Kartingin lajiryhmän kuulumisia 2/25

14.3.2025

« Takaisin

Helmikuussa pidetyssä kartingin lajiryhmän kokouksessa olivat paikalla lajiryhmän jäsenet Sami Lappalainen, Maarit Yli-Kiikka, Erno Laukkarinen, Jouni Leino, Tony Haverinen sekä lajivastaava Henri Karjalainen.

Kokouksessa käsiteltiin muun muassa seuraavia asioita: 


LAJIRYHMÄN PÄÄTTÄMÄT ASIAT
Poikkeuslupa
Myönnettiin poikkeuslupa Konsta Järvelinille käyttää 1010mm runkoa Raket95- ja Mini60-luokissa vähäisen kilpailukokemuksen vuoksi sekä kilpailijan ollessa liian pitkä ajamaan pienellä rungolla.

Kypäränormit
Tämän hetken kansallinen kypäräsääntö säilyy ennallaan. Selvitetään kauden aikana, onko CMR ja CMS 2007 kypäriä vielä käytössä ja määritellään myöhemmin CMR 2007 ja CMS 2007 kypärien voimassaoloajasta.

Ajohanskat ja ajokengät
Pidetään nykyinen lajisääntö ennallaan. CIK-FIA:n ajokenkä- ja ajokäsinesääntöä ei oteta käyttöön Suomessa.

Lajisäännöt
Keskusteltiin transponderin pakollisesta paikasta penkissä kaikille kilpailutasoille.
Lajiryhmän päätös: Ei muutoksia lajisääntöön.

Keskusteltiin lajisääntöihin lisättävästä kaikille karteille+kuski pakollisesta punnituksesta.
Lajiryhmän päätös: Ei muutoksia lajisääntöön


HALLITUKSELLE ESITETTÄVÄT ASIAT

AKK:n Kansalliset määräykset kohta 99. Vastalauseen jättäminen
Esitettiin tarkennuksia sanamuotoihin ja lisäystä sääntöön, jotta sääntö ilmoittaa kenelle vastalausemaksu kuuluu, mikäli vastalausetta ei hyväksytä.
*Asia siirretty käsittelyyn kevään sääntökokouksiin.

70. Kilpailunjohtajan tehtävät
Esitettiin tarkennusta sääntöön, mikä koski kilpailutapahtumajohtajan tehtäviä vastalauseen vastaanottamiseen liittyen.
*Asia siirretty käsittelyyn kevään sääntökokouksiin.

Mini60 U10-luokka
Hallitus palautti asian lajiryhmälle jatkoselvitykseen koskien Mini60 U10-luokan tuomista kaudelle 2026.
Taustatiedoksi tulee kerätä luokan kustannuksia (sisältäen moottori ja huolto) verrattuna vastaaviin luokkiin, suunnitelma missä luokkaa on suunniteltu ajettavan sekä onko luokkaa mahdollista yhdistää toiseen samantasoiseen luokkaan teknisillä säännöillä.


LAJIRYHMÄN KOKOUKSESSA KÄSITELLYT MUUT ASIAT

Mini60-, OKJ-, OK- ja OK -luokkien luokiteltujen moottorien jatkoaika
Nykyiset voimassa olevat luokitellut moottorit sallitaan kaudella 2026.
Luokituskauden 2026-2028 moottorit eivät ole sallittuja kaudella 2026.
2027 eteenpäin käytettävistä moottoreista lajiryhmä tekee päätöksen syksyn 2026 aikana.

Lisäksi keskusteltiin OK-luokan moottorin äänenvaimentimen lisäämisestä. Tällä hetkellä tarvetta lisä-äänenvaimentimelle ei ole.

Cadet-luokan puolissa eroja
On kuultu, että Cadet-luokan puolissa on eroja, kuinka paljon moottori kiertää (rpm). Sääntö sallii enintään 9.800 rpm. Moottorien kierroslukuja tullaan mittaamaan kilpailuissa kytkinmittalaitteilla kauden 2025 aikana. 

Karting MM-kilpailujen esitestit
Lajiryhmä on selvittänyt yhdessä AKK:n Flying Finn Academy valmennuksen kanssa mahdollisuutta järjestää kaikille suomalaisille MM-kilpailuun osallistuville yhteisiä harjoittelupäiviä Ruotsin Kristianstadissa ennen varsinaista MM-kilpailua. Harjoittelumatkalle ja MM-kilpailuun mukaan osallistuisi Flying Finn Academy valmentajia. *Tapahtuman selvittäminen on vielä kesken.

Viron ja Suomen välinen FINEST Cup
Suomen ja Viron välistä yhteistyötä on parannettu tulevalle kaudelle. Kilpailukalenterit on suunniteltu niin, että päällekkäisyyksiä pääkilpailujen välillä ei olisi. Lisäksi suunnitelmissa on ollut toteuttaa kahden kilpailun mittainen FINEST Cup, joka koostuisi viimeisestä Karting SM Kangasalan kilpailusta sekä siitä viikon päästä 29-31.8.2025 ajettavasta Viron mestaruussarjan sekä Baltic CUP:n osakilpailusta.
*FINEST Cup asiat ja säännöt ovat vielä kesken.

Kartin katteet
Sallitaan edelleen myös edellisten CIK-luokituskausien katteet eli nykyinen sääntö pysyy ennallaan.

 

Yhteystiedot

Henri Karjalainen

Lajivastaava

050 546 0500

henri.karjalainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy