Uutiset
Sääntökirjan ulkoasu uudistuu - tekniikka julkaistu
31.3.2025
Rallicross SM 2025 lisämääräys 1. 2WD RX painosääntö ja sallitut polttoaineet
31.3.2025
Crosskart koulutus- ja ajoleiri Kauhajoella 12.4.2025
31.3.2025
Hallituksen kokouspäätökset autourheilun lajiasioista
28.3.2025
Kartingin Aluemestareiden kilpailun järjestämisen hakuaikaa jatkettu
25.3.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittautumisaikaa jatkettu 30.3.
24.3.2025
Seurakehitystiellä pohdittiin nuorten mukaan innostamista
24.3.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
21.3.2025
Rallin ja Rallisprintin rengassääntö kaudesta 2026 eteenpäin
21.3.2025
AKK:n luottamusryhmätoiminnan ja työntekijän välikohtauksen käsittely on saatu päätökseen
14.3.2025
Katsaus Digital Racing eSM -sarjaan - mestaruus ratkottiin Suomen MM-rallin yhteydessä
27.10.2021
Digital Racing eSM-sarja saatiin päätökseen Secto Automotive Rally Finlandin yhteydessä ajetun finaalin myötä ja äärimmäisen mielenkiintoinen kausi sai näin huipennuksensa. Voittajaksi selviytyi lopulta KOVA Esportsin Tuomas Tähtelä.
Vuoden aikana ajetun karsintasarjan tiukkojen käänteiden jälkeen lokakuun alussa ajettuun finaaliin tiensä raivasi yhteensä 20 karsintasarjan parasta kilpailijaa. Jo viiden karsintasarjan kilpailuviikonlopun aikana kävi selväksi, että vuoden 2021 kilpailijoiden taso on äärimmäisen kova ja finaalipaikoista ja paikasta auringossa käydään äärimmäisen tiukkaa kisaa. Kauden karsintakilpailut ajettiin Hockenheimin, Zolderin, Doningtonin, Indianapolisin ja Long Beachin radoilla kun taas finaalin virtuaalinäyttämönä toimi legendaarinen Red Bull Ring Itävallassa. Lyhyt ja tekninen, mutta kuljettajille mieluisa rata tarjosi puitteet kauden huipennukseen.
Finaaliviikonlopun aluksi ajettu esifinaali toi lähtöjärjestyksen itse finaaliin, johon tuleva mestari lähti vasta kymmenenneltä tilalta kolaroituaan esifinaalissa. Kärkisijoilta finaaliin lähtivät Inertia SimRacingin Matias Vitikainen perässään KOVA Esportsin Antti Ahola ja CoRe SimRacingin Oskari Rinne. Kilpailun aikana ei kolareilta vältytty ja lopulta vasta kilpailun toiseksi viimeisellä kierroksella upeaa nousua tehnyt KOVA Esportsin Tuomas Tähtelä pääsi kärkikuljettajien Matias Vitikaisen ja Antti Aholan hieman törmätessä toisiinsa kuittaamaan itsensä kärkipaikalle pitäen lopulta johtonsa loppuun saakka vaivaisen 0,317 sekunnin erolla Matias Vitikaiseen ja kolmanneksi tulleeseen Antti Aholaan.
Mestaruuttaan tuore voittaja kommentoi FISRA:n haastattelussa seuraavasti:
"Joo, nyt piti vähän ohitella. Huhhuh! Kyl mä oon koko ajan aatellu et voisin voittaa... Ajoin vaan täysillä ja yritin voittaa niin kovaa kun pystyn. Se onnistu. Tiesin että (Red Bull Ring) on semmonen rata missä pystyy ohittelemaan, niin en mä missään vaiheessa luovuttanu."
AKK:n digitaalisen autourheilun lajipäällikkö Henri Karjalainen hehkuttaa mennyttä kautta ja kiittelee sekä kaikkia osallistujia, että yhteistyökumppaneita antaumuksella. Lajin tulevaisuus näyttää hyvältä ja tulevan kauden suunnittelu onkin jo pitkällä.”
”Olihan tämä kyllä upea kausi ja huikeita kilpailuita sekä tiukkoja taisteluita. Suomalaisen digitaalisen autourheilun taso on jo ennestään kova, mutta tämä kausi osoitti tason nousevan vuosi vuodelta. Haluankin kiittää kaikkia mukana olleita kuljettajia ja tiimejä tästä kaudesta sekä tietysti myös sarjajärjestäjä FISRAa sekä yhteistyökumppaneitamme Fixusta, SEUL:ia, Logitechiä, Samsungia ja Webastoa tämän mahtavan kauden mahdollistamisesta. Iso kiitos myös YLElle sarjan tunnettuuden lisäämisestä ja hienoista kilpailulähetyksistä! Ensi kausi tulee jo nopeasti eteen ja en malta odottaa, millaisiin taisteluihin yllämme ensi vuonna”, hymyilee lajipäällikkö Henri Karjalainen.
Mitalikolmikko palkitaan Seinäjoella AKK:n Mestareiden Illassa 4.12.2021 ja uusi kausi starttaa jälleen keväällä.
Pääset jännittävän finaalin tunnelmiin näiden linkkien kautta:
https://www.youtube.com/watch?v=BD7_aD-hGe4
https://www.twitch.tv/videos/1165335865?filter=all&sort=time
Lisätietoja: lajipäällikkö Henri Karjalainen, 050 546 0500 (henri.karjalainen@autourheilu.fi)
Kuvat: SEUL ry / Niko Röytiö