Uutiset
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2025 julkaistu
11.12.2024
Minä olen -juttusarjan neljäs osa - Tähtenä rallikartturi Janni Hussi
30.11.2023
Minä olen -juttusarja on AKK:n uusi viestintäkampanja, jonka tarkoituksena on nostaa esille henkilöitä suomalaisesta autourheilusta. Syksyn 2023 ajan valokeilassa ovat suomalaiset naisautourheilijat. Sarjan neljännessä osassa ääneen pääsee Janni Hussi.
Janni Hussi on otettu hyvin vastaan rallipiireissä, mutta törkeyksiäkin on tullut – Pikkuhousuista kysely on räikein esimerkki
Kartanlukija, yrittäjä ja mediapersoona Janni Hussi on tullut varsin omaperäistä polkua pitkin rallimaailman huipulle. Huipusta voidaan jo hyvällä omallatunnolla puhua, sillä ensi kaudella Hussi toimii Lauri Joonan kartturina koko WRC2-kauden ajan. Mutta miten tähän tilanteeseen on päädytty?
Kuusankoskelainen pikku-Janni haaveili radiojuontajan ammatista ja touhuili paljon urheilun parissa. Rämäpäisyyttä löytyi, vaikka pienenä tyttönä moottoriurheilu ei vielä kuulunut lajivalikoimaan.
– Ensimmäiset muistoni moottoriurheilun parissa ovat itse asiassa kaksipyöräisten kanssa. Teini-ikäisenä poikaystäväni harrasti moottoripyöriä ja teki kaikenlaisia stuntteja, Hussi muistelee.
Hän kertoo olleensa tomera ja jääräpäinen lapsi. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riitti lapsuudessa ilman moottoreitakin, sillä paikallaan hän ei malttanut pysyä.
– Jos joku ehdotti, että kiivetään kilpaa puun puoleen väliin, niin sanoin, että mennään latvaan asti. Ja sieltä on sitten tullut mötkähdeltyä alas.
Monet lapsuuden ja nuoruuden ystävistä opiskelivat ammatin, perustivat perheen ja jäivät Kuusankoskelle asumaan, mutta Hussin mielessä on aina siintänyt erilainen elämä.
– Lapsena ajattelin, että jotain siistiä tulen elämässäni tekemään. Ehkä se silloin oli ajatus jalkapallosta, mutta polvi oli eri mieltä.
Uteliaisuus on vienyt Hussin mennessään ja ne radiotyötkin tulivat lopulta vastaan Radio Suomipopin Aamulypsyn juontajana.
Ja se taas johti lopulta siihen, että Hussi löysi itsensä istumasta kartturin paikalta. Mutta palataan siihen myöhemmin.
WRC2-sarjaan ensi vuonna
Onko se sitten tomeruutta ja jääräpäisyyttä, mutta Hussin rallitaival jatkuu vuonna 2024 WRC2-luokassa, Lauri Joonan kartturina. Sitä odotellessa elämä tuntuu olevan mallillaan.
– Arkeni on tällä hetkellä tosi hyvässä balanssissa. Olen etsinyt pitkään tasapainoa elämääni. Minulla on vähän sellainen huono piirre, että tykkään tehdä paljon asioita, enkä aina ymmärrä missä menee jaksamisen raja. Viime vuosina olen opetellut löytämään balanssia tekemisen ja levon välille. Nyt tuntuu, että se balanssi on löytynyt.
Rallin ulkopuolisia saattaa hämmästyttää, mutta Hussille rauha ja tasapaino elämään on paljolti löytynyt sorarännissä päätähuimaavaa vauhtia kiitävän auton sisältä.
– Ralli on tuonut minulle hirveästi sellaista kaivattua rauhaa. Kun olen siellä ralliautossa, niin silloin ei ole mitään muuta. Se on sellaista omaa meditaatiota. Vaikka kartturin roolissa tapahtuu tosi monia asioita samaan aikaan ja pitää multitaskata, niin silti koen, että se on minun paikka tavallaan rentoutua. Fyysisesti ei tarvitse olla missään muualla kuin siinä.
Suuri suu vei kartturiksi
Palataan nyt siihen, miten Hussi yleensäkään päätyi kartturin paikalle.
Keväällä 2022 hän oli yksi Aamulypsyn juontajista Radio Suomipopilla. Ohjelmalle on ollut luonteenomaista, että asioista puhutaan suoraan ja räväkällä otteella. Niin myös tuona keväisenä aamuna, kun puhe kääntyi ralliin.
– Taisin sanoa, että “ei kai se ralli nyt niin vaikeata voi olla”. Siinä ei sitten kauaa mennyt, kun Sami Pajari soitti lähetykseen ja kysyi, että “Janni, jos se ei ole niin vaikeaa se ralli, niin lähdetkö kokeilemaan?”
Ja olihan se lähdettävä.
– Mietin, että mitähän hittoa tästäkin tulee. Ja siitä se sitten lähti. Kävin suorittamassa AKK:lla kartturin tutkinnon ja rallitutkinnon. Sitten päästiin Samin kanssa osallistumaan Historic-ralliin Lahteen. En usko, että ilman tuota Samin haastetta olisin näin syvälle rallihommiin ajautunut. Olisin rallimakkara kädessä silloin tällöin tienvarressa seuraamassa, mutta tuskin minusta olisi tällainen ralliperuna tullut.
Hussi huomauttaa, että onneksi ensimmäinen ralli oli Pajarin kotikisa, koska kaikki nuotit eivät ehkä ihan kohdilleen osuneet.
Ralliura on Hussilla ollut varsin nopea ja antoisa. Vajaa kaksi vuotta radiossa tapahtuneesta haasteesta, ja hän starttaa koko kauden mittaiseen urakkaan WRC2-luokassa. Miten hän kokee, että hänet on julkkisnaisena otettu rallipiireissä vastaan?
– Minua on kohdeltu tosi hyvin. Toki kun teen julkista työtä ja tulen ihan toisista piireistä niin sehän voi herättää ennakkoluuloja. Ja varmasti on herättänytkin, että miksi toi tulee tänne. Mutta koen, että kaikki ovat ottaneet minut tosi hyvin vastaan.
Hussi sanoo, että on ollut myös erityisen tärkeää olla saamatta erityiskohtelua, koska ei sitä ole myöskään halunnut.
Tasa-arvon suhteen suunta on oikea
Lajiin kuin lajiin mahtuu myös epäasiallista käytöstä, eikä Hussikaan ole täysin voinut välttyä epäasiallisilta kommenteilta.
– Räikein esimerkki on, kun ensin heitettiin kuskin kanssa hauskaa läppää ja sen jälkeen minulta kysyttiin, että minkä väriset pikkuhousut sinulla on. Valitettavasti tätä vielä on, kuten myös monessa muussa lajissa. Sitä pitää aktiivisesti pyrkiä kitkemään pois.
Hussi sanoo kuitenkin, että oikeaan suuntaan ollaan koko ajan menossa tasa-arvon suhteen myös rallissa ja muualla urheilumaailmassa.
– Mitä enemmän puhutaan, sitä enemmän tulee julki ja toivottavasti näistä päästään eroon joskus.
Hussin ensikosketus rallin maailmaan oli Jyväskylän MM-rallissa kisatyttönä kymmenisen vuotta sitten. Hän sanoo, että muutos tässä ajassa on ollut valtava.
– Se on kuin yö ja päivä. Meininki saattoi olla todella härskiä silloin. Olla siellä sitten nuorena naisena puolustamassa itseään, se ei ollut aina herkkua. Kymmenessä vuodessa on menty tosi paljon eteenpäin, ja kyllä sieltä myös paljon hyviä muistoja jäi.
Hussilla on esimerkiksi Instagramissa yli 300 000 seuraajaa, joihin varmasti kuuluu myös paljon nuoria tyttöjä. Mitä hän sanoisi sellaiselle tytölle, joka on vaikkapa somen kautta innostunut rallista.
– Jos joku, joka on tätä mun kohellustani seurannut, miettii että “mäkin haluaisin kartturiksi tai ajaa itse”, niin sanon että hitto soikoon, tulta päin vaan! Hommaa sen perustiedon esim AKK:n kursseilla ja sit vaan menoksi. Tämä on mahtava laji, joka antaa ihan älyttömän paljon. Riippumatta sukupuolesta, iästä tai etnisestä taustasta, tänne mahtuu kaikki mukaan!
teksti: Markus Heikkilä