Uutiset
RallyX -Euroopan mestaruussarjan osakilpailu KymiRingiin kesäkuussa 2025
23.12.2024
Flying Finn Academy 2025 - valmennusohjelman urheilijat valittu
20.12.2024
Pienoisautoilun ja ura-autoilun kilpailukalenteri ja sarjasääntöjä julkaistu
19.12.2024
Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
18.12.2024
Liittovaltuuston ylimääräisen kokouksen päätöksiä
18.12.2024
KITI-projektin seuraava askel julkaistu - uuden kautta kirjaudutaan ja käytetään myös vanhaa versiota
17.12.2024
FlyingFinn.tv – suomalaisen moottoriurheilun uusi koti on nyt auki
16.12.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/2024
12.12.2024
Ralli SM - rengastarjouskilpailutuksen tilanne
12.12.2024
AKK:n urheilutoimen uudelleenorganisointi
12.12.2024
Niko Karin tie kartingista formuloihin
4.1.2016
Elettiin vuotta 2009 ja perhe Kari oli seuraamassa F1-kisoja Unkarissa. Matkassa mukana ollut Risto Kokko haastoi nuoren Nikon sanoilla: ”Hommaan sulle uuden maastopyörän jos päätät aloittaa moottoriurheilun ja ajaa joku päivä tuolla.”
Ei tarvinnut poikaa hirveästi houkutella, moottoriurheilu oli jo vienyt sydämen ja perheen palattua Suomeen Niko aloitti isän maanittelun karting-harrastuksen aloittamiseksi. Ratkaisu löytyi VM-Karting Centerin karting-koulusta ja aikansa harjoiteltuaan Niko alkoi kaivata omaa autoa. Nikon isän, Mika Karin tuttavapiiristä löytyi paljon asiantuntemusta, jota hyödynnettiin alkuun pääsemiseksi. Hannu Rinne-Laturi ja Petri Pirkola suosittelivat kalustoksi KF6:sta ja eipä aikaakaan, kun sopiva kalusto hankittiin. Ensimmäiset savut autosta otettiin Keimola FK:n radalla Tattarisuolla ja neuvoja tarjosi myös Pensalan Sami. Ajamista harjoiteltiin syksy 2009 ja päätös kilpailemisen aloittamisesta syntyi heti seuraavana vuonna. Kaudella 2010 kierrettiin lähes kaikki luokan kilpailut, jotta kokemusta kertyisi mahdollisimman paljon.
2011 kausi alkoi näyttää toden teolla, millainen kuljettaja Niko on ja kauden päätteeksi hän pääsikin nauttimaan KF6 Challenge -sarjan voitosta. Muutenkin tasainen suorittaminen johti siihen, että päätettiin nousta isompaan luokkaan eli KFj:hin, joka tunnettiin tuolloin vielä nimellä KF3.
Ensimmäinen kausi KF3:ssa sujui kaikin puolin mukavasti ja välillä päästiin nauttimaan podium-sijoituksista loppusijoituksen ollessa 13. SM-sarjassa. Toinen kausi 2013 päättyi jo SM-hopealle. Tästä eteenpäin koettiin vain yksi vaihtoehto oikeaksi, eli nousu ylöspäin KF2-luokkaan. Kauden 2014 alussa tehtiin päätös panostetaan entistä vahvemmin myös ulkomaille. Kansainvälisiltä kentiltä hyvänä saavutuksena saalistettiin 5. sijan EM-kilpailuissa.
F4
Kaudella 2015 oli alun perin tarkoitus jatkaa kartingissa ja kirkastaa menestymistä KF2-luokassa. Koiranen GP oli kaikessa hiljaisuudessa valmistellut uutta F4-sarjaa ajettavaksi Pohjois-Euroopan maissa eli NEZ-alueella. Formula 4 on FIA:n uuden strategian mukainen luonteva aloitusluokka formuloihin ja tarkoituksena on, että vuoteen 2017 mennessä valmiina on kunnollinen tikapuu-malli nuorille kuljettajille. F4-F3-F2(entinen GP2)-F1. Aikansa mietittyään Nikon isä Mika tarttui laskimeen. Ajaminen SMP F4 NEZ -sarjassa oli kustannuksiltaan järkevä ja Euroopassa kv-kartingin ajaminen tulisi maksamaan aika pitkälti saman verran. Päätettiin ottaa rohkea askel, joka onnistuessaan saattaisi olla Nikon uran kannalta merkittävä. Ja kuinka kävikään.
Ensimmäiset testit uudella kalustolla Barcelonassa olivat Nikolle mieleen. Muutaman testikerran jälkeen Niko tunsi olevansa sinut autonsa kanssa vaikka hyppäys karting-autosta formulaan, joka pitkillä suorilla saavuttaa yli 260 km/h nopeuden, olikin raju. Pikkuhiljaa olikin aika nostaa tähtäimet avauskilpailuun, joka ajettaisiin Ahveniston upealla, mutta myös kovin haastavalla radalla. Korkeuserot, pimeät mutkat ja lähellä olevat kaiteet eivät kuitenkaan pelottaneet nuorta tuusulalaista, vaikkei hän koskaan kyseistä rataa ollutkaan aiemmin kiertänyt. Kilpailuviikonloppu meni pienistä auton hahmottamisvaikeuksista huolimatta loistavasti; kolmesta startista Niko nousi podiumille kaksi kertaa, ollen molempina kertoina toinen.
Seuraavaksi siirryttiin aivan erityyppiselle radalle Moskovaan. Moskovan rata on huomattavasti nopeampi kuin Ahvenisto. Radan nopeus tuntui miellyttävän Nikoa. Ja kun yhtälöön liitetään Nikon ällistyttävän nopea taito omaksua rataprofiilit, oli kolmesta lähdöstä mukaan vietävinä seuraavaan kisaan Sochiin kaksi kakkossijaa ja yksi ykkössija. Sochin rata on täysin kansainväliset vaatimukset täyttävä moottorirata, jossa ajetaan myös lajin kuninkuusluokan, Formula 1:n osakilpailu. Tämä ei Nikoa häkellyttänyt; tuloksena kaksi voittoa ja nelossija. Kausi kulki loistavasti eteenpäin. Sochista palattiin Suomeen, Alastaroon ja vaikkei Niko radan kanssa päässyt aivan sinuiksi, oli tulos huima. Kaikissa kolmessa lähdössä hän oli toinen. Kun loppukauden kilpailut kaksi kertaa Pärnussa ja kerran Moskovassa sisälsivät vain ykkös- ja kakkossijoja oli luonnollista, että mestaruus SMP F4 NEZ -sarjasta irtosi huimalla erolla toiseksi tulleeseen Atoeviin. Lopulliset pisteet olivat: Niko Kari 449, Vladimir Atoev 296 ja Nerses Isaakyan 234 pistettä. Mestaruus toi mukanaan maineen ja kunnian lisäksi muhkean 350 000€ stipendin käytettäväksi F3-luokkaan.
F3 ja tulevaisuus
Aloitettuaan F3-auton testit Espanjassa loppuvuodesta 2015 Niko oli taas uusien haasteiden edessä. Kun F4-luokassa ajettiin täysin identtisillä autoilla, on F3 maailma jo täynnä säätöjen hakemista. Vertauksena voidaan kertoa, että F4-autossa on noin 60 säädettävää kohtaa ja F3-autossa jo yli 300! Testeissä huomattiin kuitenkin Nikon nopeus radalla, taito omaksua rata hetkessä sekä taito antaa palautetta autosta selkeästi. Teknikot osasivat tehdä parannukset helposti, kun Niko osasi kertoa täsmällisesti mitä tahtoo. Kaikkien näiden elementtien ja tietenkin huikean F4-kauden vuoksi Niko sai mielenkiintoisen kutsun Red Bullilta; pyynnön tulla neuvottelemaan sopimuksesta Red Bull Junior -tiimin kanssa.
Aikansa asioita käsiteltyään Niko ja isänsä Mika päättivät solmia sopimuksen, joka on aiemmin johtanut monen nuoren kuljettajan nousun kohti Formula 1:siä. Nyt pitää vain onnistua, niin kaikki on tulevaisuudessa avoinna. Haasteet ovat kovat, lähtöruudukko tulee olemaan täynnä nälkäisiä nuoria lupauksia. Tie suureen maailmaan on siis käynnistynyt kuten kaikilla suurilla mestareilla, kartingista. Niko pitääkin elämänsä parhaimpana päätöksenä aloittaa karting. Se on jo nyt antanut todella paljon; erinomaisia ystäviä ympäri maailmaa, elämyksiä kouluttavista pettymyksistä voiton hetkiin, mahdollisuuden ammattiin moottoriurheilussa.
Palatessamme keskusteluissa takaisin autourheilun kivijalkaan, kartingiin, tuovat isä ja poika Kari lähes yhteen ääneen esille Flying Finn 100 -hankkeen. Heidän mielestään on todella upeaa, että suomalaiset huippukuskit ja AKK-Motorsport ry ovat luoneet tällaisen hankkeen, joka tulee tukemaan juniorityötä Suomessa. Puheenaiheeksi nousevat myös tämän hetken Karting SM -sarjan yhteistyökumppanit. Koiranen GP:n pääyhteistyökumppanuus sarjassa mahtavilla palkinnoilla ja muiden kilpatiimien, maahantuojien sekä yritysten mukanaolo luo kiinnostavuutta lajille ja tulee sitä kautta tuottamaan uusia moottoriurheilun toivoja maailmalle.
Niko Karin ja muut AKK:n nuoret tähdet näet lauantaina 9.1. vuotuisessa palkintogaalassa, Mestareiden Illassa. Jyväskylän Paviljongilta lähetettävää Mestareiden Iltaa pääset seuraamaan livenä Yle Areenassa lauantaina klo 19.45 alkaen.