Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Toimiston poikkeavat aukioloajat & liiton henkilökunnan lomat ja lomasijaiset
11.12.2024
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
20.6.2022
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
FIA:n standardeiden perusasioita on, ettei FIA:n luokittelemaan tuotteeseen saa tehdä mitään muutoksia eikä niihin saa lisätä mitään laitteita tai lisävarusteita, joita ei ole hyväksytty käytettäväksi kyseisen tuotteen kanssa. Tämä koskee myös kypäriä. F1 kilpailuista on nähtävänä upeita kuljettajien kypäräkameroiden tallentamia videoita. Tämä saattaa erehdyttää autourheilun harrastajia asentamaan itse kameroita tai aerodynaamisia laitteita kypäriin. FIA muistuttaa, että tämä ei ole sallittua.
Lisävarusteita, joita FIA ei ole tuotteen luokituksen yhteydessä hyväksynyt, mukaan lukien hyväksymättömät kypäräkamerat, ei saa käyttää minkään FIA:n kansainvälisessä urheilukalenterissa lueteltujen mestaruuskilpailujen eikä AKK:n kalenterissa olevien kilpailuiden aikana. Tästä säädetään FIA:n liite L luvun III kohdassa 1.4 "Kuljettajien varusteet, kypärän muutokset". Kuten minkä tahansa muun lisälaitteen kohdalla, jos kameraa ei ole listattu FIA:n hyväksymänä lisävarusteena tietylle kypärälle, kypärää ei voida pitää FIA-standardien mukaisena kyseisen kameran kanssa.
Tätäkään päätöstä FIA ei ole tehnyt luulon perusteella. FIA:n turvallisuusosasto on testannut lukuisia erilaisia kypäräkameroita ja asennusvaihtoehtoja ja löysi turvallisuusongelmia kaikissa tutkimissaan ei-hyväksytyissä kameraesimerkeissä. Nämä kamerat heikensivät merkittävästi kypärän turvallisuutta ja muodostivat uhan käyttäjälle.
Luettelo FIA:n hyväksymistä FIA-standardien 8859-2015 ja 8860-2018 lisävarusteista on luettavissa jokaisen kypärämallin esittelylomakkeen (presentation form) kohdasta 3. Tämän lomakkeen voi ladata FIA:n teknisten listojen nro 49 ja 69 etusivulta.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi(ät)autourheilu.fi, 050-347 5177