteenamme on tarkastella, ovatko nykyiset lajisääntöjen ensiapuvalmiuksien määritelmät sopivia kartingiin ja eritysesti eri kilpatasoilla.
Muuta
DAP-runkomerkki on lisätty yhdeksi vaihtoehdoksi KITI-järjestelmään.
Tuomariston puheenjohtajien koulutus järjestettiin onnistuneesti ja lopulliset valinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Kokousaikataulu 2024
9.1.2024 Lajiryhmä 1
19.3.2024 Lajiryhmä 2
14.5.2024 Lajiryhmä 3
30.7.2024 Lajiryhmä 4 (säännöt)
3.9.2024 Lajiryhmä 5 (säännöt)
22.10.2024 Lajiryhmä 6
marras-joulukuu Lajiryhmä 7 (tarvittaessa)
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi