Uutiset
Jokkiksen, rallicrossin, jäärata-ajon ja crosskartin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kartingin, digitaalisen autourheilun ja rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK:n hallitus kokoontui 18.11. ylimääräiseen kokoukseen
18.11.2024
Pienoisautoilun, ura-autoilun ja offroadin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
Tekniikan ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2025
18.11.2024
AKK Motorsport ry:n puheenjohtaja jättää paikkansa – ”Aika ei enää riitä tarvittavaan panostukseen"
15.11.2024
Hallituksen tiedote 15.11.2024: Rallin tuomariston puheenjohtajat, tuomarit sekä turvatarkkailijat kausille 2025-2026
15.11.2024
Uusi striimialusta FlyingFinn.tv tuo suomalaisen moottoriurheilun kotikatsomoihin – mukana ennennäkemätöntä arkistomateriaalia
11.11.2024
Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
11.11.2024
Kartingin Mini60 moottorien CIK-FIA sääntöjen tulkinta
20.4.2023
AKK:n kartingin lajiryhmä on vuonna 2022 päättänyt, että Mini60 moottoreissa siirrytään käyttämään FIA Kartingin moottorisääntöjä kaudella 2023.
Tämän hetken FIA Kartingin tekniikkasäännöt sekä sen sisällä oleva Group 3:n eli Mini60-luokan moottorisääntö löytyy FIA Karting sivuilta suoraan täältä: https://www.fiakarting.com/page/technical-regulations
Säännön ymmärtämisen ja käytännön tulkitsemisen ymmärryksessä on ollut epäselvyyttä, ja asiaa on selvitetty FIA Kartingilta. FIA Kartingin englannin- sekä ranskankielinen sääntö on määräävä ja käytössä Suomessa, mutta alla olevat tulkinnat tuodaan esille, jotta kilpailijoiden tiedossa on paremmin, kuinka sääntöä tekniikan puolelta tarkkaillaan.
1) FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä erityisesti sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa “- any work on the cord profile which may alter the original profile of the cylinder” on, että sylinterin sisäpuolisen imu-, pako- tai huuhtelukanava -aukon alkuperäistä profiilia ei saa muuttaa. Materiaalia saa kuitenkin mekaanisesti poistaa, kunhan mitat pysyvät annettujen toleranssien sisällä.
2) Esimerkiksi FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa ” - any work on the piston on the intake or exhaust side;” on, että männän alkuperäisen profiilin tulee säilyä ja mittojen tulee olla annettujen toleranssien sisällä.
AKK / karting
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi