Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
Kartingin Mini60 moottorien CIK-FIA sääntöjen tulkinta
20.4.2023
AKK:n kartingin lajiryhmä on vuonna 2022 päättänyt, että Mini60 moottoreissa siirrytään käyttämään FIA Kartingin moottorisääntöjä kaudella 2023.
Tämän hetken FIA Kartingin tekniikkasäännöt sekä sen sisällä oleva Group 3:n eli Mini60-luokan moottorisääntö löytyy FIA Karting sivuilta suoraan täältä: https://www.fiakarting.com/page/technical-regulations
Säännön ymmärtämisen ja käytännön tulkitsemisen ymmärryksessä on ollut epäselvyyttä, ja asiaa on selvitetty FIA Kartingilta. FIA Kartingin englannin- sekä ranskankielinen sääntö on määräävä ja käytössä Suomessa, mutta alla olevat tulkinnat tuodaan esille, jotta kilpailijoiden tiedossa on paremmin, kuinka sääntöä tekniikan puolelta tarkkaillaan.
1) FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä erityisesti sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa “- any work on the cord profile which may alter the original profile of the cylinder” on, että sylinterin sisäpuolisen imu-, pako- tai huuhtelukanava -aukon alkuperäistä profiilia ei saa muuttaa. Materiaalia saa kuitenkin mekaanisesti poistaa, kunhan mitat pysyvät annettujen toleranssien sisällä.
2) Esimerkiksi FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa ” - any work on the piston on the intake or exhaust side;” on, että männän alkuperäisen profiilin tulee säilyä ja mittojen tulee olla annettujen toleranssien sisällä.
AKK / karting
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi