Uutiset
Drift SM 2024 - sarjasääntöihin on julkaistu lisämääräys 2
17.7.2024
F-Cupin kilpailukalenteri 2025 – Viisi osakilpailua, kaksi talvella ja kolme kesällä
17.7.2024
Haetaan kolmea Historic Rally Trophy-osakilpailujärjestäjää kaudelle 2025
17.7.2024
Flying Finn maailmalla: Tommi Hallman Skotlannissa
10.7.2024
Rallicross ja crosskart -järjestäjien hakuaikaa jatketaan 16.8.2024 asti
9.7.2024
AKK haluaa nostaa esiin maailmalla menestyviä suomalaisia autourheilijoita
9.7.2024
FIA:n WRC-sarjan uusi monivuotinen Womens´s Programme -valmennusohjelma nuorille naisautourheilijoille – haku käynnissä nyt!
8.7.2024
Ralli SM rengasmäärät kaudelle 2025
8.7.2024
Päätoimitsijalisenssin haltija! Lunasta henkilökohtainen rallipassisi Secto Rally Finland 2024 -tapahtumaan!
5.7.2024
JM SM Liiga 2024 ajetaan yhteensä 30 joukkueella, asetus ja joukkueiden kilpailunumerot julkaistu
4.7.2024
Kartingin Raket95 moottoriin uusi sylinteri
15.2.2024
Raket95 moottorien valmistaja Radne on ilmoittanut, että nykyisten mallisia sylintereitä ei enää valmisteta, ja tästä lähtien moottorit tulevat vastaavanlaisella sylinterillä, mutta valmistustapaa on muutettu tasalaatuisemmaksi.
RAKET95 MOOTTORI
Moottorivalmistaja Radnelta on tullut ilmoitus, että vanhemman mallisia sylintereitä ei enää valmisteta ja kaikki uudet tilatut moottorit toimitetaan vain uusilla sylinterillä. Valmistaja on ilmoittanut uuden sylinterin valutekniikan olevan erilainen vanhempaan verrattuna, joka tekee sylintereistä tasalaatuisempia. Saadun tiedon mukaan kaikki moottorin osat käyvät ristiin keskenään.
HUOM. Uusi sylinteri on nähtävillä Kartingin tekniikan perustoimitsijakoulutuksessa lauantaina 17.2.2024 klo 10 alkaen, sekä sunnuntaina 18.2.2024 klo 10 alkaen Karting tekniikan päätoimitsijakoulutuksessa, paikassa RS Kart Racing Oy, Riihikedonkatu 8, 28130 Pori. Lisätiedot: rauno.syysmaki@nic.fi
UUSI SYLINTERI – VANHAN MALLIN SYLINTERIN KÄYTTÄMINEN
Kaudella 2024 sallitaan uuden sekä vanhan mallisten sylinterien käyttö.
Vuoden 2024 aikana tilannetta seurataan, ja AKK:n kartingin lajiryhmä voi tehdä tarvittaessa suorituskykyä tasaavia toimenpiteitä sylinterien kesken kauden aikana.
SIIRTYMÄ:
Siirtymä uusiin sylintereihin toteutetaan niin, että vuodesta 2025 alkaen tulee uutta sylinteriä käyttää kaikissa kartingin kansallisissa kilpailuissa sekä arvokilpailuissa.
SYLINTERIN HANKINTA
Ne, jotka ovat jo kerenneet tilata moottorin Radnelta 1.10.2023 jälkeen, saavat moottoriin uudenmallisen sylinterin. Lisäksi kaikki moottorit mitä tilataan tästä eteenpäin, tulevat automaattisesti uudella sylinterillä.
Niille, jotka haluavat vaihtaa nykyisen moottorin vanhan mallin sylinterin uudenmalliseen sylinteriin, tulevat saamaan sen alennettuun n. 200 euron hintaan Radnelta (alkuperäinen hinta noin. 400e). Tarkat tiedot ja hinnat vahvistuvat myöhemmin.
Tarkemmat lisätiedot uuden sylinterin tilaamisesta nykyisiin moottoreihin vanhemmalla sylinterillä tiedotetaan myöhemmin.
KAASUTIN
TILLOTSON HS205 ja TILLOTSON 319
Kartingin lajiryhmä on määritellyt, että Tillotson HS205 kaasuttimen tulee olla alkuperäisen mukainen kaudella 2024 alkaen.
Aiemmin sallittu rikastinläpän poisto tullaan kieltämään luokitustodituksessa:Rikastinläppä akseleineen voidaan poistaa ja sen aukot kaasuttimen rungossa tukkia.
SIIRTYMÄ:
Kaudesta 2025 alkaen sallitaan ainoastaan Tillotson 319 kaasutin kansallisissa kilpailuissa ja arvokilpailuissa.
AKK / karting
Yhteystiedot
![](/site/assets/files/28633/m4a1538_2.120x0.jpg)
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi