Uutiset
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Kartingin lajiryhmän kuulumisia syyskuulta
4.10.2024
Kartingin lajiryhmä kokoontui kahdesti syyskuun aikana.
Lajiryhmä on käsitellyt OKJ-luokan yläikärajan nostoa. Mahdollinen uusi yläikäraja olisi 16 vuotta, nykyisen 14 vuoden sijaan. Päätöstä ei kuitenkaan ole vielä vahvistettu. Samalla lajiryhmä myönsi poikkeusluvan Roope Miettiselle ajaa OKJ-luokassa yli-ikäisenä kaudella 2025, kun hän täyttää 15 vuotta.
Eri sarjojen pysyvien nollapisteiden käytännöt ovat herättäneet keskustelua. Toistaiseksi kukin sarja määrittelee oman tapansa käsitellä nollapisteet sarjapisteissä. Karting SM-sarjasta on käyty paljon keskustelua, ja ensi vuoden muutoksista on olemassa useita vaihtoehtoja. Lajiryhmä pyrkii tiedottamaan mahdollisimman pian ensi kauden SM-luokista ja -formaatista, kun asiat on saatu päätettyä. Lajiryhmä kiittää ideoista ja yhteydenotoista tulevan kauden Karting SM-sarjaa koskien.
Lisäksi lajiryhmällä on ollut suunnitteilla Mini60 U10 -luokka, jonka ikärajat olisivat 8–10 vuotta. Sopivaa tehon rajoitustapaa testataan, ja tavoitteena on löytää toimiva ratkaisu. Luokka on vielä suunnitteluvaiheessa, eikä asiasta ole vielä vahvistusta.
Kansainvälisistä suunnitelmista on saatu ennakkotietoa, mutta ne eivät ole täysin varmoja ennen kuin FIA hyväksyy ne virallisesti. FIA Kartingilla on suunnitelmissa muuttaa runkojen luokituskaudet kolmivuotisiksi. Lisäksi arvokilpailuiden osallistujamäärää on kaavailtu vähennettävän nykyisestä 126 kilpailijasta 108 kilpailijaan. FIA World Cup -kilpailuun saavat osallistumisoikeuden maat, joissa ajetaan OK-N-luokkaa. Näille maille on varattu yhteensä kolme ajopaikkaa FIA World Cupiin.
OK-N-luokkia ei ole vielä ajettu Suomessa, mutta asiaa tutkitaan vuosittain. Nykyisen FIA Academy Trophy -luokan lisäksi suunnitteilla on Academy Trophy Senior -luokka, johon otettaisiin yhteensä 36 kilpailijaa. Luokan ikärajaksi on ehdotettu 14–16 vuotta. Kilpailija ei saisi olla sijoittunut pisteille OK:n EM-kilpailuissa tai 15 parhaan joukkoon OK:n EM- tai MM-kilpailuissa. Tarkemmat hakukriteerit FIA julkaisee myöhemmin. Academy Trophy -sarjoihin on myös yksi paikka, jonka valitsee FIA:n Women in Motorsport -komissio. AKK aikoo hakea Suomelle ajopaikkaa näihin sarjoihin.
Kotimaisten kilpailujen osalta käsiteltiin muutamia tapahtumia, jotka voivat johtaa seuraamuksiin. Mahdolliset seuraamukset ilmoitetaan julkisesti AKK verkkosivuilla Seuraamukset-välilehdellä.
Kartingin lajipäivät pidetään 12.10. klo 10.00 Tampereella. Tarkemmat tiedot löydät TÄÄLTÄ.
Lajipäivät striimataan, jos et pääse paikan päälle.
Terveisin
Kartingin lajiryhmä ja Henri Karjalainen
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi