Uutiset
Autourheilevat opiskelijat - yhteishaku urheiluoppilaitoksiin on nyt käynnissä
21.2.2025
Flying Finn Tour 2025 - haku järjestäjäksi auki helmikuun ajan
20.2.2025
Suomen karsinnat ajetaan 5-8.3.2025 Nordic Esports Championship - Pohjoismaiden Mestaruus -kilpailuihin
20.2.2025
Pienoisautoilun SM-luokkien sarjasäännöt julkaistu LSOR-, LS5-, M2-10- ja M4-10-luokkien osalta
19.2.2025
Rataleimatutkinto 2025 - ilmoittaudu 20.3. mennessä
19.2.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.2.2025
17.2.2025
Kartingin 2025 tuomariston puheenjohtajien koulutus 9.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Kartingin kilpailunjärjestäjien koulutuspäivä 8.3.2025 - ilmoittaudu
14.2.2025
Endurance Cup 2025 sarjasäännöt julki ja sarjailmoittautuminen avattu
13.2.2025
AKK:n Historic Lajiryhmä tiedottaa 1/25
13.2.2025
Merkittävät jokamiehenluokan sääntömuutokset kaudelle 2024
7.7.2023
Jokamiehenluokan merkittävistä sääntömuutoksista kaudelle 2024 tiedotetaan nyt jo etukäteen niin että koko kentällä on aikaa niihin reagoida. Merkittävät lajiryhmän esittämät sääntömuutokset on hallitus hyväksynyt 15.6.2023 kokouksessa.
Jokamiehenluokan merkittävimmät sääntömuutokset kaudelle 2024:
lukutapa:
nykyinen sääntö 2023poistetaan
lisätään
10.5.1. Turvakehikko
…
Lattiakiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus
on kolme (3) mm, muodostaen kiinnitysjalan.
Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä
vähintään kolmella (3) pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee
korissa vahvistaa vähintään kolme (3) mm paksulla
ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä,
joka on hitsattu korikehikkoon.Pääkaarien kiinnityspisteet tulee
sijaita korin lattiatasolla. Lokasuoja ei ole lattiarakennetta.
Erilaiset vaihtoehdot ovat Liite J:n kuvissa 253-50 ... 253-56. Kuvan
253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse
hitsata koriin. Käytettäessä kuvan 253-54 mukaista ratkaisua,
voidaan aukot molemmissa päissä täyttää pellillä.
Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8-kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO-normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään
60 astetta (kts piirros 253-50).
…
LAJIRYHMÄN PERUSTELU:
- Turvallisuus näkökohta, Lajiryhmä ja pääkatsastaja on havainnut että sääntö kaipaa tarkennusta.
…
Etupään suojaus:
Takamoottoristen autojen (Volkswagen, Fiat, Seat, Zastava, Renault,
Simca, Hillman, Sumbeam, NSU tai vastaavat autot, joita
on valmistettu eri nimillä) etupään suojaus tulee tehdä
seuraavalla tavalla: etukaaren alapäiden kiinnityspisteisiin
ja auton runkopalkkien etupäiden kautta tulee
taivuttaa vähintään turvakaariputkesta U-muotoinen
vahvikekaari (voidaan tehdä useammasta osasta).
Jos autossa ei ole runkopalkkeja, kulkee vahvikekaari
mahdollisimman lähellä auton etummaista korilinjaa
(sisäpuolella). Kiinnitys turvakehikon alakiinnityspisteisiin
tulee tapahtua vähintään kahdella M12 pultilla
(kiinnityspistettä kohti, turvakehikon lattiapultit näiltä
osin vähintään M12). Samoin kiinnitys auton etupäähän,
johon tehdään kiinnityskorvakkeet tätä varten
(paksuus vähintään putken seinämävahvuus). Etupäässä
tulee olla kaksi kiinnityskorvaketta (yksi M12 pultti/
kiinnityspiste). Vahvikeputki voidaan myös hitsata ko.
paikkoihin, jolloin pulttiliitoksia ei tarvita. Vaihtoehtoinen
rakenne; rakenne lähtee turvakehikon etukaaresta
siten että sen toinen pää kiinnittyy eturunkopalkkeihin
tai etuakseliston kiinnityspisteisiin etuakseliston kohdalla.
Rakenteessa on huomioitava paloseinän läpivientien
tiiveys. Tukirakenne voidaan tehdä useammasta osasta
hitsaamalla tai pulttikiinnityksellä turvakaarisääntöjen
mukaisesti.
…
LAJIRYHMÄN PERUSTELU:
- Muutamien onnettomuuksien raporttien johdosta, etupäänsuojaus on tarpeen myös Volkswagen Kuplissa.
…
10.11.1. Kesäkauden rengassääntö
Kaikkien renkaiden on oltava nastattomia tieliikenteeseen
hyväksyttyjä.
Vetävillä pyörillä saa käyttää vain hienokuvioisia
henkilöautoihin tarkoitettuja kesärenkaita.Vetävillä
pyörillä saa käyttää vain rengaslistan mukaisia renkaita.
Hyväksyttyjä renkaita ovat materiaalipankista löytyvän
rengaslistan mukaiset renkaat. Lajiryhmä ylläpitää
ja päivittää listaa.
Vetävien pyörien sallittujen renkaiden merkit:
• Continental
• LingLong
• Sava
• Uniroyal
Lajiryhmä varaa oikeuden päivittää rengassääntöä tarvittaessa.
Renkaissa on oltava rengasmerkki,
mallimerkinnät sekä nopeusluokka selkeästi nähtävissä.
Renkaan pinnan muotoilu tai jälkikäsittely on kielletty.
Vetävällä pyörällä renkaan enimmäisleveys taka-ja
keskimoottori autoissa on 185 mm, kardaani ja etuvetoisten
autojen vetävällä pyörällä renkaan enimmäisleveys on 205 mm.
Yli 4000 cm3 moottorilla varustettu auto rengasleveys vapaa.
Renkaan profiilisuhteen minimimitta on 50.
M+S, MS, M/S,3PMSF, winter, four season, all season
tai vastaavin merkinnöin (myös kuvallisin) varustetut
renkaat ovat kiellettyjä vetävillä pyörillä.
Kilpailu- tai ratakäyttöön tarkoitetut renkaat (track
tyres, race/racing tyres, street race tyres, slick/semislick
tyres, no highway use, race/racing tms.) ovat kiellettyjä
vetävillä pyörillä.
…
LAJIRYHMÄN PERUSTELU:
- Tällä sääntömuutoksella päästään erillisestä rengaslistasta pois, ja saadaan selkeytettyä rengassääntöä.
Listalla on eniten käytetyt renkaat, ja M+S merkintä on tullut myös näihin renkaisiin. Joten siltäkin osin sääntö on selkeämpi.
Yhteystiedot

Juho Ketonen
Lajivastaava
050 5665577
juho.ketonen@autourheilu.fi